Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Un nou challenger în bloc-start: o privire detaliată asupra BMW M4 DTM pentru sezonul 2017

munich-bmw-m4-dtm

Mai multă performanţă, un aspect nou şi tehnologie inovatoare de producţie ● Numeroase dotări noi în conformitate cu regulamentul tehnic 2017 ● Jens Marquardt: “În viitor, piloţii vor face diferenţa şi mai mult”

Bucureşti/München. Cu o lună înaintea primei curse a anului ce are loc la Hockenheim (Germania), BMW Motorsport este foarte bine pregătită pentru sezonul 2017 din DTM. În timp ce piloţii şi echipele se pot baza pe o experienţă bogată acum când intră în al şaselea sezon de la revenirea BMW în competiţia acerbă a turismelor, maşina este o noutate: anul acesta, BMW Motorsport aliniază modelul BMW M4 DTM care a fost dezvoltat în conformitate cu noul regulament tehnic.

Patru titluri în trei ani: automobilul denumit BMW M4 DTM este sinonim cu succesul. Marco Wittmann (Germania) a câştigat titlul piloţilor cu această maşină în 2014 şi 2016. BMW Team RMG a cucerit titlul echipelor în 2014, în timp ce BMW a câştigat competiţia constructorilor în 2015. Anul acesta este începutul unei noi ere. În lumina noilor reglementări, BMW M4 DTM a suferit o revizie capitală şi a fost supus unei dezvoltări semnificative. Acum, BMW M4 generează peste 500 CP, în timp ce aerodinamica a fost şi ea subiectul unor modificări extinse. Tehnologia inovatoare a fost utilizată pentru producerea componentelor.


“Suntem foarte nerăbdători să înceapă noul sezon DTM. Numeroasele schimbări vizează în principal un lucru: şi mai mult spectacol pentru fanii de pe circuit şi din faţa televizoarelor”, a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. “Îmi plac foarte mult noile maşini, mai puternice. Piloţii de la volan vor face şi mai mult diferenţa în viitor, iar fanii vor fi şi mai aproape de echipe şi piloţi la circuit. Această combinaţie promite un sezon 2017 foarte interesant. Inginerii noştri au lucrat asiduu de-a lungul ultimelor luni pentru a dezvolta o serie de noi soluţii detaliate pentru BMW M4 DTM, pe baza regulamentului DTM pentru stagiunea 2017. Sunt foarte mândru de acest efort de echipă. Unul din punctele de atracţie personale este noua aspect al BMW M4 DTM. Crucile albastre sunt un element de design care provine de la emblematicul BMW 3.0 CSL al anilor ’80. Orice fan DTM va recunoaşte crucile albastre de la legendarul BMW M3 DTM din anii ’80, care erau lipite pe faruri. În 2017, facem acest lucru în mod digital – aşa cum este cazul, de exemplu, şi la noul BMW Seria 7. Aşteptăm cu nerăbdare primul week-end de cursă de la Hockenheim.”

Vântul schimbării Regulamentele au impus ca inginerii BMW Motorsport să abordeze altfel aerodinamica atunci când au dezvoltat BMW M4 DTM. Un difuzor scurt şi faptul că garda la sol a fost mărită în conformitate cu regulamentul reduc forţa aerodinamică şi “aerul murdar”. Topologia fluxului din jurul maşinii a fost revizuită complet. Acum, bara frontală are o formă complet nouă şi formează punctul de pornire pentru fluxul de aer din jurul maşinii. În 2017, conform regulamentului, oglinzile retrovizoare exterioare au din nou un design mult mai convenţional. Printre numeroasele modificări vizibile în mod clar se numără conturul şi mai proeminent al canalului lateral, conductele de aerisire de pe pasajele roţilor spate, care sunt utilizate în premieră, şi designul foarte detaliat al spatelui maşinii.

Aripa spate reprezintă una dintre schimbările cele mai uşor de recunoscut la maşinile DTM din 2017. Drag Reduction System (DRS) a fost modificat. Până acum, aripa spate consta dintr-un singur profil şi era coborât ca o parte când DRS era activat. Aripa spate a noului BMW M4 DTM este realizată din două profiluri, iar cel superior basculează în sus când DRS este activat. Faţă de situaţia anterioară, capetele nu se mai mişcă odată cu aripa. În 2017, intervalul de ajustare a sistemului este de până la 40 de grade, ceea ce îl face să fie mai eficient faţă de anul trecut. Spliterul faţă şi partea inferioară a şasiului maşinilor DTM sunt componente standard, în conformitate cu noul regulament. Acelaşi lucru este valabil şi pentru podeaua, care este mai groasă cu cinci milimetri faţă de înainte. Difuzorul spate are o formă complet nouă şi este mai scurt şi mai plat decât cel al modelului anterior.

