free download 78 travel guides written by experts

Precizari legate de interviul acordat de domnul Victor Ponta publicatiei on-line Gandul.info

Preşedintele PSD Victor Ponta a acordat publicaţiei on-line gândul.info un interviu în care face o serie de afirmaţii neadevărate legate de situaţia financiară şi funcţionarea Televiziunii Române.

Faţă de aceste afirmaţii, dorim să facem următoarele precizări:

1. Domnul Victor Ponta a declarat că „TVR acum este o catastrofă naţională din punctul de vedere al unui brand care totuşi înseamnă ceva”.

· Afirmaţia domnului Victor Ponta nu se bazează pe un studiu care ar putea justifica expresia „catastrofă naţională din punctul de vedere al unui brand”. În consecinţă, afirmaţia este o speculaţie. Dimpotrivă, propriile cercetări efectuate în ultimul an conduc la concluzia ca TVR este un brand cu reputaţie şi credibil pe piaţa media. Potrivit unui sondaj* comandat de TVR, realizat în octombrie 2011, pe un eşantion reprezentativ naţional, 58% dintre români percep TVR ca pe un post tv care progresează şi care se modernizează. De asemenea, 45% dintre români consideră că schimbările care s-au petrecut în ultimul timp în materie de programe merg într-o direcţie bună, aproape dublu faţă de cei care consideră că merg într-o direcţie greşită.
* Rezultatele sondajului vor fi comunicate integral în perioada următoare

2. Domnul Ponta a declarat că „TVR reprezintă o uriaşă gaură la bugetul public, înţeleg că sunt vreo 40 de milioane de euro pierderi numai pe un an”.

· TVR funcţionează în pierdere de cinci ani. Acest lucru a devenit public în fiecare raport de activitate depus la Parlament şi a fost subliniat de actuala administraţie încă de la preluarea actualului mandat, în 2010.
· Deficitul TVR pe primul semestru al anului 2010 – când conducerea TVR era asigurată de un manager provenit din rândul partidului reprezentat de dl Ponta – era de 77.140 mii lei, (//www.tvr.ro/files/88875.pdf). În materie de măsuri de reducere a cheltuielilor, TVR a facut deja primii paşi (//intern.tvr.ro/PUB/newsletter/newstvr/update.php?id=9&afiseaza=1). Astfel, deficitul pe semestrul I din 2011 a scăzut cu 34% faţă de semestrul I 2010, în urma măsurilor luate de actualul Consiliu de Administraţie.
· Pierderile TVR nu pot fi considerate "gaură la bugetul public" întrucât televiziunea publică este finanţată preponderent din taxa TV (78% din bugetul instituţiei în 2010), plătită direct de populaţie, nu prin viramente de la bugetul de stat.
· Subvenţia primită de la bugetul de stat a fost în anul 2010 de 183.107 mii lei (cf. Raportului de activitate al TVR pe anul 2010 //www.tvr.ro/files/88875.pdf), iar Legea 41/1994 prevede cheltuirea acestor sume în scopuri precise, precum utilizarea staţiilor de emisie, a radioreleelor şi circuitelor video, asigurate de Societatea Naţională de Radiocomunicaţii. Costurile acestei operaţiuni s-au ridicat în 2010 la 98% din sumele primite de la bugetul de stat.

3. Domnul Ponta a declarat că susţine în continuare eliminarea taxei TV

· În 2010, taxa TV a reprezentat 78% din veniturile operaţionale ale TVR. Dacă o instituţie rămâne fără mai mult de trei sferturi din venituri, nicio politică managerială nu o poate susţine.
· Pe de altă parte, domnia sa ştie nu numai că taxa TV este vitală pentru menţinerea unui serviciu de televiziune aflat în slujba publicului, dar şi faptul că taxa TV din România – cea mai mică din UE – este neindexată din 2001, lucru care a erodat constant veniturile TVR. Taxa TV este singura din România care nu a fost ajustată cu rata inflaţiei în ultimii 10 ani.
· Taxa TV este de sub 11 euro pe an, de cinci ori mai mică decât în Serbia sau Polonia, de exemplu (potrivit ultimelor informaţii disponibile, de la EBU).
· România, ca ţară membră a Uniunii Europene, şi-a asumat, prin Tratatul de la Amsterdam, obligaţia de a susţine un sistem de televiziune dual: public şi privat. Or, desfiinţarea taxei ar echivala cu închiderea televiziunii publice, implicit acest tratat asumat de Romania ar fi încălcat.
· European Broadcasting Union (EBU), cea mai mare asociaţie a televiziunilor publice din Europa, din care face parte şi TVR, a recomandat Parlamentului României menţinerea taxei radio-tv, îndemnându-i pe parlamentarii români fie să retragă proiectul de lege înaintat în 2010 de partidul din care face parte domnul Ponta, fie să se opună acestei „iniţiative periculoase” (//www.tvr.ro/articol.php?id=102996).
· Date fiind cele enumerate mai sus, politicienii români care susţin eliminarea taxei TV ar trebui să îşi asume însăşi desfiinţarea televiziunii publice, cu toate consecinţele aferente, inclusiv cele de imagine a României la nivelul UE.

