expoplast Sibiu 2019

Sens pentru PR-ul romanesc

Violeta Vijulie
Managing director al SENS. Atelier de comunicare

Un aspect foarte important, deloc de neglijat atunci cand incercam sa analizam implicatiile crizei in domeniul PR-ului este stadiul la care acesta se afla in Romania.

Si am sa prezint, pe scurt, cateva aspecte care imi par relevante.

  1. Scoala romaneasca de PR este inca intr-un stadiu incipient. Dupa 15 ani de la aparitia invatamantului superior in domeniu, ramanem tot cu 3 facultati de referinta despre care se aminteste, intotdeauna, in termeni de plusuri si minusuri, chiar daca nu se face vreo comparatie, semn ca mai au multe de imbunatatit;
  2. Mai putin de 25% dintre persoanele care profeseaza relatiile publice au pregatire teoretica de specialitate in domeniul comunicarii;
  3. Majoritatea companiilor nu acorda pozitiei de PR importanta cuvenita;
  4. Extrem de putine companii rezerva un loc in Conducerea executiva pentru specialistul in comunicare;
  5. De multe ori PR-ul este cuplat cu marketing-ul, ceea ce induce erori de abordare;
  6. Exista numeroase companii in care conducerea apreciaza munca PR-istilor dar nu acorda sustinere suficienta nici pentru promovarea PR-ului intern, nici a celui extern.

Avand in vedere cele de mai sus, putem spune, cu parere de rau, ca PR-ul romanesc nu este pregatit sa absoarba deficitele de imagine ale companiilor, cu atat mai putin sa gestioneze efectele crizei economice care se anunta a fi foarte drastica.

Ma bucur sa stiu ca exista si companii in care relatiile publice sunt apreciate la justa valoare. Ma bucur, de asemenea, sa stiu ca exista oameni bine pregatiti care fac un efort suplimentar, nespecificat in “Job Description”, de a convinge conducerea companiilor asupra efectelor benefice ale actiunilor de PR, atunci cand acestea sunt facute temeinic.

As vrea ca anul de PR 2009 sa insemne rezultatele celor 10% dintre PR-istii din Romania care au cunostinte teoretice temeinice, gandesc situational atunci cand aplica, sunt determinati sa gestioneze exemplar imaginea companiilor pentru care lucreaza.

Dar, la scara nationala, PR 2009 va fi un Turn Babel pe care vom incerca constiinciosi
sa-l analizam in 2010.

Astfel, suma totala a bugetelor alocate PR-ului nu va inregistra fluctuatii semnificative, insa in fiecare companie vor avea loc schimbari de abordare. Daca vom considera caracterul eterogen al pietei romanesti de PR – schitat, in parte, si in paragrafele anterioare – vom vedea ca este foarte greu de facut categorisiri. Anumite lucruri se vor intampla cu siguranta si redau mai jos, fara pretentii, cateva dintre acestea:

Referitor la investitia companiilor in PR:

  • cele care nu au investit deloc, sau prea putin, in PR vor aloca fonduri pentru aceste activitati;
  • companiile mari vor intensifica activitatile de PR, fara a creste bugetele alocate;
  • acolo unde rolul PR-ului nu este inteles de catre conducere se vor face concedieri, se vor taia bugete, se va cupla fisa de post de PR cu marketing, resurse umane, media etc. – combinatii fatale, dupa parerea mea.

Referitor la modalitatea de contractare:

  • se va incerca internalizarea activitatilor de PR pentru diminuarea costurilor;
  • unele companii in care nu exista o pozitie de PR vor incerca crearea uneia, in cazul fericit, sau incarcarea unei persoane cu alta fisa de post cu atributiuni de PR;
  • serviciile externalizate catre agentii vor avea bugete reduse si vor fi supravegheate mult mai vigilent, atat din puncte de vedere al eficientei, cat si al modului in care se vor cheltui banii.

Din punct de vedere al activitatilor finantate:

  • se va pune accent pe relatia cu mass-media;
  • vor fi explorate posibilitatile de utilizare a mediului virtual intr-o masura cat mai mare;
  • in privinta mediului real, se va merge pe “retete” de campanii verificate, care nu implica riscuri;
  • vom avea mai putine evenimente spectaculoase, mult mai putine sponsorizari si mai putine campanii facute doar pentru a fi bifate pe o lista;
  • CSR-ul va fi utilizat in mare masura pentru activitati de promovare a vanzarilor; bineinteles ca acest lucru se poate face distorsionand rolul de baza al acestuia, anume “compania in slujba comunitatii”;
  • nu in ultimul rand, se va amplifica activitatea de PR-intern, avand in vedere ca efectele crizei se resimt din plin pe umerii angajatilor.

Sunt 12 ani de cand Violeta Vijulie invata, scrie, citeste, gandeste, incearca, dezvolta, creeaza, face, priveste, simte despre, in, cu, din, pentru ceea ce numim comunicare.
Comunicarea politica a fost primul „angajator”, a urmat publicitatea in companii precum Saatchi&Saatchi, QB Promotion, Mercury Promotions.
La finalul lui 2007 a decis ca este potrivit sa lanseze pe piata de comunicare din Romania un nou concept de agentie: Atelierul de comunicare. Asadar, de un an managing director al SENS. Atelier de comunicare, Violeta indruma o echipa de tineri entuziasti, pasionati de comunicare.
Printre clientii agentiei se numara: Cushman&Wakefield, Shopping City Sibiu, Shopping City Suceava, RBS Romania, Bernard Brunhes International, Promenada Mall Sibiu, Promenada Mall Braila, Vitantis Shopping Center Bucuresti. {mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *