free download 78 travel guides written by experts

Senzorii Bosch de calculare a unghiului de inclinare pentru motociclete sporesc siguranta

si confortul motociclistilor

Din ce în ce mai multe motociclete sunt echipate din fabrică cu funcţii suplimentare de înaltă performanţă, lucru care sporeşte nivelul de siguranţă şi de confort, asigurând în acelaşi timp o dinamică de conducere îmbunătăţită. Senzorul de calculare a unghiului de înclinare Bosch SU-MM3.10 furnizează informaţiile necesare pentru realizarea acestui obiectiv. Deja instalat pe mai multe modele, acesta oferă date privind unghiul curent de înclinare laterală a motocicletei. În prezent, printre modelele care sunt deja echipate cu acest senzor se numără S 1000 RR, K 1600 GT şi K 1600 GTL de la BMW, precum şi RSV4 Factory APRC, RSV4 R şi Tuono 1000 R de la Aprilia. Inginerii Bosch lucrează deja la următoarea generaţie a acestui senzor, care va aduna informaţiile necesare pentru dezvoltarea a şi mai multor funcţii precum frânarea ABS în viraje, detectarea căderii, controlul manevrelor „wheelie” („mers pe o roată”) şi suspensia semi-activă. În plus, noul senzor va avea dimensiuni şi greutate reduse.

„Senzorul măsoară dinamica de conducere a motocicletei de 100 de ori pe secundă", afirmă Matthias Mörbe, vicepreşedintele diviziei Senzori şi sisteme de senzori, în cadrul Bosch Engineering GmbH din Abstatt, Germania. În acest scop, senzorul măsoară acceleraţia longitudinală şi laterală, precum şi rotirea motocicletei în jurul axei verticale şi longitudinale. „O unitate de comandă externă utilizează aceste date pentru a calcula unghiul de înclinare a motocicletei. Rezultatul poate fi apoi utilizat pentru dezvoltarea unor funcţii de siguranţă şi de confort specifice fiecărui model de motocicletă”, a continuat Mörbe. Sistemul de control al tracţiunii din dotarea motocicletelor este o funcţie deosebit de importantă, la fel ca iluminarea în viraje, controlul demarării şi funcţia de limitare pentru manevrele „wheelie” („mers pe o roată”).

Inginerii Bosch lucrează deja la următoarea generaţie a acestui senzor. În viitor, senzorul de calculare a unghiului de înclinare SU-MM5.10 va putea măsura şi acceleraţia verticală a motocicletei. Algoritmul creat de Bosch, integrat în senzor, utilizează aşa-numitele semnale inerţiale 5D pentru a determina unghiurile de înclinare ale motocicletei. Informaţiile sunt apoi transmise în reţeaua CAN. Aceste date sunt necesare pentru dezvoltarea în viitor a mai multor funcţii de siguranţă şi de confort pentru motociclete. Printre acestea se numără frânarea ABS în viraje, detectarea căderii, controlul manevrelor „wheelie” şi suspensia semi-activă. În plus, dimensiunea şi greutatea noului senzor vor fi mai reduse, ceea ce va oferi producătorilor de motociclete un plus de flexibilitate în realizarea designului. Datorită noilor componente micromecanice dezvoltate pe baza tehnologiei MEMS (sisteme micro-electro-mecanice), senzorul consumă doar 65 mA, mai puţin de jumătate din consumul modelului anterior. Senzorul SU-MM3.10 şi modelul viitor SU-MM5.10 pot fi utilizaţi împreună cu sistemele ABS pentru motociclete de la Bosch, dar şi cu sistemele altor furnizori.

Ca partener de dezvoltare a sistemelor, Bosch Engineering poate adapta pentru motociclete orice tehnologie Bosch care şi-a dovedit eficienţa de-a lungul anilor.

Printre aceste tehnologii se numără dezvoltarea unui software specific motocicletelor pentru sistemele de gestionare a motorului, precum şi adaptarea tehnologiilor de injecţie de carburant şi senzori pentru motor şi dinamica de conducere. Bosch Engineering desfăşoară activităţi în domeniul dezvoltării şi implementării funcţiilor care au ca scop îmbunătăţirea dinamicii de conducere.

Bucuresti, 21.09.2011

{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *