Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Schimbarile politice ale anului 2012 influenteaza perceptia romanilor

Mednet

despre situatia economica a tarii

În anul 2012 românii au traversat, pe lângă criza economică, instalată de câțiva ani buni în România, și o criză politică, ambele “fenomene” inducând la nivel perceptiv instabilitate și incertitudine asupra economiei naționale.

Așadar, majoritatea locuitorilor din orașele cu peste 100.000 locuitori (60,5%) consideră că, în anul 2012 comparativ cu 2011, situația economică a țării s-a înrăutățit.

Participanții la studiu care văd mai pregnant această înrăutățire a situației economice sunt în special femei, cu vârsta cuprinsă în intervalul 45-65 ani, cu studii medii și un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie.

Și, chiar dacă percepția majoritară despre economia României este una negativă, există totuși și un procent mic de optimiști. Aceștia reprezintă 5,6% dintre orășenii intervievați care văd o îmbunătățire a situației economice.

Între aceste două extreme – cei care consideră că situația economică a țării s-a înrăutățit și cei care consideră că s-a îmbunătățit comparativ cu 2011 – se află 30,8% dintre respondenți care nu văd schimbări demne de semnalat.

Comparativ cu situația economică a țării, la nivel familial, percepția negativă despre situația economică s-a diminuat

În acest context, atunci când vine vorba despre situația economică actuală a familiei lor, respondenții nu mai au aceleași sentimente pesimiste ca în cazul situației economice a țării.
Astfel, cea mai mare parte a orășenilor intervievați (47,9%) declară că situația economică a familiilor lor a rămas la fel ca în 2011.

Aceștia sunt în special tinerii (cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-34 ani), cu studii peste medie și cu un venit lunar net/familie cuprins în intervalul 3001-5000 lei. De asemenea, sunt cei care nu și-au modificat comportamentul de consum în ultimul an, care au consumat în perioada Sărbătorilor de Iarnă la fel ca anul trecut, și care au continuat să cumpere cadouri pentru cei dragi atât de Moș Nicolae, cât și de Crăciun.

Cu toate acestea, nu este deloc de neglijat procentul celor care afirmă că situația economică actuală a familiei lor s-a înrăutățit comparativ cu anul trecut (35,6%).

De aici putem deduce faptul că un număr semnificativ de orășeni încă se luptă cu criza economică, nereușind să-și mențină sau să-și îmbunătățească nivelul de trai.

Ca și în cazul situației economice a țării, cei care văd mai pregnant o înrăutățire a situației economice a familiei sunt în special femei, cu vârsta cuprinsă în intervalul 45-65 ani, cu studii medii și un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie.

Mai mult decât atât, aceștia și-au schimbat comportamentul de consum pe parcursul anului trecut, fie cumpărând aceleași produse, dar în cantitate mai mică, fie cumpărând produse mai ieftine și în cantitate mai mică.

Și pentru Sărbătorile de Iarnă au fost foarte atenți la cheltuielile făcute, stabilind un buget destinate acestei perioade, buget care a fost mai mic față de anul trecut.

Trebuie precizat faptul că, din această categorie fac parte cei care nu și-au permis să cumpere cadouri și care pentru masa de Crăciun și-ar fi dorit să cumpere diverse produse alimentare, cum ar fi carnea de curcan sau porc, pentru care nu au avut bani.

Există însă și respondenți “fericiți” care pe parcursul anului 2012 au simțit o îmbunătățire a situației lor economice (16,1%).

Aceștia sunt, în special, bărbați, cu vârsta cuprinsă în intervalul 25-44 ani, cu studii superioare și cu un venit lunar net per familie mai mare de 5.000 lei.

De asemenea, aceștia sunt cei care și-au relansat consumul, cumpărând aceleași produse, dar în cantitate mai mare, care – comparativ cu anul trecut – și-au mărit bugetul alocat Sărbătorilor de Iarnă și care au reușit să cumpere aproape tot ce și-au dorit, inclusiv cadouri.

Schimbările la nivelul comportamentului de consum s-au resimțit și în 2012

În ceea ce privește comportamentul de consum, 65,8% dintre persoanele intervievate afirmă că pe parcursul anului 2012, comparativ cu 2011, și-au schimbat obiceiurile de consum, fie cumpărând aceleași categorii de produse, dar în cantitate mai mică (34,0%), fie cumpărând produse mai ieftine (21,3%). 4

34,0% 34,0% 14,3% 8,5% 7,0% 2,0% 0,2% Nu s-a modificat deloc Am cumpărat aceleași produse, dar în cantitate mai mică Am cumpărat produse mai ieftine, în cantități mai mici Am cumpărat aceleași produse, dar în cantitate mai mare Am cumpărat produse mai ieftine, în aceeași cantitate Altă situație Nu pot aprecia În anul 2012, comparativ cu anul 2011, cum s-a schimbat comportamentul d-voastră de consum? (N=800)

În categoria “Altă situație” am inclus: “Am cumpărat produse de calitate în cantitate mai mică” și “Mi-am schimbat stilul de consum, cumpărând produse sănătoase (bio/eco/vegetariene)”.

Numai 8,5% dintre respondenți au cumpărat aceleași produse ca în 2011, dar în cantitate mai mare, în timp ce 2,0% au cumpărat produse mai puține, dar “mai de calitate” și “mai sănătoase” (produse bio, eco etc.).

Există totuși, un procent suficient de mare de orășeni (34,0%) care declară că NU și-au modificat comportamentul de consum în anul 2012, comparativ cu anul 2011.

Mai mult decât atât, se înregistrează o creștere semnificativă din punct de vedere statistic a celor care nu și-au schimbat stilul de viață de la un an la altul (34,0% în 2012, comparativ cu 22,5% în 2011).

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23 – 29 noiembrie 2012. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.

Bucuresti, 10.01.2013

{mosloadposition user9}
By Alina E. Popescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.