metalshow

Recrutarea pe bază de recomandări

În urma unui studiu efectuat de curând în rândul angajatorilor BestJobs și nu numai, pe un eșantion de aproximativ 1000 de companii, ne-a fost confirmată popularitatea de care se bucură recrutarea pe bază de recomandări/referințe și succesul pe care îl poate asigura un astfel de program.
Este de remarcat faptul că 55,83% dintre respondenți folosesc în mod activ recrutarea pe bază de referințe. Printre aceștia se găsesc atât companii cu personal de 1-10 sau 11-50 de persoane cât și companii cu peste 100 sau 500 de angajați.

Q: Ați folosit vreodată recrutarea pe bază de recomandări/referințe?

Care sunt domeniile în care referințele funcționează cel mai bine?

Q: Pe ce departament recrutați?

Angajatorii care se declară mulțumiți sau foarte multumiți de rezultatele acestui tip de recrutare caută în principal candidați pentru poziții de vânzări (19,74%), producție (15,02%), software (14,59%), servicii (8,58%), servicii clienți (7,30%), resurse umane (5,15%) sau inginerie (4,29%). Urmează apoi cei care recrutează pentru poziții de logistică (4,29), financiar/contabil (3,86%) și marketing (3,86%).

Q: Care considerați că sunt cele mai eficiente metode de a găsi candidați?

În ceea ce privește particularitățile în funcție de mărimea companiei, conform sondajului derulat, companiile mici (1-50 angajați) recrutează eficient bazându-se pe recomandările interne sau externe, chiar dacă nu au o procedură bine definită pentru acest proces. Acestea privesc de cele mai multe ori site-urile de recrutare ca fiind o opțiune secundară.

Recrutarea bazată pe recomandări se află și în topul companiilor medii sau mari (>50 angajați), imediat după site-urile de recrutare. Acestea, spre deosebire de companiile mici, au implementat un program pentru acest tip de recrutare și o sumă fixă definită pentru orice angajare.
Pe un loc îndepărtat se găsesc tacticile de motivare a angajaților actuali, employer branding-ul, agențiile de recrutare sau evenimentele (offline) de carieră, angajatorii alegând să investească mai puțin în direcțiile acestea, conform sondajului BestJobs.

Ce tip de stimulente folosiți?

Majoritatea companiilor (76,2%), indiferent de mărime, folosesc banii ca remunerație în cazul recrutării bazate pe recomandări, urmate de cele care aleg alte tipuri de stimulente (23,8%): produse, abonamente la diferite servicii, tichete de masă, excursii, bonusuri.

Cât credeți că sunt dispuse companiile să plăteasca pentru o recomandare?

Q: Cât plătiți la ora actuală pentru o angajare prin referințe (fie cash, fie în servicii)?

Majoritatea angajatorilor (56,7%) plătesc acum între 100-300 euro, 31,3% plătesc diferențiat în funcție de profilul candidatului dorit, iar 8,5% plătesc între 300-500 euro pentru o recomandare ce se dovedește a fi potrivită. Sunt companii care alocă și peste 500/1000 euro/referință dacă atragerea candidațiilor potriviți pentru postul disponibil se dovedește a fi o provocare. Vorbim aici în special de pozițiile Senior sau cele Executive.

Q: Când plătiți persoana care a facut referința?

60% dintre angajatorii respondenți spun că banii ajung la persoana care a făcut recomandarea după ce persoana angajată își încheie cu succes perioada de probă, în timp ce 20% apelează la diverse alte metode: jumătate din sumă la angajarea persoanei recomandate, jumătate după ce candidatul își încheie cu succes perioada de probă; după 6 luni de la angajare; fracționat: la o lună, 3 și 6 luni.

BestJobs lansează în cursul acestei săptămâni un serviciu de recrutare online prin referințe. Prin intermediul acestuia, angajatorii vor putea defini o recompensă de minim 300 de euro pentru ocuparea unui post vacant pe baza unei recomandări.

Astfel, orice persoană – din interiorul sau dinafara companiei – care recomandă un candidat unui angajator care a achiziționat acest serviciu, va câștiga minim 300 de euro în momentul în care compania angajează persoana respectivă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *