Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Studiu Starcom: Cum s-a schimbat comportamentul românilor cu privire la vacanțe în perioada pandemiei

No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 1
  • După ce anul trecut, în contextul pandemiei, 4 din 10 români din mediul urban au fost nevoiți să renunțe la vacanțe, anul acesta 95% dintre ei intenționează să plece în concediu;
  • Anii vacanțelor în familie: 8 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță anul trecut; însă și în 2021, vacanțele alături de familie și prieteni vor predomina;
  • Destinațiile din România au fost preferate anul trecut și continuă să fie în topul alegerilor și anul acesta, din motive de siguranță;
  • În continuare, incertitudinea are impact asupra organizării vacanțelor: 53% dintre românii din mediul urban amână planificarea concediului de anul acesta până în ultimul moment, iar 46% dintre ei încă se tem să călătorească în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanță ale românilor din mediul urban, 2020 fiind anul vacanțelor mai rare, petrecute alături de familie și prieteni în locuri izolate din țară, conform unui nou studiu realizat de Starcom România. Totuși, 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban nu au renunțat la vacanțe nici în toiul pandemiei, iar 95% dintre ei intenționează să meargă în vacanță anul acesta. Studiul „Impactul COVID-19 asupra obiceiurilor de vacanță” face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.

„Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanțe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauți, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulți cu mașina personală, în locații în care s-au simțit în siguranță. Deși anul 2021 se anunță unul plin de vacanțe odată cu relaxarea restricțiilor, comportamentul preventiv se menține, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente și își aleg cu atenție destinațiile. 2020 a reprezentat și un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul țării și a deschis un apetit pentru vacanțele petrecute în România”, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.

Vacanțele de anul trecut

Una dintre concluziile studiului este că 6 din 10 români utilizatori de Internet din mediul urban și-au dus la îndeplinire planurile de vacanță în 2020, în ciuda contextului pandemic. Pentru restul, ultima vacanță a fost în urmă cu un an sau doi, înainte de începerea pandemiei. Principalele motive pentru care aceștia au renunțat la vacanța din 2020 au fost restricțiile impuse de autorități (52%), protejarea sănătății proprii și a celor dragi (36%), dar și motive de ordin financiar – lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorința de a economisi (11%).

No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 1No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 2No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 3 1No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 3 2No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 4No54_The impact of COVID-19 on vacation behaviour 6
Dintre românii care au fost în vacanță anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puține plecări față de anii dinainte de pandemie.

 

Cum s-au schimbat vacanțele

2020 a fost anul vacanțelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță.

Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunțat la destinațiile dorite din cauza restricțiilor de circulație (74%), au călătorit cu propria mașină din motive de siguranță (76%), au evitat în mod intenționat anumite țări cu risc ridicat (70%), au organizat șederi mai scurte (55%) și au preferat camping-ul și spațiile deschise (52%).

Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban și-au petrecut vacanțele în locații mai puțin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât și financiar (locații de lux, stațiuni, locuri exotice, locații care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puțin decât în alți ani, și-au permis să se bucure de o experiență mai scumpă.

Pe de altă parte, dorința de a-și petrece vacanța descoperind noi locuri și țări, interacționând și conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locații animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanțele petrecute acasă.

Top destinații

În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanțele petrecute în România. În topul destinațiilor preferate se află litoralul, urmat de Brașov și Prahova, iar pe locul trei zonele de munte. În paralel, românii din mediul urban care au continuat să își petreacă vacanțele în străinătate au optat pentru destinații precum Bulgaria, Grecia și Turcia.

Planificarea vacanțelor viitoare

Majoritatea romanilor din mediul urban declară că le este dor de vacanță, indiferent dacă au renunțat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei și tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani.

Astfel, 95% intenționează să meargă în vacanță anul acesta. Dintre aceștia, peste 90% vor să își petreacă vacanța în România, în destinații precum litoralul, zonele montane sau Maramureș, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinație externă.

În ceea ce privește motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează și anul acesta pentru o vacanță în țară, preocuparea pentru sănătate și siguranță rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%). Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativității unui test COVID, un motiv suținut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani (38%) sau dorința de a susține economia locală, mai prezentă printre respondenții de peste 55 de ani (38%).

Caracteristicile vacanțelor viitoare

Dintre românii din mediul urban care intenționează să meargă în vacanță în 2021, majoritatea au de gând să își folosească propria mașină, similar cu comportamentul pre-pandemic. În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenționează să călătorească cu trenul și autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%).

Și anul acesta, majoritatea preferă să își petreacă vacanțele alături de familie și prieteni. Totuși, așa cum era de așteptat, concediul arată diferit în funcție de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea și odihna, își doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi și să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenționează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze și să lege prietenii.

În continuare, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanțelor: 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanței până în ultimul moment, temându-se de introducerea neașteptată a unor noi restricții, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.

Cu toate acestea, românii par optimiști, 67% dintre ei se simt mai confortabil față de anul trecut să plece în vacanță.

Metodologie

Studiul a fost realizat de agenția de media Starcom, prin interviuri online, pe un eșantion de 805 persoane, de sex feminin și masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban, în perioada 17-25 Iunie 2021.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.