Shadow

„Tribuna Parc”, proiectul „My School Can Be Cool” din satul Cornești co-creat de elevi, devine realitate

În cadrul programului educațional „My School Can Be Cool”, Asociaţia De-a Arhitectura, împreună cu Asociația Zi de Bine Moldova și biroul de arhitectură A+noima din Iași, ajută elevii de gimnaziu din satul Cornești, comuna Miroslava (jud. Iași), să transforme curtea Școlii Gimnaziale „Dimitrie Anghel” într-un spațiu de relaxare și zonă de petrecere a festivităților și evenimentelor școlare.

Timp de un an școlar, 2021-2022, cei 14 elevi din clasa a VI-a, alături de o echipă formată din arh. Alexandra Berdan (A+noima) și profesoara de matematică Diana Gheorghe, au trecut prin toate etapele cursului „De-a arhitectura – My School Can Be Cool”: au explorat, au analizat și au prezentat concluziile la care au ajuns, apoi au decis care va fi tema lor de proiect, așa cum face și un arhitect, au venit cu idei și propuneri pentru locul ales a fi îmbunătățit, au trecut chiar și prin etapa de fundraising la târgul de mărțișor, prin cea de comunicare atunci când și-au prezentat proiectul în fața unui juriu la concursul de proiecte al asociației și urmează să participe la implementarea ideii gândite chiar de ei. Desfășurarea părții teoretice pe parcursul anului școlar 2021-2022 a fost asigurată printr-o finanțare de la Raiffeisen Bank prin programul de granturi Raiffeisen Comunități.

„Tribuna Parc” este numele proiectului gândit de elevi și este un amfiteatru-parc cu bănci personalizate, amplasate pe terenul în pantă din spatele școlii. Soluția arhitecturală pornește de la caracteristicile terenului și școlii, așa cum au fost percepute de copii, dar și de la preocupările lor sportive comune. Ideea centrală este de a le oferi elevilor un spațiu pe care să-l simtă al lor.

Tribuna Parc

„După ce am analizat aproape tot anul școala și curtea școlii, am hotărât să construim un loc de relaxare pe dealul din spate. Am văzut la ora de arhitectură mai multe propuneri, cu diferite forme de bănci și amfiteatre. Cele cu un singur loc nu ne-au plăcut, pentru că nu putem vorbi în grup. Băncile prea lungi nu sunt practice, că nu ne mai auzim toți când vorbim, iar cele în formă de scară sunt prea incomode. Băncile cu spătar prea înalt îi deranjează pe cei din spate. Băncile lângă gard ne împiedică să ne deplasăm în voie. Nu ne gândim să modificăm mult terenul, pentru că e scump și s-ar putea să nu avem cu ce să construim. Nu vrem hamace sau bare verticale pentru cățărat, ci bănci cât mai simple și folositoare, care să ne placă. Un loc unde să putem sta la soare sau să facem ore.” – spun elevii clasei a VI-a.

Alexandra Berdan, arhitect îndrumător, ne-a transmis: „Tot anul acesta în care am fost îndrumător în programul educațional «My School Can Be Cool» la Cornești, a fost, de fapt, un an întreg de dezvoltare personală, pentru că veneam cu foarte mari emoții la fiecare oră. Am simțit profund responsabilitatea de a veni pregătită la fiecare întâlnire săptămânală.
Mi-a plăcut foarte mult cât de variată este programa cursului De-a arhitectura și tipurile de activități pe care elevii le au de parcurs: de la a fixa efectiv niște noțiuni și până la experiența de a lucra în echipă. Ei află că dacă depun efort, împreună, pot să facă ceva important, care să conteze și care chiar să se întâmple, să se materializeze. Iar asta, în sine, este un lucru extrem de important, pentru că am observat, în lucrul cu copiii la clasă, un soi de deznădejde generalizată că ceea ce zic ei nu prea contează, că nu au o voce în fața celor mari.”

Bugetul necesar pentru implementarea proiectului „Tribuna Parc” este de 12.000 euro și este oferit de ISOPAN – partener strategic al Asociației Zi de Bine Moldova. De asemenea, au contribuit și sponsorii MASTER BUILD SRL, MERAKI SOLUTIONS SRL, ROMCIM SRL și ROSANA MEDICAL SRL. Sărbătoriții lunii septembrie își pot dărui ziua pentru acest proiect aici: https://ziuata.galantom.ro/fundraising_pages/create?id_project=1885.

Pentru a schimba în bine locurile în care trăim, clasele, școlile, orașele, nu este nevoie (doar) de gesturi mari. Fiecare gest își are rolul său și poate schimba în mai bine și, mai important, poate inspira schimbare în alții. De pe băncile școlii ar trebui să învățăm ce înseamnă să contribuim împreună la crearea unui viitor mai bun în comunitățile noastre, indiferent că trăim la sat, la oraș sau peste meleaguri. Obiceiurile pe care le învățăm de mici vor rămâne cu noi ca adulți și se vor reflecta în relațiile cu oamenii din jur, cu spațiile pe care le viețuim. Ține de noi să ne aducem aportul și să nu așteptăm să vină din exterior schimbarea pe care ne-o dorim.

Leave a Reply

Your email address will not be published.