Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Retail european – 10 elemente cheie ptr. 2011

“Stabilitatea de astazi va face loc in 2011 unei reveniri in sectorul de retail legata de piata spatiilor existente, dar in continuare cu o diferentiere puternica intre locatiile prime si cele secundare; in acelasi timp retailerii competitioneaza mai puternic pentru cel mai bun spatiu.”

Procentul spatiilor libere si oferta de spatii – in mod special centrele comerciale vor contribui cel mai mult la dezvoltarea performantelor retailului in 2011, este concluzia noului raport emis de Cushman & Wakefield: European Retail – 10 Key Drivers for 2011 , “RETAIL EUROPEAN – 10 ELEMENTE CHEIE IN 2011”.

Raportul lansat la MAPIC – Cannes, analizeaza principalii 10 factori de impact atat pozitiv cat si negativ in comertul de retail dar si in piata proprietatilor de retail din anul viitor la nivel European.

Divergenta, sau polarizarea, este de fapt al doilea factor cheie evidentiat in acest raport. Pe fondul unei reveniri economice globale neregulate vor exista diferente importante in ceea ce priveste performantele diferitelor piete de retail cu cresteri accentuate in unele tari in timp ce altele vor avea performante reduse in sectorul de retail.

Inclusiv in locatiile unde exista o piata de consum mai puternica, oferta de spatii de retail va fi un factor cheie influentand cresterea sectorului atat in ceea ce priveste retailerii cat si investitorii. Dezvoltarea de centre comerciale se estimeaza ca va fi la un nivel scazut in urmatorii doi ani, fapt ce va ajuta chiriile spatiilor din centrele comerciale cu performante bune, retailerii vor constata scaderea optiunilor fiind nevoiti sa aleaga din stocul existent.

In general, cererea retailerilor va ramane precauta si selectiva, dar vor fi tot mai putine dezvoltari noi, astfel se va crea o competitie si mai mare pentru cele mai bune spatii existente. Din acest motiv, piata spatiilor “prime” va fi punctul central al cresterii pietei de retail, in momentul in care aceasta se va produce. In general piata secundara, fie ea definita de marime sau de calitatea spatiilor, va ramane slab dezvoltata si in 2011 asteptandu-se sa aibe o revenire intr-un timp mult mai indelungat.

John Strachan, Director Global Retail Cushman & Wakefield, afirma: “Mixul potrivit constituit din conditiile de inchiriere, increderea consumatorilor si a mediului de afaceri este vital pentru crearea unui mediu propice revenirii economice.

2011 va fi caracterizat in principal de reducerea ofertei de spatii de buna calitate si va fi interesant de vazut cat de repede retailerii si dezvoltatorii vor reactiona la acest lucru.”

Darren Yates, Asociat Research Cushman & Wakefield, spune: “In timp ce consumatorii vor ramane sub presiune in 2011, cererea retailerilor, in general, se estimeaza ca va reveni dupa aproximativ doi ani de relativa inactivitate. In orice caz, odata cu cresterea costurilor, retailerii vor fi foarte atenti la business si mai doritori ca niciodata sa isi concentreze eforturile pentru obtinerea celor mai bune locatii posibile.

Avand in vedere continuarea scaderii numarului de spatii dsiponibile de buna calitate, competitia va deveni mai intensa in timp ce locatiile secundare vor continua sa ramana neocupate, avand o activitate scazuta.”

2011 Romania Piata de Retail:

Andrei Birsan, Directorul Departament Retail Centre Comerciale, Cushman & Wakefield, declara:
Datorita faptului ca in viitorul apropiat livrarile de centre comerciale noi vor fi foarte reduse, pentru a-si putea derula planul lor de expansiune, marii retaileri se vor orienta catre centrele comerciale “premium”. Datorita faptului ca acestia opereaza pe suprafete mari vom asista la modificari ale mixului de chiriasi existenti, in sensul ca cei care nu performeaza si nu vor reusi sa isi achite obligatiile contractuale, vor fi inlocuiti.

