Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Sorin Stănculescu, profesorul de 61 de ani din Deva care ține pasul cu echipa sa de liceeni „robotiști”: „Munca alături de copii te determină să rămâi permanent vigilent și cu spiritul tânăr”

echipa liceeni robotisti Deva

Sorin Stănculescu are 61 de ani și predă fizica din 1981. Din 1993 este profesor de fizică la liceul unde a și absolvit, în 1975, Colegiul Național „Decebal” Deva (pe atunci se numea Liceul „Decebal” Deva, cunoscut printre absolvenți drept LDD). I-au trecut prin față generații întregi de copii și a prins la catedră vremuri și vremuri. Vorbește cu emoție și efervescență despre meseria sa. E de părere că „munca alături de copii te determină să rămâi permanent vigilent și cu spiritul tânăr și că trebuie, indiferent de situație, să faci lucrurile cât mai bine.” Profesorul Stănculescu se numără printre zecile de mentori care au ales să îndrume echipe de liceeni pentru cea mai mare competiție de robotică din România, FIRST Tech Challenge, organizată de Asociația Nație prin Educație fondată de Dana Războiu.

Are emoții, mai ales că pentru echipa sa de liceeni – CNDROBOTICS – acesta este primul an în care participă la competiție. „Am auzit de First Tech Challenge de vreo doi ani și mă întrebam de ce nu intră acest concurs și la noi în țară mai ales că aveam parcă o echipă participantă la acesta cu rezultate deosebite. Am aflat apoi că va fi prima ediție a BRD FIRST Tech Challenge Romania, dar cred că am aflat puțin prea târziu ca să mai intrăm și noi în compețiție. Am aflat apoi că echipa Colegiului Național de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara, coordonată de domnul profesor Mircea Nistor, este înscrisă la prima ediție și de atunci am ținut legătura și reciproc ne-am informat astfel ca la a doua ediție să intre ambele echipe în competiție. Cu soția Ana (tot profesoară de fizică) și doi din elevii veterani ai cercului de robotică de la liceul nostru, Alex Țop (atunci în clasa a XI-a) și Alex Domnițeanu (în clasa a XII-a), am fost să vedem pe viu prima ediție a competiției și am decis că trebuie să fim și noi printre echipele participante la ediția a doua”, spune acesta.

echipa liceeni robotisti Deva

Pentru etapa națională care se va defășura anul acesta la București, între 23 și 25 martie, la Sala Polivalentă, profesorul Stănculescu spune că se pregătește împreună cu copiii din echipă în timpul său liber. „Mai avem multe de cizelat, dar după ultimele două săptămâni în care au lucrat enorm în fiecare dimineață la școală, de la 8 la 14 sau 15, și după concursul demonstrativ de la Timișoara în care echipa și robotul nostru au mers mai mult decât bine, copiii au devenit foarte uniți, foarte responsabili și preocupați să se prezinte cât mai bine. Este ceea ce de fapt mi-am dorit de la cercul nostru de robotică.”

A ales să facă asta pentru că e de părere că astfel de competiții sunt mai mult decât necesare în sistemul românesc de învățământ, iar copiii învață nu doar să aplice practic cunoștințe de fizică, matematică sau IT, ci și să formeze echipe, să se ajute între ei, să se respecte reciproc, să lege prietenii. „Cred că trebuie schimbată foarte mult concepția oamenilor pentru a putea înțelege ce însemnă un sprijin real pentru acest tip de activități. în care copiii crează, realizează lucruri importante cu mână lor și, prin munca lor, înțeleg ce înseamnă munca în echipă, sprijinul dat celorlalți fără recompense materiale, ce însemnă să te bucuri de fiecare reușită muncită, indiferit cât de mică este, înveți să devii mai bun și mai performant în mod real. De ceva vreme, de când nu mai știm nici noi, nici elevii, nici părinții ce trebuie să facem din cauza rapidelor schimbări din învățământ, mi-am dorit să pot face un experiment social: să închei mediile la începutul anului și apoi să începem să facem școală adevărată. Atunci probabil aș fi descoperit cine își dorește să învețe și cine vine la școală de formă. Cred că proiectul acesta mi-a îndeplinit în parte visul. Dar trebuie să revenim la „anormal”. Nu credeți? Trebuie să credem și copiii trebuie să creadă că au pentru ce se pregăti.” Profesorul Srănculescu mărturisește că vede sub ochii săi cum copiii învață că „munca în echipă permite depășirea tuturor obstacolelor. Faptul că fiecare este diferit de cel de lângă el nu trebuie să fie un obstacol pentru realizarea unui obiectiv important. Dacă ești perseverent poți realiza lucruri deosebite și ceea ce faci tu prin propria muncă este cea mai bună carte de vizită personală.”

Dincolo de ideea de competiție și de acest domeniu actual, al roboticii, BRD FIRST Tech Challenge aduce în România multe premiere pentru învățământul românesc. În primul rând, încurajează copiii să crească și să se dezvolte atfel, să se ajute cu colegii de echipă și să devină responsabili și implicați.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.