Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Transportul feroviar de marfa din Europa, viitorul model competitiv?

Ensight

Ensight Management Consulting prezinta rezultatele studiului “Transportul feroviar de marfa din Europa, viitorul model competitiv?” realizat impreuna cu EUROGROUP CONSULTING.1

Poate transportul feroviar sa fie considerat mijlocul de transport al viitorului? Pentru a raspunde la aceasta intrebare, am obtinut raspunsuri din partea transportatorilor, brokerilor de transport si puncte de vedere ale operatorilor de infrastructura si institutiilor publice.

Pe masura ce piata a capatat o deschidere din ce in ce mai mare cu privire la competitie, pe parcursul celor trei ani de criza economica, situatia transportului feroviar de marfa  din Europa este ingrijoratoare si reprezinta un subiect de dezbatere. Acest studiu analizeaza evolutia transportului feroviar de marfa din Franta si Europa din ultimii ani si surprinde cele mai noi schimbari din acest domeniu de activitate.

Intre 2004 si 2010, volumele de marfa transportate pe care rutiera in Europa au fost de aproximativ 5 ori mai mari decat cele inregistrate de transportul feroviar. In comparatie cu transportul feroviar si cel pe cai navigabile interioare, transportul rutier de marfa a atins in 2009 o pondere de 77,5%, in timp ce transportul feroviar de marfa a fost de 16,5%. In plus, cota transportului feroviar s-a contractat progresiv (1,6 puncte procentuale in interval de 5 ani).2

Media utilizarii tipului de transport preferat varieaza de la o tara la alta. Unele tari din Europa au un grad redus de utilizare a transportului feroviar care inregistreaza un tred descendent accentuat (vezi graficul 1): acesta este cazul tarilor vest-europene precum Franta, Spania si Italia in care procentajul de utilizare a transportului feroviar este mai scazut decat media europeana si se afla in declin continuu, incepand din anul 2006.

Desi transportul feroviar din Franta trece printr-o perioada de criza, anumiti jucatori de pe piata – fara a astepta momentul ideal – au inceput deja sa ia masuri pentru a revitaliza transportul feroviar de marfa, asteptand in acelasi timp sa se contureze un raspuns european colectiv la aceasta problema.

Alte tari prezinta cresteri cu privire la utilizarea transportul feroviar: in Elvetia, Austria si Germania, transportul feroviar de marfa inregistreaza o cota de aproximativ 20% si continua sa creasca. In tarile de la Marea Nordului (Marea Britanie, Belgia si Olanda) proportia transportului feroviar este relativ scazuta (intre 5 si 15%). In Marea Britanie, 98% din transportul feroviar de marfa este intern.

In privinta tarilor din Europa de Est, transportul feroviar de marfa este intens, avand valori situate peste media europeana, dar prezinta o tendinta de scadere. Trebuie mentionat faptul ca 70% din bunurile transportate pe cale ferata in Europa de Est sunt doat in tranzit sau sunt destinate importului/exportului.

Graficul 1 – Proportia inregistrata de transportul feroviar de marfa in Europa in 2010 si trenduri incepand cu anul 20043

Acest studiu nu prezinta doar o imagine de ansamblu a situatiei existente la momentul actual, ci a fost realizat pentru Zilele Europene ale Transportului Feroviar de Marfa, eveniment care a avut loc in martie 2012, cu scopul de a analiza din punct de vedere calitativ transformarea acestei modalitati de transport.

Rezultatele studiului arata ca transportul feroviar se gaseste intr-o stare de tranzitie, in care rolurile participantilor se reconfigureaza: managerii de infrastructura, operatorii, transportatorii, expeditorii si organismele publice. Evolutia costului transportului feroviar tinde catre un pret “real” ce integreaza costurile reale. Acestea ar trebui sa conduca spre un model fiabil in care transportul feroviar de marfa este folosit pentru caracteristicile sale intrinseci si la recunoasterea rolului sau de veriga esentiala in lantul logistic.

Faza de tranzitie in care se afla transportul feroviar de marfa trebuie sa evolueze progresiv de la abordarea tehnica la cea orientata catre “oferirea de servicii”. Aceasta schimbare poate fi posibila doar in contextul adaptarii la contrangerile jucatorilor din piata, dar si prin restructurarea organizarii actuale a transportului feroviar de marfa si a infrastructurii acestuia.

Pe durata studiului, a fost intervievat un esantion format din 55 de respondenti din Europa, activand in toate domeniile implicate de transportul feroviar. Unul dintre obiectivele studiului a fost acela identifica opinia transportatorilor din domeniul feroviar de marfa si de a contura o perspectiva europeana in acest sector. Fiecare persoana intervievata a fost invitata sa discute despre provocarile transportului feroviar de marfa din propria tara, dar si de la nivel european.

Studiul complet este disponibil la cerere.

1 Ensight Management Consulting este afiliat al EUROGROUP CONSULTING din 2010, una dintre cele mai importante retele de consultanta in management din Europa, cu o echipa de peste 1.200 de consultanti, prezenta in 20 de tari.
2 Sursa: Eurostat 2010.
3 Sursa: Eurostat 2010.

Bucuresti, 23.07.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.