Baby Boom 2019

Prigoana Bisericii la declanșarea luptei de clasă, în campania “1989. Anul care a schimbat lumea”

Seria din luna iunie a campaniei “1989. Anul care a schimbat lumea”, dedicată relaţiilor dintre Biserică şi Stat în comunism, poate fi urmărită în jurnalele de știri Digi24.

Noile episoade prezintă urmările sociale ale naționalizării și colectivizării, dar tratează în mod deosebit politicile de ateism militant aplicate de regimul instaurat la sfârşitul anilor ’40, de la desființarea Bisericii Greco-Catolice la camuflarea mănăstirilor ortodoxe în obiective turistice.

„Chestiunea tratamentului diferit aplicat Bisericii Ortodoxe şi Bisericii Greco-Catolice de emisarii Moscovei, ajunşi la putere la Bucureşti, a fost foarte puţin discutată pe scena publică românească după Revoluţia din 1989. Poate că este momentul, după primirea atât de caldă pe care Patriarhul a făcut-o Papei Francisc acum nici două săptămâni, să readucem sub ochii publicului aceste probleme dureroase, în speranţa unei contribuţii, fie şi mărunte, la rezolvarea lor. Din cauza propagandei, românii, fie ortodocşi, greco-catolici sau de orice altă confesiune sau religie, nu îşi cunosc istoria recentă. Dar nenumăratele acte de curaj sau suferinţe îndurate cu demnitate în acele decenii crunte pot deveni o foarte eficientă sursă de inspiraţie pentru fiecare dintre noi, astăzi”, spune realizatoarea campaniei, Elena Tănase.

Dej, Pauker, Groza

De ce? Pentru că în urmă cu 70 de ani, societatea românească se confrunta cu cea mai puternică undă de şoc din întreaga sa existenţă. România era ocupată de Armata Roşie, iar Stalin decisese că Republica Populară Română va urma exact reţeta din Uniunea Sovietică: comunismul de război. Naţionalizarea din iunie 1948 a mers până la ultimul atelier, colectivizarea declanşată în 1949 până la ultimul petec de pământ. Bisericile au fost excluse din spitale, cantine sociale, orfelinate, şcoli. Statul, dominat de consilierii sovietici, stăpânea toate resursele şi devenise singurul angajator. Controlul conştiinţelor se voia total. Rădăcinile falimentului din anii ’80 şi foarte multe dezechilibre şi atitudini agresive sau ineficiente se găsesc în acest radicalism fără milă al anilor ’50.

Elena Tănase, realizatoarea campaniilor Digi24 “1990 – Anul 0, era noastră”, “Coroana de Oţel”, “100 de ani de comunism” și “O sută de ani de viitor”, va încheia acest proiect în luna decembrie, când se împlinesc 30 de ani de la căderea comunismului, cu un documentar de lung metraj despre Revoluţia Română din 1989.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *