Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Retragerea simbolurilor religioase din scolile publice

Asociatia Umanista Romana saluta hotararea recenta a unui tribunal din Spania care a decis ca, in scolile publice, nu pot fi amplasate simboluri religioase intrucat acestea contravin caracterului secular si neutru al statului prevazut de Constitutie. In motivarea deciziei sale, judecatorul Alejandro Valentin a argumentat ca "prezenta acelor simboluri in spatiile de invatamant poate promova ideea ca statul este legat mai mult de Romano-Catolicism decat de alte credinte".

Conform Euronews[1], in anul 2005, a fost demarat un proces ca urmare a plangerii unui parinte si a unei organizatii neguvernamentale umanist seculare care au reclamat prezenta crucifixelor in salile de curs. Decizia instantei de la sfarsitul lunii noiembrie 2008 prevede ca scoala publica din Valladolid in care a fost reclamata prezenta crucifixelor va trebui sa le retraga din salile de curs si din spatiile publice ale scolii.

Doamna Mercedes Cabrera, Ministru al Educatiei din Spania, a afirmat ca decizia judecatorului "corespunde intru totul prevederilor Constitutiei si caracterului secular al statului".

International Herald Tribune[2] noteaza intr-un articol din 6 ianuarie 2009 ca decizia tribunalului de retragere a simbolurilor religioase din scoli se inscrie intr-un proces de secularizare a societatii spaniole, proces demarat dupa anul 1975 cand a luat sfarsit dictatura fascista a lui Franco, dictatura care a durat peste 35 de ani, timp in care Catolicismul a fost religie de stat.

Pana la separarea statului de biserica prevazuta de Constitutia spaniola din 1978, printre alte restrictii nedemocratice, statul national catolic limita drepturile femeii si ii rezerva acesteia un statut legat de sfera casnica si privata. Femeile nu aveau dreptul de a-si deschide un cont in banca fara co-semnatura tatalui sau a sotului lor iar avortul era sever pedepsit.

Decizia tribunalului spaniol este asemanatoare cu decizia Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii din Romania din 21 noiembrie 2006 cu privire la petitia depusa de profesorul de filosofie Emil Moise, presedinte al asociatiei "Solidaritatea pentru libertatea de constiinta".

C.N.C.D. recomanda Ministerului Educatiei sa elaboreze si sa implementeze o norma interna prin care sa reglementeze prezenta simbolurilor religioase in institutiile de invatamant public, aceasta norma urmand a se fundamenta pe urmatoarele principii:
– sa asigure exercitarea dreptului la invatatura si accesul la cultura in conditii de egalitate;
– sa respecte dreptul parintilor de a asigura educatia copiilor potrivit convingerilor lor religioase si filosofice;
– sa respecte caracterul laic al statului si autonomia cultelor;
– sa asigure libertatea de religie, constiinta si convingeri a tuturor copiilor in conditii de egalitate;
– sa afiseze simbolurile religioase doar in cursul orelor de religie sau in spatiile destinate exclusiv invatamantului religios.

Spre deosebire de Spania, tara cu profunde traditii catolice dar in care principiile statului secular sunt intelese si acceptate atat de catre o larga majoritate a opiniei publice si cat de catre autoritatile statului, in Romania, Ministerul Educatiei a atacat in instanta decizia C.N.C.D. in privinta simbolurilor religioase, procesul fiind inca in curs.

Asociatia Umanista Romana cere ferm noului Ministru al Educatiei, doamna Ecaterina Andronescu, sa puna in aplicare neintarziat decizia C.N.C.D. privind simbolurile religioase din scoli pentru a respecta dreptul elevilor din Romania la libertatea de constiinta, gandire si religie si caracterul secular al statului. Prezenta simbolurilor religioase in scoli altereaza neutralitatea confesionala a institutiilor de invatamant public si reprezinta un prozelitism si o discriminare fata de elevii care provin din familii ce nu impartasesc convingerile religioase semnificate de respectivele simboluri religioase, dar si o forma de presiune religioasa fata de toti elevii. Credintele si convingerile tin de sfera privata a fiecarui individ iar spatiul public nu trebuie anexat unui cult anume. Neutralitatea spatiului public trebuie aparata intrucat toti cetatenii, indiferent de optiunile lor privind religia, au aceleasi drepturi.

Solicitarea Asociatiei Umaniste Romane catre Ministerul Educatiei se inscrie in campania civica "Stop indoctrinarii religioase in scoli" despre care puteti gasi detalii la adresa de mai jos: //www.secularhumanism.ro/index.php/lang-ro/campania-qstop-indoctrinrii-religioase-in-coliq

[1] //www.euronews.net/en/article/25/11/2008/spain-makes-history-with-crucifix-ruling/
[2] //www.iht.com/articles/2009/01/06/europe/06church.php?page=1

Bucuresti, 07.01.2009

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.