expoplast Sibiu 2019

Tendinte in designul grafic pentru web

Ştefan Szakal
CEO şi Creative Director
X3 Studios

Acest articol isi propune sa ofere o imagine de ansamblu asupra unui subiect extrem de dificil. Sa vorbesti despre designul grafic intr-o era digitala in care lucrurile se schimba cu viteza gandului, risti sa pari demodat si inapoiat intr-un timp extrem de scurt. Cu toate astea, propun o analiza a factorilor care au influentat de-a lungul ultimilor 10-15 ani, si care vor influenta cu siguranta in continuare, orice fel de discutie pe aceasta tema. {viewonly=registered,special}Internetul si contextul tehnologic al anilor ’90

Internetul este un mediu de comunicare foarte tanar. Chiar daca originile lui se regasesc in tehnologii inventate cu zeci de ani in urma, abia mijlocul anilor ’90 aduce inovatia care sta la baza internetului cum il stim noi azi: browserul web Mosaic. Odata cu aparitia acestuia, World Wide Web-ul a devenit mult mai accesibil publicului. Browserele de azi, Internet Explorer si Mozilla Firefox pastreaza multe din carateristicile GUI-ului (Graphical User Interface) Mosaic.

De-a lungul deceniului precedent (1980-1990), computerul personal a ajuns la maturitate prin introducerea in 1984 a primului PC cu mouse si un GUI – Macintosh 128K, care va sta la baza revolutiei in materie de computere personale. In anii ’90 piata PC-urilor a crescut vertiginos, crestere care de atunci continua si pana in ziua de azi: peste 1 miliard de PC-uri pana la finalul anului 2008, urmand ca acest numar sa se dubleze pana in 2015.

Puterea de calcul al procesoarelor este un alt factor care trebuie luat in calcul. Legea lui Moore (Gordon E. Moore, co-fondator Intel) vorbeste despre dublarea puterii de calcul odata la 18 luni – lege care ramane in continuare valabila.

O alta lege care trebuie mentionata este cea a lui Nielsen, care spune ca viteza conexiunii la internet va creste cu 50% in fiecare an. Pana acum, si domnul Jakob Nielsen a avut dreptate, deviatiile din 1984 pana in ziua de azi fiind minime.

Designul grafic in noua era a tehnologiei

Termenul de design grafic a aparut la inceputul secolului 20. Dar daca acceptam ca scopul primordial al designului grafic este comunicarea vizuala, originile acestuia sunt la fel de vechi ca si omenirea – vezi pesterile Lascaux din sudul Frantei.

Tehnologizarea societatii moderne a avut influente adanci asupra acestei disciplini. Inainte de PC-uri, un designer grafic trebuia sa stapaneasca o varietate de tehnici manuale. Era digitala insa a permis simularea acestora – PC-ul a devenit noua unealta standard, permitand explorarea mult mai multor directii vizuale intr-un timp mult mai scurt.

Intr-adevar, exista multe discutii legate de influentele tehnologiei asupra designului grafic. Sunt multi cei care sustin ca avand numar nelimitat de posibilitati creative, nu inseamna ca va produce un rezultat mai bun. Cert e, influenta exista si multe lucruri s-au schimbat doar in ultimii 15 ani.

Inceputurile designului grafic pentru web

Precum am mentionat inainte, abia in 1993 a aparut primul browser capabil sa interpreteze imagini ca parte din layout-ului unei pagini web. Pana in acel moment, internetul insemna site-uri strict text. Chiar la inceputuri, primele incercari de design web insemnau 2-3 imagini si restul text pe o pagina – limitarile impuse mai ales de conexiunea marii majoritati a userilor au dat tonul.

Urmatorii ani au fost caracterizati de testari – asta in lipsa unui cuvant mai potrivit. Trebuie sa intelegem ca atunci cand vine vorba de designerii web de pe atunci, vorbim de fapt de programatori (sau cel putin marea majoritate a lor). Abia odata cu adoptarea internetului de populatia generala si imbunatatirea performantelor tehnice atat de conexiune cat si de putere de calcul (sa nu uitam bineinteles si de perfomantele placilor grafice), putem discuta de aparitia designerului web cu experienta in design grafic si nu in programare.

Dar in aceasta era digitala, avem de a face cu o viteza a evolutiei uluitoare. Daca consideram ca abia in 1993 a aparut Mosaic, deja in 1998 putem vorbi de o industrie in toata regula la nivel mondial. Au aparut tehnologii noi care permiteau un total alt nivel visual a ceea insemna un site web, conexiunea la internet permitea deja dezvoltarea de site-uri complexe din toate puncetele de vedere, iar rezolutiile si capacitatea de redare de culori a ecranelor nu mai era de 256 de culori la o rezolutie de 640 x 480 pixeli. Toate aceste aspecte au schimbat total modul in care discutam de designul web la sfarsitul anilor ’90.

Secolul XXI si designul grafic pentru web

Odata cu noul mileniu, internetul si-a continuat ritmul de crestere. Designul grafic pentru web a tinut pasul si putem vorbi de primele tendinte cu adevarat relevante in materie. A aparut un adevarat val de site-uri cu design futurist, cu animatii care mai de care mai interesante (acele intro-uri), cu explorari mai putin sau mai mult reusite. Dar a fost un inceput.

