Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Raport comun al ECC-Net: Consumatorii care cumpără din UE încă se confruntă cu discriminări nejustificate din cauza naționalității și locului de reședință

ECC-Net logo

Unii comercianți folosesc practici comerciale, cum ar fi geo-blocarea, pentru a crea bariere artificiale și pentru a restricționa accesul consumatorilor la servicii

Centrul European al Consumatorilor (ECC) Irlanda, alături de Consiliul Consumatorului pentru Irlanda de Nord, a lansat astăzi miercuri, 14 decembrie 2016 un nou raport care a determinat că, în ciuda legislației UE care interzice discriminarea bazată pe naționalitate și locul de reședință, practicile comerciale cum ar fi geo-blocarea împiedică în continuare consumatorii să acceseze diferite servicii atunci când fac cumpărături online.


Raportul Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), intitulat ”Frontierele invizibile încă restricționează accesul consumatorilor la serviciile în UE?”, a fost lansat oficial la Reprezentanța Comisiei Europene pentru Irlanda de Nord, în Belfast. Raportul reprezintă o analiză a cazurilor având drept subiect tratamentul diferit al clienților de pe tot teritoriul Europei, potențial relevante în conformitate cu articolul 20.2 din Directiva privind serviciile, care reglementează principiul nediscriminării pe baza naționalității și a locului de reședință.

Raportul a constatat că în continuare consumatorii se confruntă cu restricții și în mod regulat li se refuză livrarea sau le sunt oferite prețuri mai mari în funcție de naționalitate sau locul lor de reședință. Reclamațiile arată că unii comercianți au creat bariere artificiale și că motivele invocate pentru restricțiile aplicate sunt adesea nejustificate. Cel mai mare număr de plângeri legate de articolul 20.2 a venit din partea consumatorilor cu reședința în Austria, Italia și Irlanda.

ECC-Net face un apel în acest moment la o mai mare claritate cu privire la ceea ce constituie o discriminare în conformitate cu articolul 20.2 și la o aplicare mai strictă în cazul apariției unor încălcări de către furnizorii de servicii.

Irina Chirițoiu, Director ECC Romania, a declarat: “Directiva privind serviciile a reprezentat un pas important în îmbunătățirea funcționării pieței unice a serviciilor. Cu toate acestea, reclamațiile primite de ECC-Net au confirmat că principiul nediscriminării stabilit de Articolului 20.2 nu a fost eficient în combaterea diferențierii nejustificate a serviciilor și nu a redus incertitudinea legală. Consumatorii se confruntă prea des cu restricții fără nicio justificare, în timp ce motivele invocate de comercianți nu sunt convingătoare și lipsite de criterii obiective. ECC-Net salută recunoașterea de către Comisia Europeană  a faptului că este necesară o acțiune suplimentară pentru a pune în aplicare principiul nediscriminării și pentru a dezvolta norme împotriva discriminării bazate pe naționalitatea sau locul de reședință al consumatorilor. De asemenea, salutăm și inițiativele pentru Piața Unică Digitală și Strategia pentru Piața Unică, precum și adoptarea de către Comisie a pachetului e-commerce care este un important pas înainte în eliminarea geo-blocării, ceea ce face livrarea coletelor transfrontaliere mai accesibilă și eficientă și duce la creșterea încrederii consumatorilor printr-o mai bună protecție și aplicare a legii.”

Raportul este rezultatul unui proiect comun de cercetare a activității ECC-Net în privința Directivei privind serviciile și a principalelor probleme întâmpinate de consumatori. ECC Irlanda a fost lider de proiect, asistat de un grup de lucru alcătuit din ECC Austria, Olanda, Norvegia, Suedia și Marea Britanie.

Constatări esențiale ale raportului:
·    În perioada ianuarie 2013 – decembrie 2015, ECC-Net a primit 532 de reclamații referitoare la Articolul 20.2. Aceasta reprezintă o creștere de 140% raportat la cele 222 de reclamații de acest fel transmise către ECC-Net între 2010 și 2012.
·    Cel mai mare număr de reclamații referitoare la articolul 20.2 provine de la consumatori cu reședința în Austria (138), Italia (68) și Irlanda (66).
·    Mai mult de 82% din cazurile raportate sunt legate mai mult de reședința consumatorilor, mai degrabă decât de naționalitatea acestora și au privit mai ales tranzacțiile online.
·    Aproape 68% dintre reclamații au fost cazuri în care consumatorii s-au confruntat cu diferențe de preț sau servicii – cea mai mare parte în cazul achizițiilor de bunuri, cum ar fi, aparate de uz casnic, vehicule, haine, cărți, muzică sau descărcări de date.
·    Aproape 25% din cazuri au fost despre furnizarea de servicii în domeniul turismului și de agrement, inclusiv cele oferite de agențiile de turism, furnizori de cazare sau parcuri de distracții.
·    Mai mult de 5% din cazuri au fost în sectorul de închiriere și leasing.
·    Comercianții care au restricționat accesul la servicii sau au oferit prețuri diferite în funcție de naționalitatea sau locul de reședință al consumatorilor au făcut acest lucru prin: blocarea accesului la site-urile web, redirecționarea automată la un alt site web, refuzul de livrare sau plată sau aplicarea unor prețuri sau condiții de vânzare diferite.
·    Din cele 243 de cazuri care au necesitat intervenția activă a ECC-Net, 54 au fost raportate autorităților competente. Acest lucru s-a datorat în principal eșecului comercianților de a coopera cu ECC-Net și din lipsa de explicații satisfăcătoare în ceea ce privește practicile comerciale. În 57% din cazurile transmise, nu s-a obținut nicio informație suplimentară cu privire la rezultate.
·    În 19 state membre, autoritățile competente pentru aplicarea Directivei pot impune sancțiuni sau penalizări în cazul în care prevederi Directivei privind serviciile sunt încălcate. În Cipru, Lituania și Olanda organele competente de executare nu au competențe să impună sancțiuni comercianților în această privință.

Studii de caz:

Un consumator italian a încercat să rezerve o vacanță în Italia, prin intermediul unui site operat de către un comerciant cu sediul în Germania. Consumatorul era obligat să furnizeze o adresă din Germania și, prin urmare, nu a putut finaliza rezervarea online.

Un consumator irlandez a participat la un maraton organizat de către un comerciant cu sediul în Marea Britanie. Consumatorul a fost taxat ca participant din străinătate, în comparație cu prețul disponibil pentru rezidenții din Marea Britanie.

Un consumator belgian a dorit să achiziționeze un e-reader cu un dicționar în limba franceză încorporat, prin versiunea franceză a unui site web al unei companii multinaționale cu sediul în Luxemburg, dar fără nici un rezultat. Consumatorul a fost redirecționat înapoi la site-ul internațional, unde produsul cu caracteristicile solicitate nu era disponibil.

În timpul procesului de comandă, cu un comerciant online german, unui consumator austriac i s-a cerut să indice țara sa de reședință. După ce a introdus o adresă din Austria, consumatorul a fost informat că ar trebui să comande printr-o versiune austriacă a site-ului, unde prețul pentru exact aceeași cămașă era mai mare.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.