free download 78 travel guides written by experts

RCS&RDS isi mareste, cu circa 10%, tarifele la abonamentele de televiziune prin cablu si Internet

COVER STORY / ANTREPRENORI  – Dl. Control

Marcel Barbut refuza cumparator dupa cumparator crezand ca, desi e criza, poate ajunge si prin forte proprii nr. 1 pe piata adezivilor. De ce? "Nu stiu ce m-as face fara businesul asta", marturiseste el – un raspuns care defineste perfect orgoliul antreprenorial romanesc, cu toate riscurile aferente. TELECOM / TARIFE – Plus 10%

RCS&RDS isi mareste, cu circa 10%, tarifele la abonamentele de televiziune prin cablu si Internet – o decizie-cheie pentru un operator care pana acum si-a construit strategia bazandu-se pe politica tarifelor mici.

Articolul:
Plus 10%

RCS&RDS îşi măreşte, cu circa 10%, tarifele la abonamentele de televiziune prin cablu şi Internet – o decizie-cheie pentru un operator care până acum şi-a construit strategia bazându-se pe politica tarifelor mici.

de Radu Tătaru-Marinescu

Pentru orice manager decizia de a mări tarifele e una grea: riscul de a pierde clienţi creşte, mai ales dacă tarifele competitorilor rămân pe loc. în cazul unui business precum cel al RCS&RDS, decizia trebuie să fi fost şi mai grea: operatorul telecom, unul dintre cei mai importanţi de pe piaţă, a făcut ultima mărire de tarife la cablu TV, de pildă, în 2003, căpătându-şi reputaţia de companie ce dictează comportamentul competitorilor prin aceea că-şi măreşte permanent cota de piaţă mulţumită tarifelor mici – cu preţul marjelor de profit, evident. Nimeni n-a putut face abstracţie de strategia companiei fondată de omul de afaceri orădean Zoltan Teszari – cel mai relevant exemplu e Romtelecom, concurentul direct al RCS&RDS, care s-a văzut nevoită, anul trecut, să intre în acest război al preţurilor pentru a-şi apăra poziţiile.

DOI LEI îN PLUS. Creşterea de tarife va avea loc, potrivit informaţiilor disponibile pe piaţă, începând de la 1 ianuarie 2009. Oficialii RCS&RDS – care în ultimii doi ani au evitat interviurile şi au furnizat puţine informaţii despre rezultatele financiare – nu au dat deocamdată nici un comunicat oficial privind aceasta decizie. însă operatorii call-centerului RCS&RDS confirmă, când sunt întrebaţi, că tarifele vor creşte – deşi evită să dea o dată fixă. Tot ei spun că abonamentul pentru pachetul de bază pentru televiziune prin cablu coaxial creşte de la 21 la 23 de lei şi că vor creşte şi tarifele la accesul la Internet – abonamentul cel ma ieftin – de la 25 la 27 lei. Asta înseamnă, dacă luăm în calcul că e vorba de 1,3 milioane de abonaţi de cablu TV şi de 800.000 abonaţi de internet, un total de 50 mil. lei anual (13,2 mil. euro la cursul actual). Pe piaţă se mai speculează şi pe marginea faptului că, dată fiind această ultimă decizie, nu e deloc exclus ca RCS&RDS să reducă numărul minutelor incluse în pachetele de telefonie fixă, serviciu pe care compania îl oferă clienţilor de cablu TV fără a percepe o taxă suplimentară.

Explicaţia pentru această creştere de tarife care surprinde piaţa, după ani în care compania a scăzut tarifele? Criza financiară şi fluctuaţia valutară, spune, în absenţa unei poziţii oficiale, un operator al call center-ului RCS&RDS.

MAI MULTE EXPLICA}II. Într-adevăr, RCS&RDS e singurul mare operator telecom care practică tarife în monedă naţională, deci e afectat de fluctuaţia cursului de schimb valutar. însă există, probabil, şi alte cauze. Una dintre ele este, fără îndoială, marja de profit operaţional, cel mai probabil erodată de preţurile mici practicate în ultimii ani de RCS&RDS (ultimele cifre oficiale, cele din 2006, arătă o marjă a profitului operaţional de 36%). O alta explicaţie ţine, probabil, de ambiţioasele planuri de dezvoltare pe care le are companie: după lansarea în România, anul acesta, a serviciilor 3G, RCS&RDS intenţionează să intre şi pe piaţa de telefonie mobilă din Ungaria. Dincolo de faptul că oricum piaţa creditării e blocată, RCS&RDS are deja în derulare, din 2007, un împrumut sindicalizat în valoare de 500 mil. dolari – cel mai mare făcut până acum de o companie privată românească. Creditul, garantat cu 51% din companie, a fost folosit pentru dezvoltarea reţelei 3G DigiMobil şi pentru refinanţarea unor credite mai vechi.

Toate informaţiile conduc, deci, la concluzia că RCS&RDS începe să resimtă presiuni financiare. Un lucru care a putut fi citit printre rânduri şi luna trecută, când Alexandru Oprea, directorul executiv al RCS&RDS, a făcut câteva declaraţii într-o conferinţă de presă organizată de Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu. "Modalitatea de a obţine noi surse de finanţare e cea mai grea întrebare în acest moment", a spus Oprea. "Ne-am calibrat planurile astfel încât să facem faţă în 2008 şi 2009 cu resursele existente".

Iar mărirea preţului abonamentelor ar putea intra în categoria de măsuri de "calibrare a planurilor" pe care RCS&RDS le va lua în perioada următoare. Nu este exclus, crede un observator al pieţei contactat de MONEY EXPRESS, ca majorarea de 10% a tarifelor la abonamente să fie doar prima dintr-un proiect de creştere a veniturilor care ar putea continua şi anul viitor.
 

SERVICII MEDICALE/STRATEGIE – Solutii medicale

Inainte de criza, atuul numarul unu al Centrului Medical Unirea (CMU) era ponderea mare a abonamentelor din total venituri. Acum, acest atu ar putea deveni un “calcai al lui Ahile”.

RETAIL / TENDINTE – Jena. Jena de lux

De-a lungul si de-a latul stratului superior al Americii, oamenii bogati experimenteaza un sentiment necunoscut: rusinea luxului. Un articol preluat din Newsweek.

Money Express este o revista saptamanala de business. Se distribuie in fiecare marti.

Bucuresti, 15.12.2008

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *