Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Raportul Anual – intre vehicul de comunicare corporatista si eleganta a tabelelor

Linda Willy
Chief Operating Officer Re:ply

Ne aflam in perioada bilanturilor, a inchiderii situatiilor financiare pe anul anterior si, in general, a anunturilor facute despre companii cu privire la evolutiile rezultatelor. Motiv intemeiat pentru a regasi in agenda majoritatii departamentelor de comunicare lucrul la Raportul Anual, definit drept “material recapitulativ de prezentare a activitatii si performantelor anuale ale unei companii”. In general, acesta se distribuie catre actionarii, clientii, partenerii principali ai companiei, precum si catre potentiali investitori/clienti, si – nu in ultimul rand – catre presa, nu putine fiind situatiile in care lansarea unui Raport Anual este motiv de conferinta ori intalnire publica si schimb de pareri.

Mic istoric
Raportul anual de companie a aparut si a fost pentru mult timp asimilat cu documentul recapitulativ ce aduna si prezinta la final de an rezultatelele financiare consolidate ale unei companii. Cu titlul de obligatoriu, necesitatea elaborarii unui astfel de document de companie apare in Anglia – obligatie instituita in Companies Act, la finele sec XIX (1844).
Ceea ce conta era informatia intrinseca a raportului; materialul era conceput exclusiv in-house, insiruire de cifre si indicatori de performanta; tiparit alb-negru, rareori se utiliza si o culoare secundara; ulterior, partea vizuala putea include eventual ilustratie fotografica „tehnica”, de produs;
problema designului unui astfel de material si concept de ilustratie se punea cel mult pentru coperta raportului

Cu timpul, companiile au inceput sa realizeze ca designul grafic asumat si profesionist executat poate insa avea un impact pozitiv si poate adauga valoare si unui astfel de material – cu continut valoros, relevant celor carora se adresa, dar tern in termeni de prezentare.

Azi, un raport anual nu mai este un material simplu descriptiv si informativ, acesta joaca un rol activ in consolidarea identitatii de companie, in comunicarea si promovarea mesajelor corporatiste catre actionari si clienti.

Cum creste Re:ply apetitul pentru Rapoartele Anuale
Fiind o agentie creata din specialisti in publishing si cu varii proiecte in zona de literatura corporatista, Re:ply are in portofoliu exemple de Rapoarte Anuale create pe masura identitatii unor companii. A cautat sa mearga insa dincolo de bifarea proiectelor in agenda de comunicare, si sa creeze prin aceste Rapoarte Anuale produse de sine statatoare si unice, dupa concepte care sa le impuna in piata, sa le starneasca cititorilor gustul pentru a le parcurge si din perspectiva placerii a ceea ce gasesc intre coperti.

Un asemenea exemplu este Raportul Anual 2008 al companiei EcoRom Ambalaje, liderul pe piata transferului de responsabilitate in domeniul valorificarii deseurilor din ambalaje. Pentru aceasta editie, conceptul creativ elaborat de Re:ply este: “Reciclarea resurselor naturale are consecinte pozitive concrete”, ilustrand astfel misiunea companiei care nu doar indeplineste obiective de reciclare-revalorificare, ci investeste in conceptul si programele de colectare selectiva a deseurilor din ambalaje.
Au fost alese imagini cu ambalaje reciclabile, insotite de texte cu cifre si date despre efectele pozitive ale reciclarii, dovedind prin date concrete ca prin reciclare reusim sa economisim resursele naturale ale Terrei.
Pozele se remarca prin dinamism si vivacitate, ceea ce trimite la efortul sustinut pe care EcoRom Ambalaje il depune pentru colectarea si revalorificarea deseurilor din ambalaje.

Un alt exemplu este Raportul de Dezvoltare Durabila 2008 realizat pentru Holcim Romania, unde pe langa respectarea unor reguli corporate stricte, linia materialului reflecta imaginea unei companii “verzi”, care investeste in viitor.

Concept cehesc pentru brand romanesc
Din ce-au invatat altii inaintea noastra am apucat sa inteleg in 2006 si 2007: atunci am lucrat Rapoartele Anuale ale companiei cehesti CEZ, care a preluat locala romaneasca Electrica Oltenia si aducea, pe langa intregul set de know-how si implementarea unor criterii de performanta, un bagaj important in materie de imagine.

Am realizat prin agentia la care ma aflam atunci (BtB Advertising) cele doua rapoarte anuale, in stransa colaborare cu agentia din B.I.G. Prague (//www.big-prague.cz/en/). Echipa lor este specializata de mai bine de 14 ani in lucrul la rapoartele anuale si a dezvoltat produse atat de creative, incat in prezent a atins performanta ca fiecare a cincea companie din “CZECH TOP 100” isi face raportul anual acolo. Este vorba de companii din toate industriile: auto, telecom, financiar, energie. Pentru fiecare exista o abordare unica, de la an la an fiind dezvoltate concepte surprinzatoare, dar reprezentative pentru momentul din viata companiei.

Raportul CEZ-Electrica Oltenia pentru anul 2005 a fost primul realizat in comun dupa preluare, ceea ce indreptatea conceptul de imbinare, putere, echipa. Materialul a fost gandit in cele mai mici detalii, de la distantele intre randurile de text si coloanele cu cifre, pana la luminile in care erau pozati membrii din conducere si stilul graficelor de tip “placinta”. A rezultat o tinuta impecabila, un aspect original si un produs devenit “collectible item”, “o schimbare la fata” asumata, curajoasa si cat se poate de profesionista.

In loc de epilog

Sfatuiesc toate companiile, si mai ales pe cele care au obligativitatea publicarii acestor rapoarte anuale (deci depun oricum efort si financiar, si de energie si timp), sa faca un pas inainte si sa-si asume creativitatea, originalitatea si curajul de fi memorabil. Vor obtine un produs care le va intregi cartea de vizita si va trai chiar mai mult decat aceasta, deoarece va largi publicul companiei, trecand din mana in mana si creand ecouri de la oameni care altfel poate trec pe langa sediul firmei fara sa-i observe decat umbra pe trotuar…

Linda Willy, 29 ani, este Chief Operating Officer Re:ply de la inceputul anului 2008 si coordoneaza fluxul operational al agentiei, activitatile de new business si dezvoltarea serviciilor de publishing si corporate & brand communication.
Are o experienta de 10 ani in industria comunicarii si advertising-ului. A condus pentru 2 ani agentia locala BtB Advertising, coordonand activitati pentru clienti precum Automobile Bavaria, L’Oreal Romania, CEZ-Electrica Oltenia, Bonduelle. Anterior, a mai ocupat pozitiile de Marketing Manager in cadrul companiei de retail miniMAX DISCOUNT si de PR Manager & Account Executive in agentia Young & Rubicam / Team Advertising. Studiile sale includ Facultatea de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Universitatii Bucuresti. Vorbeste fluent limbile engleza, germana si franceza. {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.