Debutul anului şcolar este un eveniment tot mai folosit de companii pentru acordarea de tichete cadou angajaţilor, procentul de vânzări pentru această perioadă crescând cu 20% în 2015 faţă de 2014, iar pentru 2016, Up România estimează o creştere cu 30% faţă de anul 2015.
Conform actualului Cod Fiscal, companiile pot acorda tichete cadou angajaţilor şi cu ocazia unor evenimente speciale, care pot fi stabilite în fiecare firmă prin contractul colectiv de muncă sau regulamentul intern, cum este şi cel care marchează începutul anului şcolar, pe lângă ocaziile consacrate – Crăciun, Paşte, 8 Martie şi 1 Iunie. Companiile care alocă tichete cadou salariaţilor, cu scopul de a-i sprijini în efortul de procurare a rechizitelor şi a altor obiecte necesare copiilor pentru începutul de an şcolar, nu vor plăti contribuţii sociale dacă evenimentul este prevăzut în contractul colectiv de muncă sau în regulamentul intern. Salariaţii vor achita însă impozitul aferent, indiferent de valoarea tichetelor. O condiţie importantă pentru deductibilitatea valorii oferite este şi aceea de a nu depăși plafonul de 5% din cheltuielile cu salariile personalului.
“Începutul anului şcolar este un eveniment care pune o mare presiune pe bugetul oricărei familii şi este un bun moment pentru angajatori de a-şi arăta grija pentru angajaţi, dar şi preocuparea pentru actul educaţional al copiilor acestora. Tichetele cadou oferite cu această ocazie creează un mare ataşament angajat-angajator, fiind şi un act de responsabilitate socială al fiecărei companii”, a arătat Elena Pap, directorul general al Up România.
2016 este al treilea an consecutiv în care tichetele cadou înregistrează creşteri pentru fiecare dintre evenimentele cu ocazia cărora companiile pot oferi acest gen de bonus extra salarial. Datele companiei Up România arată că pentru evenimentele aferente primului semestru din 2016, vânzările de tichete cadou au crescut cu aproape 70% faţă de 2015.
Tichetele cadou sunt o variantă simplă, elegantă şi modernă de recompensare a angajaţilor, aceştia putând să-şi aleagă cadoul mult dorit dintr-o varietate de produse şi servicii, fie că este vorba de bijuterii, cosmetice, articole vestimentare şi încălţăminte, cărţi, rechizite, jucării, obiecte de mobilier şi decoraţiuni, electronice şi electrocasnice sau servicii de turism. În acest sens, Up România dispune de o reţea naţională de peste 55.000 de magazine, unde pot fi folosite tichetele cadou.
Actualul Cod Fiscal care a intrat în vigoare începând cu luna ianuarie 2016 a adus o serie de schimbări cu privire la regimul fiscal al tichetelor cadou. Dacă până anul trecut toate tichetele cadou se supuneau impozitului pe venit de 16%, începând cu acest an, acestea sunt neimpozabile în cuantum de 150 de lei pentru fiecare persoană, dacă sunt oferite cu ocazii precum: 8 martie, 1 Iunie, Paşte şi Crăciun sau sărbători similare ale altor culte religioase. Totodată, pentru aceste evenimente sunt scutite şi de contribuţiile sociale obligatorii. Dacă sunt acordate cu ocazia altor evenimente cu caracter social şi menţionate în contractul colectiv de muncă sau într-un regulament intern, tichetele cadou pot fi scutite de contribuţiile sociale obligatorii, aplicându-se în acest caz impozitul pe venit.
O prevedere a Codului Fiscal este creşterea pragului de deductibilitate a cheltuielilor sociale, în categoria cărora intră şi tichetele cadou pentru salariaţi, acestea fiind deductibile la calculul impozitului pe profit până la 5% din fondul de salarii.
În plus, noul regim fiscal oferă posibilitatea acordării de tichete cadou neimpozabile, cu ocazia Paştelui, 1 Iunie şi Crăciunului, atât copiilor minori, cât si tuturor salariaţilor, cu copii sau fără, dacă tichetele cadou pentru fiecare persoană se încadrează în suma de 150 de lei.