Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Specialistul raliurilor de anduranta: Cayenne S Transsyberia

Porsche a adaugat inca o „vedeta” la gama variata de activitati sportive a companiei: Porsche Cayenne S Transsyberia, bazat pe noul Porsche Cayenne S este vehiculul perfect pentru raliurile de anduranta.

Acest off-roader ultra-sportiv a debutat in Raliul Transsyberia, derulat intre 2 si 17 august, pe traseul Moscova – Ulan Bator. Porsche Cayenne este un SUV cunoscut pentru calitatile sale deosebite pe sosea. A doua generatie a masinii, care a debutat in acest an, ridica stacheta si mai mult. Noile motoare cu injectie directa de benzina, de exemplu, ofera mai multa putere si performanta cu mai putin combustibil, reducand consumul cu pana la 15% fata de modelele anterioare.

O alta caracteristica este noul sistem de control dinamic al sasiului PDDC, care ofera doua bare anti-ruliu si elimina aproape complet ruliul masinii.

Chiar si in afara soselei, noile modele Cayenne se comporta natural in regim off-road, articularea maxima a axelor, care este asigurata de sistemul PDDC, imbunatatind tractiunea deja superioara oferita de sistemul de tractiune integrala controlat electronic.

Anul trecut, doua echipe private au participat in premiera la Raliul Transsyberia, cu Porsche Cayenne S, terminand pe prima si pe a doua pozitie. Atrasa de succesul celor doua masini, compania Porsche a luat in serios acest eveniment si, ca raspuns, le ofera pilotilor de Cayenne optiunea de a participa la aceasta competitie prin intermediul acestui model special.

Pentru a asigura o asemenea superioritate in motorsport Porsche a imbunatatit calitatile off-road ale lui Cayenne, dezvoltand un model special, pregatit pentru participarea in curse de anduranta. Acesta este motivul pentru care noul Cayenne S Transsyberia a fost construit initial intr-o serie limitata de 26 de unitati, care primesc pneuri de off-road foarte rigide, structura de rezistenta, un raport mai scurt al transmisie, podea ranforsata de mari dimensiouni, precum si brate solide pentru suspensia fata. La 385 CP (283 kW), puterea motorului cu opt cilindri este neschimbata.

Acum, clientii sportivi si ambitiosi ai lui Porsche vor participa la volanul lui Cayenne S Transsyberia in una dintre ultimele aventuri mondiale pe patru roti – Raliul Transsyberia. In perioada 2-17 august, acestia vor urma ruta acestui raliu de orientare extrem de solicitant, incepand din Moscova si pana in Siberia, unde se afla si punctul final, din Ulan Bator, Mongolia. Per total, acestia vor strabate aproape 6.200 de kilometri pe drumuri publice, macadam si unele dintre cele mai dificile carari de munte, vor traversa rauri si teste speciale in Desertul Gobi. Desi navigatia este poate cea mai mare provocare pe probele lungi ale acestui raliu, pregatirea si talentul pilotilor, dar si calitatile masinii conteaza cel mai mult pe traseele de off-road inchise pentru public.

Porsche Cayenne S Transsyberia

Performerul total

Porsche Cayenne S Transsyberia este un Porsche tipic din toate punctele de vedere, fiind pregatit precis pentru necesitatile si dorintele clientilor sportivi si ambitiosi – in acest caz este vorba despre o masina pregatita special pentru solicitarile unui raliu de anduranta.

Comparat cu versiunea clasica a lui Cayenne S, Porsche Cayenne S Transsyberia a fost modificat din mai multe puncte de vedere, avand rolul principal de a imbunatati siguranta si performantele masinii.

Motor de productie, raport de transmisie mai scurt

Propulsorul lui Porsche Cayenne S Transsyberia a fost preluat de la versiunea de strada Cayenne S, fara mari modificari: puterea acestui V8 pe benzina, de 4,8 litri, aspirat natural, ramane la 385 CP (283 kW) la 6.200 rpm. Cuplul maxim de 500 Nm este obtinut la 3.500 rpm.

Sistemul de management al supapelor de admisie VarioCam Plus asigura o furnizare lina si consistenta a puterii pe toata plaja de turatii, sistemul de deschidere a supapelor variind intre 3,6 si 10 milimetri, in functie de turatiile motorului. Motorul asigura un cuplu puternic inca de la turatii foarte joase.

In ciuda cresterii in putere fata de motorul precedent, noul V8 de 4,8 litri reduce consumul de combustibil cu aproximativ 15 procente, asigurandu-i lui Cayenne S o autonomie mult mai mare – un mare avantaj pentru un raliu de anduranta.

Detectand automat calitatea combustibilului, motorul poate functiona si cu benzina regular cu cifra octanica 91 sau mai mare, desi aceasta poate duce la reducere puterii si a cuplului. De fapt, motorul poate functiona si pe baza unui amestec de benzina si etanol, ultimul in proportie de 25%.

Sistemul de evacuare sport montat pe Cayenne S Transsyberia asigura un sunet puternic si musculos, in timp ce transmisia Tiptronic S, cu raport scurt, asigura o acceleratie mai buna, atat la pornire, cat si in treptele superioare. In sfarsit, sistemul de management al transmisiei a fost optimzat pentru utilizarea in regim off-road.

Chiar mai bun in regim off-road

La fel ca toate modelele din gama Cayenne, Cayenne S Transsyberia ofera si sistemul de tractiune integrala cu control al tractiunii Porsche (PTM).

In mod normal PTM transmite 62% din cuplul motorului catre rotile din spate si 38% catre cele din fata. Ambreiajul operat de un motor electric si controlat electronic poate varia distributia puterii in functie de conditiile de condus, transmitand, in caz de nevoie, pana la 100% din puterea motorului catre puntea fata sau cea din spate.

Sistemul longitudinal de blocare a tractiunii si diferentialul blocabil de pe puntea spate raspund automat in momentul pierderii aderentei de catre rotile din fata sau din spate, dar beneficiaza si de pe urma senzorilor care masoara viteza vehiculului, acceleratia laterala, unghiul directiei si pozitia pedalei de acceleratie. Utilizand aceste informatii, sistemul PTM poate calcula gradul de blocare a rotilor de pe cele doua axe si sa ofere astfel puterea necesara pentru fiecare dintre acestea.

Un sistem de blocare transversal, montat aditional pe Cayenne S Transsyberia, are rolul de a imbunatati calitatile off-road (acesta este disponibil si pe versiunea de serie, facand parte din pachetul optional Offroad Technology Package).

Mai ales pe terenuri dificile, sistemul PDDC, care interactioneaza cu suspensia pneumatica si sistemul de management al suspensiilor PASM, duce tractiunea catre un standard foarte ridicat. In cazul in care conducatorul activeaza modul low-range pentru transmisia automata cu sase trepte, sistemul PDCC va cupla automat in modul off-road, sistemul permitand o articulatie maxima a celor doua punti.

In modul Special Off-road al suspensiei pneumatice, vadul maxim la traversarea raurilor este de aproximativ 75 de centimetri sau 30 de grade. Pentru a face posibila o asemenea adancime, atat caroseria, cat si usile sunt sigilate si nu permit accesul apei pana la geamurile laterale. Prin utilizarea unui filtru de aer, sistemul de admisie a aerului a fost mutat spre plafonul masinii.

Rotile si suspensiile lui Cayenne au fost modificate pentru a face fata celor mai dificile solicitari. De exemplu, axul frontal dublu-brat ofera brate de control ranforsate, iar ecartamentul a crescut cu 34 de milimetri, pentru o stabilitate superioara.

Pneurile de viteza obisnuite care echipeaza modelul de serie au fost inlocuite cu unele speciale pentru off-road, cu dimensiuni 255/55 R 18 T, omologate pentru viteze de pana la 190 km/h. Acestea sunt montate pe jante din aliaj de 18 toli, Cayenne S II cu 15 spite, care sunt finisate in culoarea portocalie, la fel ca cele de pe Porsche GT3RS.

Celula de siguranta puternica la interior

Porsche Cayenne se afla in varful piramidei in segmentul off-road si din punctul de vedere al rigiditatii caroseriei si al sigurantei. Fortele generate intr-un accident sunt absorbite prin trei elemente de ranforsare suprapuse si integrate in suportul longitudinal al podelei, in pragurile laterale si pe tunele. Ranforsarile din montantii A si B, in schimb, sunt construite din otel foarte rezistent, care imbunatatesc siguranta in caz de rasturnare. Si pentru a oferi protectie superioara pentru pilot si co-pilot in cazul unei coliziuni sau rasturnari, Cayenne S Transsyberia ofera o structura de protectie speciala. Aceasta respecta normele si cerintele FIA.

Gama larga de echipamente de raliu

Toate cele 26 de unitati Cayenne S Transsyberia ofera in standard un sistem de navigatie care permite echipajelor sa planifice rutele si pe traseele off-road, sistemul fiind actionat de catre pasageri pentru eficienta optima.

Torpedoul a fost inlocuit pentru acest model special de catre un computer Tripmaster, care ii permite co-pilotului sa cerceteze exact rutele dintre punctele de navigatie.

Utilizand un buton central amplasat sub scaunul din dreapta, pilotul sau co-pilotul pot porni sau opri sistemele electronice printr-o operatiune rapida, repornind sistemul electronic in timpul mersului.

Aerul necesar motorului este extras printr-o deschidere speciala amplasata deasupra compartimentului motor, un snorkel special avand rolul de a urca priza de admisie la nivelul plafonului, asigurand faptul ca valul de apa generat la trecerea unui rau nu poate ajunge la sistemul de admisie.

