Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Relaţia dintre stat şi mediul de afaceri în 2017

Relaţia dintre stat şi mediul de afaceri în 2017

Legea prevenţiei

Încă prin programul de guvernare, noul Executiv şi-a propus ca obiectiv adoptarea unor măsuri prin care să vină în ajutorul mediului de afaceri românesc. Relaţia dintre autorităţi şi antreprenori trebuie să ia forma unui parteneriat, bazat pe încredere reciprocă şi transparenţă. Un pas important în acest sens este reprezentat de intenţia guvernanţilor de a finaliza şi aproba Legea prevenţiei fiscale. Conform actului normativ, firmele ar urma să fie sancţionate doar după ce inspectorii ANAF le-ar pune la dispoziţie un plan de conformare şi prevenţie care să ducă la eliminarea neregulilor constatate în urma controalelor. S-ar pune astfel capăt practicii din realitate care, de multe ori, lasă impresia că organismele de control desfăşoară o activitate de tipul unei vânători de vrăjitoare, care duce la aplicarea de sancţiuni disproporţionate cu neregulile constatate şi chiar cu închiderea unor agenţi economici.

În prezent, în cadrul Guvernului s-a creat un grup de lucru interministerial, care lucrează la un proiect legislativ care să reglementeze rolul de prevenţie al organelor de control. Mai mult, peste câteva săptămâni, mai exact pe data de 23 februarie, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat îşi propune să meargă cu Legea prevenţiei în şedinţa de Guvern pentru aprobare. Un draft al actului normativ a fost făcut public pentru prima dată în cadrul forumului ‘’RELAŢIA DINTRE STAT ŞI MEDIUL DE AFACERI ÎN 2017, LEGEA PREVENŢIEI’’, organizat de Intact Media Group.


Totuşi, termenul de 23 februarie este considerat de unii oficiali din Guvern ca fiind prea scurt, raportat la complexitatatea situaţiilor la care legea s-ar aplica. ‘’În acest moment suntem cu legea în faza de dezbatere. Cred că este extrem de important ca, dincolo de cei care stau la masa discuţiilor pe marginea acestei legi, să avem cât mai multe opinii din sfera mediului de afaceri’’, a subliniat Ionuţ Mişa, secretar de stat în cadrul Ministerului Finanţelor Publice. În viziunea oficialului, autorităţile ar putea veni în sprijinul firmelor prin comasarea acţiunilor de control, astfel încât agenţii economici să îşi poată desfăşura activitatea fără frica unor verificări inopinate şi îndelungate din partea statului. Ionuţ Mişa a venit cu propunerea creării unei adrese de email care să fie pusă la dispoziţia reprezentanţilor mediului de afaceri, prin care aceştia să le comunice direct autorităţilor solicitările şi problemele cu care se confruntă.

Legea prevenţiei este necesară pentru că ar pune capăt unor situaţii în care, prin comportamentul lor, organele de control acționează abuziv, impunându-se de pe o poziţie de forţă în relaţie cu cei pe care îi verifică. ‘’Obiectivul acestei legi este prevenirea aplicării automate a sancţiunilor pentru fapte ce constituie contravenţii prin întocmirea unui plan de combatere, acordându-se un termen contribuabilului în vederea remedierii neregulilor constatate. Sunt anumite contravenţii pentru care sunt amenzi foarte mari. Dacă un organ de control al statului român vine în control şi doreşte să te amendeze, să-ţi aplice anumite sancţiuni, unele dintre ele fiind foarte dure, poate să o facă. Prin implementarea acestei legi se doreşte ca atunci când un organ de control vine şi constată o contravenţie, dintre cele care se vor încadra în aceast plan de conformare, se va acorda un termen de minim 7 zile să se intre în legalitate’’, a explicat Ilan Laufer, secretar de stat în Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.

Practic, proiectul prevede că, dacă în urma controlului se reţine vreo neregulă, inspectorul va întocmi un proces-verbal de constatare şi va întocmi un plan de conformare, care va cuprinde aspecte ce trebuie remediate, precum şi termenul de conformare pentru fiecare faptă, care nu poate fi mai mic de 7 zile lucrătoare. După expirarea acestuia, autorităţile pot relua controlul, iar dacă agentul economic nu şi-a îndeplinit obligaţiile, abia atunci se vor aplica sancţiunile prevăzute de actele normative. De menţionat este faptul că o firmă va putea beneficia de măsurile de prevenţie o singură dată pentru fiecare faptă care constituie contravenţie, într-un termen de 5 ani.

