expoplast Sibiu 2019

Ritm incetinit de descrestere pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Rezultatele GfK TEMAX® România pentru trimestrul al doilea al anului 2010

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată şi-a încetinit scăderea în al doilea trimestru din 2010, valoarea vânzărilor fiind doar cu 15% mai mică comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, trebuie remarcat că valoarea totală este mai mică decât în primul trimestru şi, luând în calcul şi creşterea TVA începând cu 1 iulie, tendinţa negativă ar putea continua.

Piaţa totală a bunurilor de folosinţă îndelungată monitorizată de GfK TEMAX a fost de 266 milioane de euro în al doilea trimestru al acestui an, în scădere cu 15%, de la 313 milioane de euro în acelaşi trimestru din 2009. Sectoare cum ar fi electronicele de larg consum, aparatele foto şi electrocasnicele au atins valori similare cu T2 2009, în timp ce sectoarele IT şi Telecom au scăzut cu mai mult de 20%.

Evoluţia vânzărilor de bunuri de folosinţă îndelungată în România

Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology

Electronicele de larg consum

în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, în al doilea trimestru al anului 2010 sectorul produselor electronice de larg consum a afişat o uşoară creştere de 1,3%, atingând vânzări de 55 milioane euro.

În timp ce pentru produse cum ar fi Panel TV şi console pentru jocuri video, cererea pozitivă pe piaţă a determinat rate pozitive de creştere, pentru restul electronicelor ratele de creştere au rămas negative.

Nici pentru produsele sezoniere, cum ar fi camerele video şi sistemele de navigaţie performanţa nu a fost una spectaculoasă în această perioadă. În general, consumatorul a optat pentru modele care să fie atractive ca preţ. De exemplu, pe piaţa camerelor video, una din două camere video vândute în iunie 2010, înregistrează pe Chip / Flash Memory la rezoluţie standard, în timp ce ultimele trei luni au adus pe piaţa de sisteme de navigaţie o creştere a vânzărilor de modele GPS fără hartă. Toate acestea sunt exemple de produse poziţionate pe un segment de preţ atractiv pentru consumator.

Pe de altă parte, efectul Cupei Mondiale FIFA şi nu numai, a adus o creştere de două cifre pentru vânzările de TV, în iunie 2010 în comparaţie cu iunie 2009. Cu toate acestea, impactul acestui eveniment a fost considerabil mai puţin puternic decât cel avut de Campionatul European de Fotbal în iunie 2008. Un alt factor care a contribuit la creşterea vânzărilor pe piaţa TV în ultimele săptămâni din iunie 2010 au fost ştirile despre creşterea TVA-ului şi promoţiile asociate pe care retailerii le-au realizat.

Foto

Susţinută de factori sezonieri, piaţa fotografică a reuşit să menţină o cifră de afaceri stabilă de 9 milioane de euro, adică aceeaşi valoare pe care această piaţă a realizat-o în mod constant în ultimele trei trimestre ale anului 2009.

Spre deosebire de T4 2009, când vânzările de Crăciun au fost susţinute de performanţa solidă a ramelor foto în combinaţie cu creşterea vânzărilor D-SLR, al doilea trimestru din 2010 marcând începutul vânzărilor de vară, a adus o revenire a segmentului compact. Iunie 2010 a fost prima lună de creştere anuală pentru acest segment, vânzările crescând cu puţin mai mult de 10% faţă de iunie 2009. Această creştere nu a atras cu sine însă şi valoare adăugată pe piaţă, creşterea în volum fiind asociată cu eroziunea de preţ pentru principalele segmente cu zoom <3x si 3x <4x.

Electrocasnicele mici (SDA)

După mai multe trimestre de declin, piaţa românească de electrocasnice mici continuă trendul descendent în al doilea trimestru al anului, dar cu o scădere mai mică – de 1,7% comparativ cu acelaşi trimestru din anul precedent. Redresarea pieţei provine de la o serie de categorii de produse care au început să crească cu ceva timp în urmă – precum aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbătoarele electrice, maşinile de tuns şi, de asemenea, de la noi categorii în creştere – aparatele pentru prepararea băuturilor calde, aparatele de ras electrice şi epilatoarele. Pe parcursul acestui trimestru, mai a fost luna cu cele mai mari valori pentru mai multe categorii, excepţie făcând produsele cumpărate mult mai mult în luna aprilie, cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor şi aspiratoarele şi produsele cumpărate în luna iunie, precum epilatoarele.