Undeva prin 2003-2004, lucrurile s-au schimbat din nou in materie de design web. A inceput un alt “trend”, cel al efectelor glossy si al reflexiilor, inspirat din sistemele de operare tipice perioadei. Rationamentul initial al acestui stil grafic era de a aduce designul unui site web mult mai aproape de GUI-ul sistemului de operare, deci de a oferi vizitatorilor o interfata deja familiara.

In 2004 a aparut si termenul de web 2.0 (dar 2005 este anul in care termenul a fost general cunoscut de oamenii din domeniu). Acest termen nu se refera la o alta versiune a tehnologiei din spatele internetului, ci la evolutia internetului din mediul strict de informare la o platforma de interactiune si comunicare. Aceasta evolutie a avut un cuvant greu de spus si in evolutia designului web, urmand ca modul in care site-urile erau construite sa se schimbe din nou.

Doar ca aceasta schimbare nu tinea mult mai mult de partea de cod. Prin introducerea unor noi standarde de integrare a designului cu codul unui site, designerul a castigat mult mai multa libertate, permitandu-i sa exploreze o total altfel de abordare a designului web. Deci a aparut o alta tendinta in design. De data asta insa, trendul era de a nu face parte din trend. Designerii web au inceput  sa revina la radacinile designului grafic, reanalizand mai cu atentie toate principiile de baza ale acestuia. Rezultatul a fost aparitia unei varietati extraordinar de mari de abordari stilistice si vizuale in materie de design web.

Poate ar fi bine sa precizez ceva in acest moment: eu vorbesc de lucruri general acceptate  si nu ma refer deloc la cazuri specifice. Mereu au existat pioneri, vizionari, designeri care au inteles si adoptat multe din aceste aspecte mult inaintea majoritatii.

Azi am ajuns la ieri…

In ziua de azi cred ca vedem o revenire la origini. Supra-saturarea vizuala a internetului, diferitele moduri de abordare vizuala cu o grafica intensa, ne-a fortat sa revenim la inceputuri. Astazi, tendinta este de a clarifica totul – nu de a simplifica (important de retinut).

Avem azi site-uri care se bazeaza 99% din layout pe typography, lucru care poate acum 5 ani era de neconceput. Vedem site-uri informationale care urmaresc ad-literam principiile de design ale presei scrise de acum 50 de ani.

Dar sa nu uitam de web 2.0 si evolutia acestuia. Internetul devine intr-adevar o platforma unde lumea interactioneaza, lucreaza, se distreaza, isi face cumparaturile, se uita la filme. Nu mai e demult un mediu static. Eu cred ca web 2.0 nu inseamna altceva decat tranzitia puterii de decizie la user. Si asta e bine. 

Designul grafic pentru web in 2020

Tendintele de pana acum au aratat ca internetul este departe de a se opri in evolutia sa. Chiar daca exista un consens in legatura cu maturizarea lui, trebuie sa intelegem ca asta, in multe cazuri, inseamna mai degraba maturizarea celora implicati in dezvoltarea lui. Daca la sfarsitul anilor `90 designerii web erau pusti de 18 ani care au reusit sa faca pasul spre aceasta directie mult mai usor decat altii, astazi internetul este un motor al economiei, comunicarii la nivel global si viitorul nu ni-l mai putem inchipui fara acesta.

Este imposibil de a vedea cum va arata internetul in 2020. Dar daca ne uitam la alte ramuri ale designului (industrial, vestimentar etc.) vedem o revenire puternica la ceea ce unii numesc “retro”. Functia defineste forma. Poate va fi la fel si aici. Cine stie?

Linkuri utile:

//en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Internet
//www.nationmaster.com/cat/int-internet
//www.forrester.com/Research/Document/Excerpt/0,7211,42496,00.html
//www.acosmin.com/oldies-but-goldies-90s-webdesign-top-five-websites/
//en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0
//en.red-dot.org/1702.html

Ştefan Szakal este fondatorul firmei X3 Studios, unde în prezent deţine funcţia de CEO şi Creative Director. În anul 2001 Ştefan a pus bazele firmei Counter Cortex Media, devenită în 2004 X3 Studios.

Ca şi experienţă anterioară acumulată, Ştefan Szakal a ocupat timp de 2 ani poziţia de Web Designer la compania Innovative Technologies din Statele Unite. Experienţa acumulată în această companie se traduce atât prin dezvoltarea abilităţilor de design şi comunicare vizuală, cât şi prin asimilarea unei conduite de management specifică firmelor americane, pe care ulterior o va implementa în compania X3 Studios.

Misiunea personală a lui Ştefan a fost aceea de a pune bazele unei echipe de profesionişti alături de care sa dezvolte o companie ce se axează, în primul rând, pe calitate şi inovaţie. Aptitudinile sale de lider l-au ajutat să insufle echipei o viziune unitară, pe baza căreia X3 Studios să obţină un statut aparte în domeniu.

Stefan Szakal s-a născut pe 18 iunie 1980 la Carei, Satu Mare. A urmat cursurile Universităţii din Tampa, Florida, SUA cu dublă specializare: mass-media şi publicitate. În prezent este student al Facultăţii de Management, la Universitatea de Vest din Timişoara.{/viewonly} {mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *