Shadow

Principiul Oz: Cum să obții rezultate prin responsabilitate individuală și organizațională

Roger Connors, Tom Smith și Craig Hickman
Editura ACT și Politon

“Am scris Principiul Oz pentru a ajuta pe oameni să-și asume responsabilitatea pentru gândurile, sentimentele, acțiunile și rezultatele lor.”

“Din păcate, nici cei mai înflăcărați fani ai poveștii [Vrăjitorul din Oz] nu reușesc mereu să învețe lecțiile transmise: nu te împotmoli pe cărarea de cărămizi galbene; nu da vina pe alții pentru ce ți se întâmplă; nu aștepta să vină vrăjitorul cu bagheta magică; și nici nu te aștepta ca toate problemele să dispară de la sine. În societatea complexă în care trăim, tentația de a nesimțit și de a ne comportă ca niște victime a devenit atât de puternică, încât a dat naștere unei adevărate crize.”

“Pentru a ajunge deasupra liniei și a ieși a astfel din Jocul Învinovățirii, trebuie să urci Treptele Responsabilității – observând realitatea obiectivă, implicându-te în rezolvarea ei, căutând soluții de remediere și, în final, implementând soluția identificată.”

Principiul Oz: Cum să obții rezultate prin responsabilitate individuală și organizațională recenzie

Definiția responsabilității propusă de „Principiul Oz” este următoarea: „O alegere personală pe care o face cineva în scopul de a-și depăși condiția, demonstrând că deține instrumentele necesare pentru a obține rezultatele dorite – observă, se implică, soluționează și acționează.”

Autori susțin așadar că folosind principiul Oz se poate ca oricine să obțină ceea ce își dorește în plan profesional sau personal. La baza succesului îi stă asumarea responsabilității.

Însă acest lucru nu este ușor de realizat pentru multe persoane întrucât postura de victimă este mult mai comodă. A căuta soluții și a le implementa sunt pași pe care nu toată lumea îi face, în ciuda faptului că respectivele persoane se plâng constant de situația în care se află.

Partea I: Principiul Oz: Obține rezultate asumându-ți responsabilitatea subliniază pericolele la care se expune oricine adoptă atitudinea de victimă prezentând și cele șase etape ale ciclului victimizării precum și cât de important este ca toți membrii unei organizații să își asume responsabilitatea colectivă. Sunt prezentați pași concreți de urmat:

  • Observă – recunoașterea și conștientizarea deplină a unei situații.
  • Implică-te -asumarea experiențelor și contextelor pe care le generăm pentru noi și cei din jur.
  • Soluționează – schimbarea stării de fapt prin căutarea unor soluții la probleme cu care poate că nu te-ai mai confruntat anterior;
  • Acționează – dedicarea și curajul de a duce la îndeplinire soluțiile găsite, chiar dacă asta implică un grad ridicat de risc.

Partea a II-a. Puterea responsabilității individuale: treci deasupra liniei prezintă cei patru pași în detaliu, astfel încât oricine să îi poată înțelegi și aplica.

„Principiul Oz: fiecare deține puterea de a se ridica mai presus de împrejurările în care se află. Cu toții avem în noi puterea de a reuși să facem ceea ce ne propunem.”

Pentru ca o afacere să aibă succes este important ca fiecare angajat să-și asume atât responsabilitatea individuală, cât și pe cea colectivă, iar acest lucru este detaliat în Partea a III-a. Obține rezultate cu ajutorul responsabilității colective. Ajută-ți compania să treacă deasupra liniei.

Principiul Oz include foarte multe exemple concrete și din medii variate. Astfel sunt prezentate situații care au în centru persoane cu funcții de conducere, dar și exemple în care se întâlnesc “oameni aflați pe o treaptă inferioară în ierarhia unei firme, care, confruntându-se cu obstacole, s-au lăsat pradă victimizării, când ei și nu mai ei aveau puterea de a sparge tiparele și a obține rezultate”.

Sunt prezentate și exemplele unor persoane care pun în aplicare principiul asumării responsabilității, tocmai pentru a vedea cum funcționează acesta în practică.

„Principiul Oz este o lectură ușoară și practică. Mesajul este atât de direct, încât uneori este ușor de trecut cu vederea… Suntem în totalitate responsabili să facem lucrurile să devină realitate. A fost un concept extrem de bine primit.“ David Grimes, Vicepreședinte, Departamentul de Vânzări, AT&T

Leave a Reply

Your email address will not be published.