Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Realty 2015: Piata imobiliara se indreapta spre o crestere stabila

Business Review

Cererea de spatii de birouri noi este in crestere, sectorul industrial prevede o consolidare a pietei, multe apartamente noi urmeaza sa fie livrate in acest an si dezvoltatorii apasa pedala in directia expansiunii shoping mall-urilor, incurajati de cresterea retail-ului de anul trecut. Toate acestea sugereaza ca piata intra intr-un ciclu de crestere durabila, au sustinut participantii la conferinta dedicata pietei imobiliare, Realty2015, organizata de Business Review, pe 18 Iunie, la hotel Howard Johnson din Bucuresti.

Evenimentul a fost gazda a peste 120 reprezentati ai companiilor care activeaza, investesc sau dezvolta activitati in piata imobiliara, in segmentul de office, industrial, rezidential sau retail.

Birourile au constituit cel mai dinamic sector de pe piata imobiliara anul trecut, iar dupa analizarea cifrelor primului semetru din 2015, va ramane la fel. Cu toate ca inchirierea de birouri raportata pana in prezent este la un nivel similar cu cea de anul trecut, noile cereri au ajuns deja la 70% din volumul anului 2014, a spus Georgiana Andrei, Director Office & Retail Agency, Colliers International Romania. Preturile competitive si forta de munca versatila si cu multiple calificari, raman unele din principalele motive pentru care sunt atrase companiile pe piata locala, a adaugat aceasta.

Noile cereri de spatii de birouri au venit mai ales din partea companiilor care isi extind prezenta pe piata din Romania si mai putin din partea companiilor noi, a specificat Sorin Visoianu, Country Manager Office & Logistics Romania and Bulgaria, IMMOFINANZ Group. Cu toate acestea, economia continua sa-si imbunatateasca conditiile pentru incurajarea si sprijinul companiilor nou-venite sa-si dezvolte activitati locale, a mai adaugat acesta.

Companiile care oferta solutii de back office, centrele de shared services si furnizorii de business process outsourcing raman foarte interesati de piata locala, a adaugat Aurelia Luca, Leasing Manager, Skanska Property Romania.

Un argument in favoarea Romaniei il constituie si stabilitatea economica si politica crescuta, comparativ cu alte tari din regiune, a precizat Dimitris Andritsos, CEO, Eurobank Property Services.

In plus fata de cerintele standard in alegerea spatiilor de birouri, precum accesul usor la reteaua de transport in comun, companiile vin acum si cu cerinte specifice, care contureaza modul in care dezvoltatorii realizeaza noile proiecte imobiliare. “Sunt cerinte normale, insa cu accent pe modul eficient de utilizare a spatiului. Cele mai multe companii cauta birouri mixte, cu zone open space, cu solutii care permit angajatilor sa imparta spatiu de lucru, precum si cu zone de relaxare”, a explicat Stefan Tudos, Leasing Manager la Genesis Development. Exista de asemenea o cerere in crestere si pentru ‘cladirile verzi’ de birouri, a adaugat acesta.

In cadrul panelului de discutii dedicat sectoarelor de birouri si industrial, punand accent si pe importanta certificatelor verzi dar si pe importanta dezvoltarii de birouri si spatii industriale construite potrivit noilor cerinte si necesitati ale pietei, au luat cuvantul si Silviana Badea, Head of Capital Markets, JLL si Mirela Radulescu, Sales & Marketing Director, ICCO.

Si piata rezidentiala se asteapta la cresteri pana la finalul anului, dupa evolutia continua inregistrata inca de la inceputul anului 2014. O schimbare bine-venita consta in faptul ca piata devine mai matura, ridicand asteptarile venirii unui ciclu de crestere sustenabila in viitor.

“Cumparatorii sunt mai pregatiti si pun mai multe intrebari fata de cum faceau in 2008, spre exemplu. Ei acorda acum o mai mare atentie potentialului de dezvoltare al zonei, deoarece vad achizitia ca pe o investitie de lunga durata. Acum apeleaza tot mai frecvent la consultanti, pentru a-I consilia cu privire la calitatea constructiei. Acest lucru nu s-a intamplat foarte des inainte”, a spus Viorel Mohorea, Project Manager New Homes Divisions, Coldwell Banker.

Si vizitatorii Imobiliare.ro sunt tot mai exigenti in ceea ce priveste informatiile furnizate de platforma imobiliara, a declarat Adrian Erimescu, Co-Founder, CEO al Imobiliare.ro. “Aceasta este o schimbare clara fata de acum cativa ani in urma, unde aveau nevoie de mult mai putine informatii. Acum sunt foarte concentrati pe calitatea informatiei si a serviciilor solicitate. Si studierea pietei dureaza mai mult acum.”, a completat acesta.

Completand declaratiile anterioare, Laszlo Csiki, CEO Adama Group, member of IMMOFINANZ Group intareste ideea ca dezvoltatorii trebuie sa se adapteze la preferintele cumparatorilor, atat la cele prezente cat si la cele viitoare. “Trebuie sa fim capabili sa anticipam. Avand in vedere ca noi construim un produs astazi care va fi disponibil pe piata peste un an sau doi, trebuie sa fim capabili sa anticipam cum va arata cererea atunci.” Compania dezvolta in momentul de fata un proiect de 3 milioane de euro in cartierul Berceni.

In general, invitatii din panel se asteapta ca in 2015 sa fie un numar tot mai mare de locuinte noi livrate in Bucuresti si zonele limitrofe – aproximativ 10.000, potrivit lui Viorel Mohorea, Project Manager New Homes Divisions, Coldwell Banker.

Dupa ce vanzarile cu amanuntul au crescut cu 7% anul trecut, proprietarii de centre comerciale si retailerii se asteapta si ei la rezultate pozitive similare si in 2015, au precizat vorbitorii panelului dedicat pietei de retail, din cadrul evenimentului.

Georgios Argentopoulos, CEO, Baneasa Developments, Anca Damour, Director, Carrefour Property Romania, Iuliana Enescu, Commercial Manager for Romania, Liebrecht & wooD Group si Mihaela Galatanu, Head of Research, DTZ Echinox au atras de asemenea atentia asupra faptului ca si in cazul centrelor comerciale se simte o maturizare a comportamentului cumparatorului. Acest lucru se reflecta imediat si in deciziile dezvoltatorilor sau proprietarilor de centre comerciale, care trebuie sa se adapteze mult mai repede la preferintele pietei.

In 2015, inca urmeaza sa se deschida in Romania peste 200.000 mp de noi spatii de retail.

Conferinta Realty 2015, organizata de Business Review, a fost la a 14-a editie, in acest an.

Pentru mai multe detalii despre eveniment, programul complet si speakerii invitati, vizitati //business-review.eu/br-events/realty-2015-the-romanian-real-estate-market-forum.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul: IMMOFINANZ Group, Genesis Development, Imobiliare.ro, SpatiiComerciale.ro, Eurobank Property Services, Cosmopolis si Skanska Property Romania.

Bucuresti, 22.06.2015

{mosloadposition user9}
By Alina E. Popescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.