Ascensiunea pieţelor aparatelor de tuns, a aparatelor de ras electrice şi a expresoarelor şi sezonalitatea epilatoarelor au condus la creşterea vânzărilor întregului sector. În cadrul expresoarelor, cele care folosesc capsule sunt cele care au avut o prestaţie pozitivă şi care, împreună cu o evoluţie bună din cadrul pieţei aparatelor pentru prepararea alimentelor, cum sunt mixerele manuale, blenderele, şi tocătoarele electrice. Toate aceste creşteri susţin ideea că românii preferă să cheltuiască mai puţin în oraş şi să petreacă cât mai mult timp în casă.
În ciuda evoluţiei bune pentru aceste categorii, ameninţarea recesiunii şi nivelul scăzut al indicatorului de încredere a consumatorilor au făcut ca oamenii să se ferească de achiziţii însemnate ca valoare. Trebuie să luăm în considerare scăderea accentuată a unor produse importante, precum aspiratoarele şi fiarele de călcat.

Pentru multe segmente, vânzările au crescut graţie promoţiilor, acesta rămânând factorul determinant în procesul de achiziţie.

Electrocasnicele mari (MDA)

Cu vânzări de 70 milioane euro în al doilea trimestru din 2010, piaţa pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6% sub performanţa atinsă în trimestrul al doilea din 2009. Cu toate acestea, vânzările în T2 2010 au fost peste cele obţinute în T1 2010 ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vânzările de produse de răcire (frigidere şi congelatoare). Un alt factor care a contribuit la îmbunătăţirea vânzărilor a fost, de asemenea, efectul de creştere iminentă a TVA-ului care a influenţat opinia publică şi a creat cerere. Alte evoluţii pozitive pe piaţa de electrocasnice mari se referă la o creştere a preţului mediu pentru aceste produse în ultima jumătate a anului care indică preferinţa consumatorilor pentru caracteristici mai bune şi produse de calitate superioară.

IT

Sectorul IT a scăzut în al doilea trimestru al acestui an, în comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului trecut cu 20,5%, atingând o valoare de 69 milioane de euro. Pe de altă parte, declinul a încetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, când piața a scăzut cu 38,2%. Deşi notebook-urile sunt categoria cu cea mai bună performanţă din sectorul IT, acestea nu au putut influenţa covârşitor evoluţia negativă în valoarea vânzărilor sectorului în ansamblu. Din cauza crizei încrederea consumatorului este încă foarte scăzută, ceea ce îl determină să amâne achiziţiile importante.

Telecom

Al doilea trimestru al anului 2010 a adus o scădere a valorii pieţei de telecomunicaţii hardware (telefoane mobile şi smartphone-uri) de 28,5% în comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului trecut, atingând o valoare de 39 milioane de euro. Smartphone-urile au avut o performanţă mai bună pe piaţă, fiind singurul grup de produse care şi-a mărit vânzările în unităţi. Dar scăderea generală a preţurilor medii pentru telefoane mobile şi smartphone-uri a dus la o scădere a valorii pieței. Motivul este, pe de o parte, o scădere a preţului mediu al modelelor high end, în special produse cu ecran tactil. Pe de altă parte, este vorba despre scăderea preţului mediu, afectat de creşterea vânzărilor de modele low end, cu funcţii de bază, oferite la preţuri mici sau chiar gratuit.

Echipamente de birou

Situaţia pe piaţa echipamentelor de birou este similară, fiind legată de piaţa de IT. Acest sector a înregistrat o scădere de 28,9% în al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009, ajungând la o valoare de 7 milioane euro.

Lipsa de proiecte publice şi contextul economic actual au avut un impact negativ asupra pieţei de imprimante şi multifuncţionale. Evoluţia pieţei depinde foarte mult de atitudinea consumatorilor corporate. În cazul în care marile companii vor menţine tendinţa de a nu investi în soluţii ce pot răspunde cererii de reducere a costurilor, iar consumatorul privat nu va fi încurajat să cumpere, va fi mai greu să se schimbe tendinţa de scădere. Dacă, în schimb, consumatorul va fi motivat să cumpere şi vor fi investiţii în sectorul public, piaţa de echipamente de birou, de imprimante şi multifuncţionale are o şansă de recuperare.

Rezumat în format tabelar

În milioane EUR

Q3 2009

Q4 2009

Q1 2010

Q2 2010

Q2 2010
Q2 2009
+/- in %

Q1-Q2 2010

Q2 2010

Q2 2009

+/- %

Electronice de larg consum

59

95

57

55

1,3%

111

-3,5%

Foto

9

9

7

9

-0,4%

16

0,9%

Electrocasnice mari

97

95

58

70

-13,6%

128

-13,3%

Electrocasnice mici

20

23

17

17

-1,7%

35

-3,6%

IT

86

120

80

69

-20,5%

149

-31,1%

Telecomunicaţii

61

73

42

39

-28,5%

81

-31,8%

Echipamente de birou
& Consumabile

10

13

10

7

-28,9%

17

-28,1%

GfK TEMAX® Romania

343

428

271

266

-15,0%

537

-20,3%

Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology

Studiul

GfK TEMAX® România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX® este publicat la nivel internaţional. Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume. Rapoartele şi comunicatele de presă privind situaţia din toate ţările analizate sunt disponibile pe www.gfktemax.com.

Bucuresti, 16.08.2010

{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *