Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Romanii detin de doua ori mai multe credite decat economii

Rezultatele studiilor GfK care analizează piața bancară și pe cea a asigurărilor din Europa Centrală și de Est surprind obiceiuri foarte diferite între utilizarea creditelor și a produselor de economisire între cele 16 țări analizate.

În România, există de două ori mai multe credite decât economii, raport care se menține de aproximativ 4 ani. În 2007 – 2008, erau de aproape trei ori mai multe credite decât economii, însă recesiunea a schimbat datele problemei. Pe de o parte, condițiile de creditare au devenit mai drastice. Pe de altă parte, perioada de la începutul anului 2009, când dobânzile pentru depozite au fost foarte ridicate, au adus mai multe persoane către bănci în detrimentul altor metode de economisire.

“Din punct de vedere al numărului de clienți, atât creditele cât și produsele de economisire se află pe o pantă descendentă pe care au intrat încă din 2009. Totuși, suma economisită în bănci continuă să crească ușor, chiar dacă numărul celor care contribuie la această sumă se diminuează. Un factor important care duce la această scădere îl reprezintă ratele dobânzilor, din ce în ce mai mici. În același timp, multe persoane economisesc pe termen scurt sume relativ mici, cu un scop precis – de exemplu, cumpărarea unui produs electrocasnic – sume pe care ulterior le folosesc în numerar. În această situație, câștigul din dobânzi este considerat nesemnificativ sau chiar anulat de comisioane”, spune Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant GfK România.

În 2013, clienții băncilor au fost mai prudenți și au reflectat înainte de a lua un nou împrumut de la bancă. Chiar și într-un context economic stabil, în care salariile reale au rămas relativ constante timp de un an, oamenii simt nesiguranța când se gândesc la viitorul lor și sunt refractari în ceea ce privește riscul pe care trebuie să și-l asume luând un nou credit.

Diferențe mari între țările europeane

Rezultatele privind împrumuturile și economiile arată un decalaj important între statele europene. Un grup de patru țări iese în mod clar în evidență: Cehia, Slovacia, Germania și Austria. Nu numai că aceste țări sunt singurele în care jumătate sau peste jumătate din populație detine un produs de economisire, dar acestea sunt și singurele țări în care numărul de persoane care dețin un cont de economii depășește cu mult numărul de persoane care au un împrumut bancar. Germania și Austria conduc la acest capitol, raportul între împrumuturi și produse de economisire fiind de 1 la 3, în vreme ce în Slovacia și Cehia raportul este de 1 la aproape 2.

În toate celelalte țări examinate, penetrarea produselor de economisire se situează în medie la 22% din populație sau chiar mai puțin. Acest lucru însă este doar primul semnal de alarmă, celălalt se referă la gradul de îndatorare.
Slovenia, Macedonia și Croația separă celelalte 9 țări rămase de liderii plutonului, arătând cifre apropiate de unu, atunci când se investighează raportul dintre credite și economii. Aproximativ 20% din persoanele din aceste țări au economii la bănci.

Serbia, Ucraina și Turcia sunt primele trei țări în care persoanele care au credite le depășesc pe cele cu produse de economisire de 4,7, 3,3 respectiv 3 ori. Serbia este, de altfel, țara cu cel mai mic număr de oameni care își păstrează banii în bănci. Doar 2,6% au declarat că au produse de economisire.

"Comparând țările dezvoltate cu cele mai puțin dezvoltate, observăm că există mai puține persoane bancarizate în cele din urmă. Acest lucru nu înseamnă că oamenii de aici nu obișnuiesc să economisească, ci pur și simplu că nu păstrează aceste economii la bănci", afirmă Rastislav Kocan, GfK CEE Regional Executive. "Acest lucru poate fi o oportunitate de piață pentru jucătorii din domeniul bancar, cu un potențial de creștere în categoria produselor. În general vorbind, o abordare proactive, care oferă cât mai multe produse de investiții și de credit adaptate nevoilor consumatorilor ar putea contribui la creșterea pieței, deoarece clienții au tendința ca înainte de a lua o decizie privind finanțele personale să își facă propriile cercetări de piață pentru a avea o mai bună cunoaștere a opțiunilor existente. Vremurile în care instituțiile financiare aveau în portofoliu doar produse generice, standardizate apun".

Există, de asemenea, un potențial de creștere pe alte piețe: Bosnia Herzegovina, Bulgaria și Polonia raportează procente mai slabe decât media în ceea ce privește creditele. Păstrarea unui echilibru sănătos între credite și produse de economisire pare să fie pe agenda populației din aceste țări.

GfK monitorizează constant încă din anul 2000 piața bancară și pe cea a asigurărilor din Europa Centrală și de Est. Studiul GfK Financial Intelligence măsoară obiceiurile bancare ale locuitorilor cu vârsta de peste 15 ani din 16 ţări ale Europei Centrale şi de Est: Austria, Germania, Cehia, Polonia, Ungaria, Croaţia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Herţegovina, Bulgaria şi România. Eşantionul celor chestionaţi în România este de 6000 de persoane (câte 1000 pentru fiecare val), reprezentativ la nivel naţional, iar datele sunt colectate în lunile ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie si noiembrie 2014.

Dincolo de radiografierea modificărilor de atitudini în diferite piețe, o altă funcțiune a studiului este de a furniza indicatori-cheie în legătură cu utilizarea serviciilor financiare, a asigurărilor, și a produselor bancare: conturi curente, carduri de debit, carduri de credit, credite si diverse produse de economisire.

Bucuresti, 02.04.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.