Stresul și depresia sunt principalele afecțiuni pe care oamenii trebuie să le depășească în zilele noastre. De aceea companiile caută în permanență noi metode de a detensiona atmosfera și de a oferi condiții mai bune și spații de lucru mai prietenoase. Totul în încercarea de a crea locul de muncă perfect.
Există o mulțime de aspecte luate în considerare atunci când vorbim despre biroul ideal. Lumina, zgomotul, sănătatea mintală și emoțională sunt cele mai importante elemente.
Lumina naturală esențială pentru un randament mai bun
O treime din populația planetei suferă de probleme cu somnul, iar lumina artificială este una dintre cauze. Practic, aceasta dereglează ritmul biologic pentru că este prea slabă în timpul zilei și prea puternică noaptea. Lipsa de somn poate afecta puterea de concentrarea, produce schimbări de comportament și, în cazuri extreme, cauzează boli cardiace.
Prin urmare, angajații trebuie să beneficieze la locul de muncă de cât mai multă lumină naturală. Nu toate birourile pot oferi condiții optime din acest punct de vedere. Arhitecții de la Arup au găsit însă soluția: au creat un sistem de iluminat circadian, care reproduce lumina naturală.
Totul este gândit în cele mai mici detalii. Sistemul adaptează nivelul de luminozitate din birouri în funcție de perioada zilei și chiar a anului. Astfel, dimineața lumina este mai caldă și devine tot mai puternică pe măsură ce orele trec, iar după prânz începe să scadă din nou din intensitate. Impactul a fost excelent, iar 25% dintre angajați au spus că dorm mult mai bine datorită acestui sistem.
Zgomotul are un impact major asupra productivității
Spațiile zgomotoase afectează puterea de concentrare și productivitatea. Chiar și expunerea la un nivel redus de zgomot pe termen lung poate ridica nivelul de stres și duce în timp la probleme de ordin medical, precum tenisune arterială ridicată sau migrene.
Acustica este prin urmare unul dintre cei mai importanți parametri, iar designerii de birouri au o misiune extrem de dificilă. Trebuie să țină cont atât de zgomotul generat de oameni, cât și de cel exterior, provocat de autovehicule sau șantierele din împrejurimile spațiilor de lucru.
Experții susțin însă că și prea multă liniște poate afecta randamentul. Dacă toată lumea ar comunica prin mailuri și mesaje și nimeni n-ar mai vorbi la telefon, atmosfera ar putea deveni prea liniștită, iar comunicarea directă dintre oameni ar avea de suferit. Pentru a echilibra balanța acustică, multe companii au amenajat spații de recreere pentru angajați sau cabine telefonice în care oamenii să poată purta conversații fără a fi deranjați sau a-și deranja colegii.
Un angajat fericit este un angajat care dă un randament mai bun
“Sănătatea mintală și emoțională sunt esențiale pentru angajați. Depresia și anxietatea sunt bolile ultimelor decenii și au atins niveluri alarmante în întreaga lume. Pentru a preîntâmpina aceste probleme, spațiile noastre de lucru adoptă un design mai prietenos pentru angajați.
Unul dintre cele mai inovative este cel biofilic și are rolul de a-i conecta pe oameni cu natura. Este o metodă excelentă de reduce nivelul de stres și a-l spori pe cel de fericire. Oamenii care lucrează în așa zisele „birouri verzi” sunt mai creativi, mai concentrați și mai fericiți.
Designul biofilic nu înseamnă doar amplasarea unor plante în birouri, ci de a încerca să reproduci o bucățică din natură, să introduci elemente care să evoce sentimentul că activitatea se desfășoară în aer liber. Specialiștii susțin că această metodă are efecte benefice clare, îi calmează pe angajați, le dă o stare de bine, iar randamentul lor crește”, declară Ramona Predescu, country Manager Spaces România.