O lege a prevenţiei este aşteptată cu interes de către oamenii de afaceri, care atrag atenţia că statul, care nu asigură de ani buni stabilitate şi predictibilitate de pe plan legislativ creează condiţiile ca firmele să încalce legea. În acest sens, Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, a susținut că Legea prevenției fiscale ar reprezenta primul act normativ care ar sprijini în mod real capitalul autohton: „Predictibilitatea economică este o chestiune de care ne lovim pas cu pas. (…) Cred că este o chestiune pe care ar trebui s-o cimentăm pentru că și în diplomația economică aspectul legislativ este esențial în promovarea României și sunt întrebări frecvente pe care le auzim vis-a-vis de fiscalitate la noi în țară. (…) Nu suntem, din păcate, în situația de a oferi, pe termen mediu și lung, o predictibilitate. Pe de altă parte, cred că se poate discuta și de o lipsă de informatizare a instituțiilor statului, în special a organelor de control. An de an observ o discrepanță colosală: dacă astăzi vorbim de o bază de date a Ministerului de Justiție la Registrul Comerțului în care 803.000 de societăți comerciale care figurează active, la Ministerul de Finanțe veţi găsi în jur de 658.000 de bilanţuri depuse. Practic, această diferenţă o veţi găsi an de an.’’ ‘’Prevenţia ar trebui să fie o normalitate.

Printr-o lege specială vrem să aducem o situaţie anormală din societate la normalitate. Ea ar trebui să existe în orice lege. Avem o legislaţie neclară, extrem de complexă şi care se modifică extrem de des. Trebuie să recunoaştem că au fost controlori care veneau chitiţi, care nu ştiau decât două, trei lucruri pe care să le verifice, însă ştiau clar că acolo probabilitatea este extrem de mare să găsească firma respectivă  în off side.  Ăsta nu e un concept de control. (…) Avem nevoie de cei care fac controlul, să stăm cu ei la masă. Fiţi corecţi cu noi ca şi noi sa fim corecţi cu voi!’’, a cerut Cristian Erbaşu, Preşedinte Federația Patronatelor Societăților din Construcții.

Proiectul Legii prevenţiei are şi neajunsuri, aşa cum a remarcat şi Cristian Pîrvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România: ’’Noi am salutat din primul moment legea prevenţiei. Are un obiectiv mai puţin ambiţios mergând numai pe contravenţii, ceea ce după părerea noastră este prea puţin, dar este un pilon care după aceea să fie extins’’.

Îmbunătăţirea relaţiei dintre stat şi contribuabili trebuie să fie o prioritate a actualului Guvern, de la care mediul de afaceri aşteaptă măsuri concrete şi nu doar vorbe. ‘’Legea prevenţiei va contribui la dezvoltarea unui mediu de afaceri mai sănătos şi relaţie mai bună între mediul privat şi Guvern. (…) Lansez această propunere către Guvern de a crea o platformă pentru consultare pe teme importante, relevante în diverse domenii de activitate: legislativ, fiscalitate, infrastructură. Ne confruntăm cu probleme grave. Ajungem să discutăm cu factorii responsabili, apoi vremea trece în defavoarea tuturor şi se pierd timp şi bani’’, a punctat Cătălin Dumitru, Vicepreşedinte Senior KMG Internaţional.

Comunicarea dintre autorităţi şi mediul privat stă la baza unei desfăşurări normale a activităţii ambelor părţi. ’’Starea de frică , starea de incertitudine,  starea de impredictibilitate a ceea ce se întâmplă nu ne lasă energia şi creativitatea să facem un pas înainte. Şi din punctul ăsta de vedere avem o barieră în a suparvieţui’’, a declarat Radu Timiş, Președinte, Cris-Tim. Acesta a mai subliniat că un antreprenor român nu poate să se dezvolte atâta timp cât există presiunea unui control discreţionar din partea statului.

O altă problemă dezbătută a fost cea a numărului mult prea mare al organismelor de control din ţara noastră şi cea a lipsei practicii unitare în ce priveşte efectuarea controlului la firme şi aplicarea eventualelor sancţiuni. ’’Legile pentru mediul de afaceri funcţionează sub forma de capcane şi nu ca sprijin. (…) Actul de la antifraudă este un act care nu se poate contesta şi el produce efecte directe distructive.(…) În timpul actului de control trebuie să existe comunicare între agentul de control şi conducerea societăţii.’’ a fost de părere Mohammad Murad, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.

Pentru ca prevenţia să îşi producă efectele pe deplin, mediul de afaceri cere cu insistenţă ca organele de control să îşi asume şi un rol lămuritor în ce priveşte chesiunile legislative neclare şi să poată oferi consultanţă în interpretarea şi aplicarea actelor normative.

Dezbaterea “Relația dintre stat și mediul de afaceri în 2017 – Legea prevenției” organizată de Intact Media Group a fost susținută de Rompetrol, Federația Patronatelor Societăților din Construcții, Cris-Tim, EximBank România.

Intact Professional Debates mulțumește tuturor partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestui eveniment!

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.