Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

Today’s implineste 10 ani si analizeaza trendurile pentru promovarea online in 2016

Agenția de marketing online Today’s sãrbãtorește, în acest an, un deceniu de când a debutat pe piața din România. În aceastã perioadã, mediul online s-a dezvoltat foarte mult și am ajuns, în prezent, la o consolidare a promovãrii prin platforme și dispozitive mobile. În 2005, când a fost înființatã Today’s ca agenție de web design și development, de unde și sloganul inițial: Today’s – the present of future developments, Internetul intra în cea mai bunã perioadã de dezvoltare: Facebook împlinea un an, Mark Zuckerberg cumpãra domeniul facebook.com și Google lansa unealta Analytics. Totodatã, este anul în care câțiva tineri dezvoltatori lansau YouTube, actualmente cea mai mare platformã de video sharing din lume.

În 2005, comportamentul antreprenorului român era destul de rece fațã de online: erau cei care își doreau un site, pentru cã voiau sã aibã pe cartea de vizitã o adresã de mail @domeniullor.ro în loc de celebrele @hotmail.com sau @yahoo.com și mai erau cei care generau prospecți, folosind site-ul, aceastã nouã dimensiune pentru exprimare, promovare și vânzare. Aceºtia nu aveau însã campanii de marketing online, ci își fãceau vizibil site-ul prin intermediul materialelor din offline. Advertiserii online erau companiile multinaționale – telecom, bãnci etc. – care cumpãrau promovare la mia de afișãri (CPM), fiind în cãutare de expunere. Urmeazã prima reușitã pentru Today’s: nominalizare la Internetics cu douã site-uri în 2006. În 2007, Today’s începe colaborarea cu Universal Music Romania pentru site-ul orangemusic.ro, un portal dedicat celor care voiau sã descarce pe telefon ringtone-uri, wallpapere sau alte elemente multimedia cu artistul lor preferat. Colaborarea funcționeazã foarte bine, astfel încât compania dezvoltã conceptul pentru Polonia, Elveția și parțial pentru Cehia.

În 2008, pe fondul unei recesiuni economice care avea sã ajungã și în România, Today’s este pe o pantã ascendentã. Antreprenorii sunt deja la a doua sau a treia iterație a site-urilor, cererile sunt mai mature, obiectivele sunt mai clare, iar Today’s participã la numeroase pitch-uri. În 2009 se produce o scãdere abruptã a pieței, iar bugetele pentru site-uri custom sunt limitate. Apar furnizorii de soluții open source ieftine, precum implementãri pe WordPress. Presiunea economicã din piațã face ca, între 2009 și 2010, echipa Today’s sã fie restrânsã. Vârful de pânã atunci era de 12 angajați și colaboratori. Totuși, este și perioada concentrãrii pe campanii Google AdWords, acesta devenind un instrument central prin care companiile doreau sã mai facã investiții, deoarece genera comenzi și aport imediat pentru fluxul de bani alocat. În 2009, Today’s realizeazã primul landing page cu conținut dinamic pentru un client: textul din paginã se schimba în funcție de ce a cãutat utilizatorul pe Google.

Urmeazã o perioada de stabilizare, pânã când, în 2013, efectele recesiunii economice încep sã disparã și Today’s își mãrește echipa de PPC, campaniile de marketing online fiind deja core business. Google lanseazã programul pentru agenții Google Partners în România, iar Today’s intrã direct în top 10. În 2014 a fost realizat pentru un client primul video ad interactiv din industria auto din România. În 2015, la un deceniu de la începutul activitãții în online, echipa Today’s are peste 10 membri și agenția este în top 3 certificate Google AdWords din România. Cifra de afaceri pentru anul acesta, potrivit estimãrilor, va fi de peste 275.000 de euro, în creștere cu aproximativ 80.000 de euro fațã de 2014.

Analiza Today’s pentru anul 2016

Pentru anul viitor, trendurile pe care Today’s le-a identificat sunt concentrate mai ales pe modul în care oamenii consumã diversele tipuri de conținut și pe ce medii o fac. Astfel, YouTube devine noul TV al românilor, întrucât existã o audiențã foarte mare, cu peste 6,5 milioane de oameni care acceseazã în fiecare lunã platforma. Atenția acordatã unui video este mult mai mare decât la TV, mai mult de 50% din public nu mai desfãșoarã o altã activitate în timp ce urmãrește un videoclip pe YouTube fațã de circa 30% în cazul televiziunii.

Mai mult, este perioada dezvoltãrii și mai mult a dispozitivelor mobile. Google a anunțat recent cã peste 50% din cãutãri se fac deja pe mobil, dar din pãcate doar o micã parte din site-urile din România sunt pregãtite pentru traficul acesta, unul care nu este numai de consum de conținut. Aproximativ 50% din cei care dețin un smartphone îl folosesc în timp ce sunt la cumpãrãturi, pentru a cãuta prețuri mai bune decât cele întâlnite în magazinul fizic.

Urmeazã și creșterea personalizãrii în campaniile de marketing online, atât din perspectiva advertisingului (comunicãrii) prin campanii cu mesaje adaptate mai bine audienței și o retargetare mai finã, cât și din perspectiva landing page-urilor folosite. Astfel, advertiserii din România încep sã fie din ce în ce mai atenți la ratele de conversie și modalitãțile de îmbunãtãțire prin personalizarea landing page-ului, în contextul în care costurile per click au crescut semnificativ în ultima perioadã.

Marius Lãzãrescu, director și fondator Today’s, oferã trei sfaturi esențiale celor care vor sã activeze și sã aibã succes în acest domeniu: „Cei la început de drum ar trebui sã înceapã cu o campanie Google Search, una care îi va conecta cu cei care au o intenție clarã de achiziție sau research. Cu cât aceastã campanie este mai nișatã – folosește o abordare long tail sau, mai bine spus, sunt targetate expresii din cel puțin trei cuvinte -, cu atât relevanța este mai mare, iar rata de conversie mai bunã. Apoi, este esențial sã urmãreascã publicul care nu convertește pe site.

În România, circa 99% din vizitatorii unui magazin online nu cumpãrã la prima vizitã (de aici și ratã de conversie de 1% comunicatã de multe ori la conferințe din domeniu) și este extrem de important sã fie folosite campaniile de tip retargeting pentru a comunica cu aceastã audiențã. În final, trebuie folositã orice oportunitate de comunicare pentru loializarea publicului și pentru a realiza upsell și cross sell. Asta și pentru cã achiziția unui client nou poate costa de pânã la șapte ori mai mult decât comunicarea cu un client existent, iar astfel poate fi crescut indicatorul Client Lifetime Value, unul important pentru cei care pot face vânzãri repetate“.

Bucuresti, 08.12.2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *