Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Şase ani cu BMW i3: poveştile pionierilor automobilului electric care au parcurs peste 200.000 de kilometri cu un BMW i3

BMW i3s

Conceput pentru mobilitate fără emisii locale, modelul îşi demonstrează capacitatea de utilizare cotidiană şi durabilitatea cu bateria originală – de la lansarea sa pe piaţă, BMW i3 este cel mai vândut automobil electric din lume în segmentul compact premium, cu peste 165.000 de unităţi livrate la nivel mondial. În România, BMW i3 este cel mai de succes şi des întâlnit model electric, cu peste 530 de unităţi livrate de la lansarea din 2015. BMW Group plănuieşte să continue producţia modelului până în 2024.

Bucureşti/München. Deschizător de drum pentru mobilitatea durabilă şi alergător de anduranţă – în şase ani de când a fost lansat pe piaţă, BMW i3 a devenit un model de mare succes şi un simbol al mobilităţii electrice. De la lansarea sa pe piaţă este cel mai vândut automobile electric din lume în segmentul compact premium. Peste 165.000 de unităţi au fost vândute la nivel mondial până în prezent. În România, BMW i3 este cel mai de succes şi des întâlnit model electric, cu peste 650 de unităţi livrate de la lansarea din 2015. De la lansarea automobilului, datele de vânzări au crescut constant an de la un an la altul. Şi în România cel mai de succes an a fost 2019, cu un record de 229 livrări.

BMW i3 convinge în utilizarea cotidiană oferind ce ajung mult dincolo de condusul pe distanţe scurte în regiunile metropolitane majore. Acestea sunt subliniate de experienţa acumulată de pionieri ai automobilului electric care se bucură de BMW i3 constnat şi pe distanţe lungi şi au acoperit peste 200.000 de kilometrii fără emisii cu automobilul propriu.

Cu tehnologiile remarcabile şi soluţiile inovatoare, inclusiv materiale revoluţionare precum fibra de carbon, BMW i3 a fost un simbol al dezvoltării BMW Group de la lansarea pe piaţă a modelului, în 2013. BMW Group va continua să dezvolte automobilul şi în prezent plănuieşte să extindă producţia până în 2024.

BMW i3s

Clienţi accentuează apreciază fiabilitatea, durabilitatea şi autonomia reală ale BMW i3, indiferent că este vorba de căldura Africii de Sud sau nordul rece al Suediei. De ani buni, primul automobil electric al BMW Group a dovedit pretutindeni că este un mijloc de transport eficient, excelent pentru utilizare cotidiană. Clienţii care şi-au primit BMW i3 imediat după lansare şi care de atunci au supus atât automobilul, cât şi bateria originală unui adevărat test de anduranţă, folosesc mobilitatea durabilă nu doar pentru naveta zilnică între casă şi locul de muncă, ci şi pentru a parcurge constant distanţe mai lungi şi chiar călătorii de vacanţă.

Peste 277.000 de kilometri cu setul original de plăcuţe de frână

“Conceptul de vehicul al BMW i3 este unic”, comentează Helmut Neumann, rezident din Titz, în Renania de Nord-Westfalia. “Arată atât de modern la exterior încât oamenii încă întorc privirile pentru a-l privi.” Neumann conduce fără emisii locale din 2014 şi chiar a fost cu modelul său BMW i3 (60 Ah) până la Berlin şi în Alpi – fără nici o problemă. “Pe lângă imensa plăcere a condusului, BMW i3 este pur şi simplu o maşină economică”, spune el. “Acest lucru se aplică atât pentru consumul de energie, cât şi pentru costurile de întreţinere.” Cu un consum de energie mediu de 13 kWh/100 km pe toată perioada de utilizare, costul cu energia este menţinut la un minim absolut – comparat nu numai cu un automobil cu motor termic, ci şi cu alte automobile electrice. Cu un preţ al energiei electrice de 30 eurocenţi/kWh în Germania, Neumann plăteşte doar 3,9 euro pentru energia consumată pentru 100 de kilometri.

O analiză făcută de Automobil Clubul German (ADAC) a demonstrat deja că, pe lângă aspectele ecologice, cele economice sunt în favoarea unui automobil electric. Într-o comparaţie a costurilor generale, BMW i3 a fost cu aproximativ 20% mai eficient faţă de un model BMW comparabil cu motor termic. Pe lângă costurile reduse cu energia electrică şi valoarea de revânzare mare, cheltuielile mici pentru întreţinere şi uzură au contribuit şi ele la aceste rezultate. Pentru conducătorul unui BMW i3, schimburile de ulei sau defecţiunile sistemului de evacuare sunt probleme din trecut. De obicei, decelerarea este realizată prin intermediul generării de energiei. Astfel, chiar şi după mai bine de 277.000 de kilometri, Helmut Neumann nu a trebuit încă să schimbe niciodată discurile şi plăcuţele de frână ale maşinii sale BMW i3. Ca toate modelele BMW şi MINI, BMW i3 foloseşte sistemul „Condition Based Service” care monitorizează uzura componentelor consumabile şi recomandă dinamic operaţiunile în service în funcţie de utilizare.