Odata cu reluarea finantarilor pentru centre comerciale piata de retail va incepe incet, incet sa isi revina si vom asista la o strategie coerenta de dezvoltare a retailului. In orice caz pentru 2011 nu ne asteptam la o revenire a investitiilor importante in dezvoltarile de retail.

In ceea ce priveste spatiile stradale, Valentin Manu, Director Departament “ High Streets Retail” declara: In 2011 in Romania, spatiile stradale din zonele comerciale importante vor fi in continuare cautate; in schimb locatiile comerciale din zonele secundare vor ramane in mare parte neocupate.

In cursului anului urmator vom asista la continuarea procesului de optimizare a retelelor de magazine ale retailelilor din toate sectoarele.”

SUMAR: Raportul RETAIL EUROPEAN – 10 Elemente Cheie ptr. 2011

1. Oferta – Oferta scazuta de spatii „prime“ care a inceput deja sa aibe un efect vizibil, va fi elementul cheie definitor pentru piata proprietatilor in 2011.

2. GDP – In timp ce factorii determinanti pentru revenirea economica sunt legati de comert si investitii, evitarea unei alte recesiuni va constitui un al doilea factor determinant pentru retail in 2011. In orice caz, polarizarea, diferentierea in Europa este posibil sa se accentueze iar acest fapt va fi o tema importanta pentru retaileri si investitori deopotriva.

3. Costurile Locatiei – Costurile occupationale sunt din ce in ce mai scazute ca urmare a scaderii chiriilor din 2008/2009, dar presiunea costurilor apare in alte zone ale procesului de retail, de ex.: cresterea costului materiei prime pentru retaileri iar aceasta crestere poate afecta retailerii.

4. Rata Angajarii – Rata angajarilor va ramane un factor fundamental pentru evolutia retailului in 2011. Rata de neangajare s-a stabilizat in majoritatea tarilor, dar anul viitor putem vedea mai multe pierderi ale locului de munca daca disponibilizarile din sectorul public vor depasi puterea de absorbtie a fortei de munca din sectorul privat.

5. Piata Creditelor bancare – Scaderea dobanzii ratelor se asteapta sa continue pentru o mai lunga perioada, ceea ce constituie un ajutor pentru afaceri si consumatori – compensand intr-o oarecare masura deciziile guvernelor de reducere a costurilor.

6. Vanzarile in retail – Continuarea procesului de revenire economica neregulata va avea efect asupra PIB –ului, dar si asupra vanzarilor mari in comertul de retail. Retailerii de valoare vor continua sa performeze bine, in timp ce consumatorii vor continua sa fie presati de marirea taxelor, de scaderea salariilor, si de nesiguranta locului de munca.

7. Masurile de austeritate – Vor incetini cresterea dar si revenirea economica din anumite zone. Nevoia de a actiona este in orice caz mai mica in anumite piete, unde nu au fost luate masuri de austeritate. In acest caz, de ex. in tarile nordice unde nu au fost luate masuri de austeritate, reactia a venit din partea mediului de afaceri, economisti si consumatori.

In orice caz, in zonele in care marirea taxelor reprezinta un efect dominant, mai accentuat decat reducerile de consum, se poate vedea cel mai mare efect in cursul anului viitor.

8. Regularizarea – Probabil “elefantul din camera”. Masurile regularizatoare vor avea un impact marit in 2011, in special datorita faptului ca retailerii incearca sa se alinieze modificarilor contabile ce vor interveni la contractele de inchiriere modificari programate pentru 2012 sau 2013.

9. Cererea – Cererea din partea retailerilor va ramane precauta si selectiva, dar vor fi din ce in ce mai putine dezvoltari si spatii noi, va exista o competitie mai mare pe cele mai bune spatii.

10. Demografia – Schimbarile demografice se estimeaza ca vor avea un impact critic pentru retailului european si avand in vedere opinia unor experti care spun ca va exista un varf al populatiei active in 2011, modificare ce va avea loc mai devreme decat era estimat. Oricum, impactul imediat asupra retailului va fi mult mai subtil si mult mai legat de planul de business pe termen scurt decat de obiceiurile de cumparaturi.

Bucuresti, 25.11.2010

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.