Pe parcursul dezvoltării aerodinamice a noului BMW M4 DTM în Aero Lab al BMW Group, inginerii au fost nevoiţi să fie şi mai eficienţi decât de obicei: ei au avut doar 50 de zile în care să testeze noul model în tunelul aerodinamic şi să-l optimizeze. În consecinţă, calculele CFD, simulările şi realizarea rapidă a prototipurilor de componente de la modelele din tunelul aerodinamic au jucat un rol mai important.

Şi mai multă putere Când vine vorba de motor, regulamentul DTM pentru sezonul 2017 permite un diametru mai mare al restrictorului de aer, prin care motorul trage mai mult aer pentru combustie. Având restrictoare de aer mărite de la 2 x 28 milimetri la 2 x 29 milimetri, ciclul de încărcare a fost adaptat corespunzător. Aceasta sporeşte performanţa motorului cu aproape 25 CP la peste 500 CP. Pentru că motorul, cunoscut acum ca P66/1,necesită mai multă răcire ca urmare a performanţelor mai mari, prizele frontale de aer de răcire au fost modificate. O altă consecinţă a puterii mai mari disponibilă în DTM 2017 este utilizarea unor discuri de frână din fibră de carbon, mai puternice şi mai rezistente.

În specificaţia sa finală, motorul BMW V8 constă din aproape 800 de componente diferite. În total, propulsorul este compus din aproape 4.000 de piese individuale. Când a conceput motorul pentru DTM, BMW a profitat la maximum de cunoştinţele tehnologice ale BMW Group. Turnătoria high-tech de la uzina BMW din Landshut a contribuit cu piesele turnate mari, precum chiulasele şi carterele. Prelucrarea pieselor turnate, acoperirea lor şi orice tratament termic necesar au fost realizate de către departamentele de specialitate corespunzătoare de la München.

BMW Power continuă să fie transferată prin intermediul unei transmisii secvenţiale de curse, cu şase trepte, care este operată pneumatic prin clapetele de pe volan. Are 11 rapoarte de transmisie, care permit inginerilor şi piloţilor să reacţioneze la caracteristicile circuitului şi ale motorului când reglează maşina.

Tehnologie inovatoare pentru eficienţă şi mai mare Prinderea motorului este o componentă structurală complexă, care este supusă unei solicitări mari, şi conectează cadrul motorului cu motorul. A fost produsă special pentru maşinile DTM prin utilizarea unei proceduri de imprimare 3D aditivă şi optimizată cu ajutorul topologiei.

De decenii, inginerii BMW Motorsport şi colegii lor de la dezvoltarea producţiei BMW sunt priviţi ca pionieri în domeniul metodelor aditive de producţie. Împreună, ei avansează cu această tehnologie de producţie orientată spre viitor, sporind atât eficienţa, cât şi viteza de producţie a componentelor de motorsport. Din 2015, în motoarele DTM, BMW Motorsport utilizează o roată a pompei de apă ce este realizată de o imprimantă 3D. Componenta de mare precizie, care este supusă unor solicitări ridicate, constă dintr-un aliaj de aluminiu şi şi-a dovedit calităţile în mediul dificil al motorsportului.

Şasiul pentru sezonul DTM 2017 constă din numeroase componente standard: amortizoare, bară antiruliu, braţe triunghiulare, prinderi ale roţilor, butuci şi nuci ale roţilor sunt în versiuni standard. Cu toate acestea, inginerii BMW Motorsport au avut libertate când a fost vorba de arcuri laterale şi al treilea element al punţii faţă, precum şi de configurarea şi modelul componentelor standard.

Monococa din fibră de carbon este instrumentală în asigurarea siguranţei piloţilor în noul BMW M4 DTM. Cu rezervor integrat, roll-bar din oţel şi elemente suplimentare de impact, aceasta oferă protecţie eficientă pilotului în cazul unui accident.

Condiţii noi, tur după tur Interacţiunea dintre şasiu şi anvelopele Hankook de generaţie 2017 a avut şi ea o mare importanţă. Cu design şi compoziţie noi, partenerul pentru pneuri al DTM adaugă un nou element interesant pentru sezonul ce urmează. Noul pneu DTM pentru asfalt uscat – Ventus Race – va genera o aderenţă mai mare decât predecesorul său când se află în condiţii bune. Pe de altă parte, anvelopa se va degrada mai repede şi mai dramatic în funcţie de stilul de pilotaj. Acest lucru a fost urmărit de constructorii auto şi organizatori şi va avea un efect semnificativ asupra timpilor pe tur.

În cele din urmă, noile faruri LED caracteristice completează aspectul modelului 2017. Efectiv, acestea oferă maşinii un “aspect dinamic”. Stopurile au fost şi ele reinterpretate.

Marco Wittmann analizează modelul BMW M4 DTM Pe parcursul testelor DTM de la Hockenheim, campionul en-titre Marco Wittmann şi-a făcut timp pentru a explica cele mai importante modificări la maşina lui, Red Bull BMW M4 DTM. Videoclipul poate fi vizualizat aici: https://youtu.be/oLqhf0lxeLw.

O imagine compactă a principalelor modificări ale BMW M4 DTM

Partea frontală: Faruri: crucile albastre sunt o amintire a modelelor BMW emblematice de pe circuit şi şosea – de la BMW 3.0 CSL şi prima generaţie BMW M3 din DTM până la actualul BMW Seria 7.

Motorul BMW P66 /1: creşterea în diametru a restrictoarelor de aer a sporit puterea motorului la peste 500 CP. În consecinţă, au fost făcute şi alte modificări.

Aripioare: design mai simplu al elementelor aerodinamice, în conformitate cu regulamentul.

Bară: parte frontală reconcepută pentru a include spliterul frontal pentru debit de aer eficient, bazată pe schimbările aerodinamicii, aşa cum este specificat în regulament.

Retrovizoare exterioare: aerodinamică redusă în zona oglinzilor, în conformitate cu regulamentul.

Partea laterală: Pneuri: construcţie şi compoziţie noi ale anvelopelor Hankook. Generează mai multă aderenţă decât modelul anterior atunci când este în condiţii bune. În contrast, se va degrada mai repede şi mai dramatic, în funcţie de stilul de pilotaj. Acest lucru a fost urmărit de constructorii auto şi organizatori şi va avea un efect semnificativ asupra timpilor pe tur.

Şasiu: O serie de componente ale şasiului şi frânelor a fost standardizată, ca şi în cazul jantelor. Cu toate acestea, cinematica suspensiei, precum şi configurarea amortizoarelor şi a arcurilor poate fi ajustată individual.

Podea: Fundul plat de lemn este mai gros cu cinci milimetri, în conformitate cu regulamentul. Aceasta duce la o gardă la sol mai mare şi, în consecinţă, la o forţă de apăsare mai mică.

Canale laterale: ca şi în partea frontală şi cea spate ale maşinii, debitul de aer a fost modificat în canalele laterale.

Partea spate: Aripa spate: DRS a fost modificat. În 2017, aripa spate constă din două părţi, elementul superior basculând în sus când este operat DRS. În general, sistemul este mai eficient.

Difuzor: difuzorul spate al noului BMW M4 DTM este mai scurt şi mai plat decât cel al predecesorului, pentru a respecta noul regulament. Ca atare, generează mai puţină forţă aerodinamică.

Stopuri: designul stopurilor îl respectă pe cel actualizat al noului BMW M4 Coupé.

Şorţ spate: revizuire completă a şorţului spate şi ajutare pentru a se potrivi topologiei modificate a debitului – de exemplu, datorită noului difuzor spate.

Date tehnice BMW M4 DTM

Dimensiuni: Lungime: 4.725 mm Lăţime: 1.950 mm Înălţime: aprox. 1.200 mm

Masă: 1.120 kg (în conformitate cu regulamentul, fără pilot, în funcţie de balast de performanţă)

Motor: Tip: P66/1, motor V8 atmosferic, cu cilindri dispuşi la 90° Capacitate: 3.999 cmc Masă: 148 kg Alezaj: 93 mm Cursă: 73,6 mm Turaţie motor: max. 8.500 rpm Performanţe: peste 500 CP Restrictoare de aer: 2 x 29,0 mm, în conformitate cu regulamentul

Bloc motor şi chiulasă realizate din aluminiu turnat la turnătoria BMW din Landshut; arbore cotit din oţel; patru supape per cilindru, operate de tacheţi cu cupă; axuri cu came din oţel, acţionate de lanţuri; injecţie cu carburant în galeria de admisie, cu presiune joasă, o duză de injecţie per cilindru; sistem de carter uscat

Acceleraţie: 0-100 km/h în 2,6 sec Viteză maximă: aprox. 285 km/h

Capacitate rezervor: 120 de litri

Şasiu: Monococă din fibră de carbon, cu rezervor integrat şi roll-bar din oţel; elemente de impact din fibră de carbon pe părţile laterale, în faţă şi în spate

Transmisie: Cutie de viteze sport secvenţială, cu şase trepte, operată prin intermediul clapetelor pneumatice dispuse pe volan; ambreiaj ZF din fibră de carbon, cu patru discuri; diferenţial multidisc ajustabil, cu patinare limitată

Punte faţă/punte spate: Suspensie cu braţ triunghiular cu lonjeroane şi amortizoare reglabile (şase setări); arcuri H&R

Frâne: Sistem hidraulic cu circuit dublu; etriere monobloc din aliaj; discuri de frână (faţă şi spate) din fibră de carbon, ventilate interior; echilibru al frânelor ajustabil de conducător; supapă electromagnetică de pornire

Jante: Aluminiu forjat; 18″ x 12″ faţă, 18″ x 13″ spate

Pneuri: Hankook; faţă: 300-680-18, spate: 320-710-18 (design şi compoziţie noi)

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.