Neumann este unul dintre clienţii care au participat la programul retrofit şi a înlocuit bateria de 60 Ah (capacitate energetică brută de 22 kWh) a modelului BMW i3 cu acumulatorul de înaltă tensiune de 94 Ah (capacitate energetică mai mare, 33 kWh). Noua baterie oferă rezerve de energie considerabil mai mari. “Pur şi simplu, aceasta face lucrurile mai convenabile în călătoriile lungi”, spune el.

Calitatea bateriilor BMW i3, extinderea garanţiei

Experienţa obţinută de clienţii care utilizează un BMW i3 din primii ani de producţie arată că, şi cu bateria originală, autonomia ce poate fi obţinută scade doar marginal chiar şi după un kilometraj mare. Acest lucru validează aşteptările BMW Group cu privire la calitatea bateriei de înaltă tensiune. Până în prezent, nici o baterie de înaltă tensiune a BMW i3 nu a trebuit înlocuită din cauza îmbătrânirii premature. Întrucât potenţialul bateriei este departe de a fi epuizat atunci când a atins pragul de 100.000 de kilometri, BMW Group a extins garanţia europeană pentru bateria de noile BMW i3. Kilometrajul maxim pe o perioadă de garanţie de opt ani a fost extins la 160.000 de kilometri.

De asemenea, BMW Group a dezvoltat soluţii pentru reutilizarea bateriilor care nu mai sunt potrivite pentru pretenţiile folosirii în automobile. După o utilizare îndelungată în automobile, ele pot fi folosite în unităţi staţionare de stocare a energiei. Bateriile de înaltă tensiune de la maşinile de preproducţie şi cele predate de clienţii participanţi în programul retrofit pentru BMW i3 sunt folosite în cadrul uzinei BMW din Leipzig ca unităţi de stocare pentru energia verde produsă acolo prin intermediul turbinelor eoliene.

Prin faptul că oferă o autonomie reală bună, BMW i3 îndeplineşte cerinţele unei utilizări regulate pe termen lung. De exemplu, Gabriele Forster (Austria) a găsit imediat ritmul ideal de condus şi încărcare. Ea a luat o decizie conştientă în favoarea unui automobil ecologic cu care acum face naveta zilnică dintre domiciliu şi locul de muncă. La miezul zilei şi al nopţii, ea conectează modelul BMW i3 (60 Ah) la un panou (wall box), ceea ce este suficient pentru a parcurge zilnic o distanţă de aproximativ 200 de kilometri cu o bateriei care are o capacitate de 22,6 kWh.

Robert Cleary (SUA) conduce zilnic aproape 150 de kilometri fără emisii locale. O singură dată a rămas fără energie – la circa 50 de metri de aleea casei. Problema a fost rezolvată cu ajutorul unui cablu prelungitor. Robert a participat deja la testele cu BMW Active E, iar în 2014 a primit un BMW i3 (60 Ah) în versiune “Electronaut” pentru pionierii automobilelor electrice. Constant, maşina lui oferă teme de discuţie. Împreună cu colegii de serviciu, Robert a iniţiat un grup de lucru pentru maşini electrice care, printre altele, susţine înfiinţarea mai multor staţii publice de încărcare. El spune: “Condusul electric consolidează conştientizarea mediului”.

Pentru Shaun Maidment (Africa de Sud), “teama de autonomie” este complet necunoscută. “O dată am condus BMW i3 de la Johannesburg la Cape Town. A durat ceva mai mult, dar a fost în regulă”, spune el. În zilele de lucru normale, el conduce până la 300 de kilometri, folosind vizitele la clienţi pentru încărcarea bateriei. În 2014, Maidment a optat pentru un BMW i3 (60 Ah) cu Range Extender. Cu toate acestea, el consideră acum că “generatorul de energie de urgenţă”, alimentat cu benzină, nu mai este esenţial. “Range Extender este în esenţă doar un fel de asigurare.” Pentru a promova mai mult mobilitatea electrică în ţara sa natală, Maidment a lansat o platformă de crowdfunding pentru a susţine instalarea altor staţii publice de încărcare în Africa de Sud.

Cu o baterie de generaţie nouă instalată în BMW i3 (120 Ah), a cărei capacitate energetică brută a fost extinsă acum la 42,2 kWh, a fost posibilă mărirea autonomiei maşinii la valori cuprinse între 285 şi 310 km conform ciclului de testare WLTP şi la 260 de kilometri în utilizare cotidiană. Aceasta reprezintă o creştere de aproape 50% în comparaţie cu BMW i3 echipat cu baterie de înaltă tensiune de primă generaţie.

Plăcere a condusului durabil – o trăsătură caracteristică a BMW i3

Chiar şi după mulţi ani de condus electric, clienţii sunt fascinaţi în continuare de puterea şi cuplul spontane ale motorului electric şi de aşa-numitul control cu o pedală (one-pedal feeling) care le decelerează automobilele prin intermediul generării de energie. “În trecut, am testat şi alte automobile electrice, mai mari şi mai rapide”, spune Rob van Roon (Olanda), “dar nici unul nu a fost atât de agil şi uşor de manevrat precum BMW i3”. De la finalul anului 2013, Roon a parcurs 276.000 de kilometri cu primul automobil electric de serie de la BMW Group, alţi 25.000 km fiind completaţi din martie 2019 într-un nou BMW i3 (120 Ah). Noul model trebuie încărcat o dată pe zi, iar Van Roon ştie de obicei cum să folosească acest lucru în mod practic. “Încărcarea nu înseamnă neapărat aşteptare”, spune el. “Petrec timpul făcând activităţi administrative sau dând telefoane, care necesită atenţia mea deplină.” În călătoriile lungi, el a descoperit avantajele staţiilor de încărcare rapidă de la Ionity, care pot fi găsite în aproape 200 de zone de service de-a lungul autostrăzilor europene. “Dacă poţi mânca acolo, poţi să şi încarci maşina acolo”, a observat el. În consecinţă, Rob van Roon şi familia lui au condus BMW i3 în călătorii care i-au purtat până la Capul Nord, Algarve şi Sicilia.

În octombrie 2013, Leif Carlsson (Suedia) profitase deja de şansa unui prim drive teste în Stockholm. “După un singur tu, eram convins – aceasta este maşina mea. A fost cea mai tare experienţă de condus.” Astăzi, el continuă să conducă zilnic un BMW i3 (60 Ah) cu Range Extender şi, după ce a călătorit peste 216.000 de kilometri, se bucură de echilibrul ideal între plăcerea condusului şi dezvoltare durabilă. La început, este suficient să încarci maşina de la o priză convenţională de acasă sau de la muncă. În Suedia, acestea nu lipsesc nici măcar în parcările supraetajate, pentru că, acolo, sistemele de încălzire auxiliare din automobile sunt alimentat deseori cu energie electrică de la cele principale. Totodată, staţii de încărcare rapidă au fost instalate la locurile de muncă, iar reţeaua de staţii de încărcare publice devine tot mai densă. Prin urmare, Carlsson mai foloseşte rareori Range Extender. Pe de altă parte, el încă apreciază încălzirea auxiliară a BMW i3 pe timpul iernii. “Funcţia de temporizator funcţionează perfect. Când mă urc în maşină, interiorul este încălzit, iar geamurile sunt degivrate.”

Pentru João Gonçalves (Portugalia), un drive test cu BMW i3 (60 Ah) în iarna anului 2013 a fost suficient. A fost “dragoste la prima vedere – combinată cu multe avantaje economice şi ecologice”. De atunci, el s-a bucurat de fiecare călătorie “la muncă, în timpul liber şi în vacanţe. Pur şi simplu, BMW i3 mă duce oriunde”. El a condus până la 250 de kilometri pe zi, iar şansa de a reîncărca bateria este găsită mereu în timpul orelor de lucru, la birou sau când vizitează clienţii. Pentru pregătirea călătoriilor lungi, Gonçalves foloseşte sistemul de navigaţie al BMW i3. “Îmi planifică traseul şi îmi indică staţiile de încărcare rapidă de pe parcurs, astfel că pot fi sigur că ajung la destinaţie fără nici o problemă.”

Şi în România BMW i este un pionier al electrificării. Prima staţie publică de încărcare de putere mare (50 kW), cu acces gratuit, a fost deschisă la Băneasa Business and Technology Park, la sediul BMW Group România. BMW i3 a fost primul automobil electric comercializat cu succes pe piaţa locală şi este acum, cu peste 530 de unităţi livrate, cel mai popular model electric de pe străzile din România. BMW i3 a marcat mai multe premiere locale, fiind primul automobil electric utilizat într-o flotă de car sharing şi primul automobil electric utilizat în servicii de shuttle.

Adrian Mitrea, jurnalist auto, deţine un BMW i3 (94 Ah) de aproape doi ani. Nu a atins borna de 100.000 km parcurşi, dar în această perioadă BMW i3 a devenit automobilul folosit inclusiv în vacanţe şi călătorii de mii de km:„BMW i3 m-a cucerit din prima. Era 2016, iar până atunci condusesem sute de mașini, inclusiv electrice. Niciuna nu m-a convins atât de tare precum i3. În zilele în care l-am avut la test drive am stat numai în mașină. La propriu. Doi ani mai târziu, în 2018, am cumpărat un i3 94 Ah. În scurt timp i-am înțeles așii din mânecă: eficiența remarcabilă, plăcerea de a conduce, producția sustenabilă, costurile infime de operare.

După șase luni a devenit mașina principală a familiei, ceea ce înseamnă că am călătorit împreună inclusiv în concedii și city break-uri. Din București am plecat la Budapesta (total 1.800 km) și în Veneția (total 4.500 km), precum și în orașe din țară mai îndepărtate (Iași, Sibiu, Alba-Iulia). Cât timp va exista acest model, noi sigur vom avea unul în familie!”

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.