Panourile de protectie din aluminiu de sub podea, ranforsate si de dimensiuni mari, precum si o protectie aditionala din otel inoxidabil pentru evacuari protejeaza Cayenne S Transsyberia de expunerea determinata de raliurile cu conditii extrem de dificile.

Frana de parcare operata cu piciorul a fost inlocuita de un levier manual, care ii permite pilotului sa subvireze vehiculul intr-un viraj strans. Patru faruri aditionale au fost amplasate pe plafon si, pentru a face fata terenurilor dificile, precum si pentru a depana alte vehicule, Cayenne S Transsyberia este echipat cu o macara speciala, care este usor de montat si de depozitat in portbagaj.

Portbagajul ofera si doua canistre de benzina de 20 de litri, un cric hidraulic special pentru off-road, doua extinctoare, doua lopeti, doua roti de rezerva de dimensiuni mari, precum si doua truse de scule. Alte trasaturi ale masinii sunt cele doua corturi pentru doua persoane, doi saci de dormit izolati termic, o cazma pliabila, un ferastrau pliabil, un topor, un far reglabil operat manual, patru inele de tractare si un set de scule Hazet.

Specificatii Porsche Cayenne S Transsyberia*

Caroserie:
Sasiu monococa din otel, cu greutate redusa, galvanizat pe ambele parti; structura de rezistenta; airbag de dimensiuni mari pentru sofer; doua scaune.

Motor:
Motor V8, cu bloc motor din aluminiu si capete de cilindru din aluminiu; injectie directa de benzina; lubrifiere cu pompa separata; baie de ulei cu volum de 8 litri; patru axe cu came; patru supape pe cilindru; sistem de reglare variabila a admisiei de aer VarioCam Plus ; turbina oscilanta; doua evacuari sport cu convertor catalitic triplu (catalizator anterior- si principal) pe fiecare parte; patru senzori de oxigen pentru controlul amestecului combustibil/aer; sistemul On-Board Diagnosis II; sistemul de management al motorului SDI 4.1; aprindere electronica, cu opt bujii individuale active; sistem de combustibil ecologic E-gas.

Alezaj:
96 mm
Cursa:
83 mm
Cilindree:
4.806 cc
Raport de compresie:
12.5:1
Putere:
283 kW (385 CP) la 6.200 rpm
Cuplu maxim:
500 Nm la 3.500 rpm
Putere specifica:
58.9 kW (80,1 CP)
Turatii maxime:
6.700 rpm
Combustibil:
Premium plus (RON/MON 98/88), fara plumb. Motorul poate functiona si cu benzina cu cifra octanica 91 sau mai mare, pierzand insa din putere si cuplu.
Este posibila adaugarea de etanol de pana la 25%

Sistem electric:
12 V, alternator tri-fazic de 2.660 W, capacitate a bateriei de 95 Ah

Transmisie:
Puterea este transmisa in mod permanent catre cele patru roti, prin intermediul distribuitorului de putere (mod low-range); distribuirea de baza a puterii (puntea spate: 62 %, puntea fata: 38%) este variabila, cu ajutorul ambreiajului multidisc; sistemul de control al stabilitatii Porsche (PSM), cu sistem automat de control longitudinal si lateral, cu ajutorul sistemului de management al motorului si al sistemului de franare. Ax posterior controlat electronic, cu diferential blocabil.

Rapoarte de treapta Tiptronic S
1 4.15
2 2.37
3 1.56
4 1.16
5 0.86
6 0.69
Marsarier 3.39
Low-range 2.70
Raport final 4.11

Sasiu si suspensii:
Fata: dublu-brat (brat sferoidal turnat in partea de jos si de aluminiu in partea superioara; suspensie independenta ranforsata.
Spate: multi-brat (brat inferior din otel, brat superior din aluminiu); suspensie independenta.
Sistem de suspensie pneumatica, cu amortizoare integrate, sistem Porsche Active Suspension Management (PASM): sistem de amortizoare cu control al fortei de apasare.
Sistem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC): bare anti-ruliu active in fata si in spate.

Frane:
Sistem de franare cu circuit dublu; etriere cu sase pistoane din aluminiu in fata si cu patru pistoane in spate; distributie diagonala; discuri de frana ventilate in fata si in spate; ABS; servofrana cu vacuum.

Roti si pneuri:
8 J x 18 cu 255/55 R 18 T

Dimensiuni:
Lungime 4.798 mm
Latime 1.928 mm
Inaltime 1.748 mm
Ampatament 2.855 mm
Ecartament fata 1.681 mm
Ecartament spate 1.696 mm
Capacitate rezervor 100 litri

Performante:
Viteza maxima 190 km/h, limitata de pneuri
Acceleratie: (sec)
0 – 100 km/h 6,8 sec
0 – 160 km/h 15,7 sec
Un kilometru cu plecare de pe loc 26,8 secunde

Consum mediu*
(standardele UE):
13,7 litri

Emisii CO2*
(standardele UE):
329 g/km
Euro 4

Bucuresti, 8.08.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.