4. Domnul Ponta a declarat că „televiziunea publică ar trebui să intre într-un circuit de concurenţă cu celelalte televiziuni”

· TVR este deja pe o piaţă concurenţială, din moment ce participă, în aceleaşi condiţii, la licitaţiile de programe (fotbal, filme, seriale etc) şi nu beneficiază de statut special. Plătitorul de taxă are dreptul la conţinut de calitate (ex. Anatomia lui Grey, Festivalul George Enescu, CM de Fotbal) , prin intermediul TVR.
· Deşi TVR funcţionează de facto pe o piaţă concurenţială, Legea 41/1994 obligă TVR la o strategie de programe şi de atragere a audienţei diferită de cea a unei televiziuni comerciale.
· TVR funcţionează în baza unei legi organice, care impune o anumită structură de program şi nu poate fi concurentă pentru posturile comerciale. Grilele TVR – în conformitate cu art. 3, 4 şi 5 din Legea 41 – includ emisiuni culturale, ştiinţifice, naţionale şi universale, programe dedicate minorităţilor naţionale, precum şi valorilor democratice, civice, morale şi sportive, emisiuni dedicate partidelor politice reprezentate în Parlament. Aceste programe nu au o misiune comercială, orientată către profitabilitate, ci au un rol de informare şi educare a opiniei publice.
· Pe de altă parte, tot prin lege, televiziunea publică are restricţii la difuzarea publicităţii, restricţii care nu se regăsesc în cazul televiziunilor comerciale (canalele TVR pot difuza maximum 8 minute de publicitate într-un interval de o oră, iar TVR nu poate întrerupe programele pentru a difuza publicitate. Televiziunile comerciale au dreptul la 12 minute şi pot întrerupe programele).

5. Domnul Ponta a propus următorul model de funcţionare a televiziunii publice: „faci (TVR – n.n) mai multe emisiuni care poate nu aduc rating, dar care au un rol educativ, naţional şi eu te sprijin cu nişte bani din bugetul public”.

· Televiziunea publică este finanţată majoritar din taxa plătită direct de populaţie, nu prin viramente de la bugetul de stat, ceea ce face ca instituţia să fie una publică, nu de stat.
· Emisiunile cu rol educativ sunt legate de misiunea unei instituţii media publice şi nu pot fi condiţionate de decizia guvernamentală de a acorda o subvenţie.
· Subvenţiile de la stat au, în acest moment, o destinaţie precisă (vezi pct 1.) şi nu pot fi folosite, eventual, pentru producţia emisiunilor educative.
· Modelul de finanţare multiplă a televiziunii publice – care include şi taxa TV – se întâlneşte la majoritatea televiziunilor publice din Europa, membre EBU.

6. Domnul Ponta a declarat: “Cei mai mulţi dintre români plătesc cablu. De ce să mai plătească o taxă pentru TVR?”.

· Ca peste tot în Europa, televiziunea publică din România nu primeşte bani – precum televiziunile private – din distribuţia canalelor sale, de la operatorii de cablu. Astfel, prin această afirmaţie, domnia sa dezinformează opinia publică.

7. Domnul Ponta a declarat că TVR are nevoie de un audit internaţional.

Actuala conducere a TVR a demarat deja un proces de audit, realizat de o companie de consultanţă elveţiană, agreată de European Broadcasting Union, cea mai mare asociaţie a televiziunilor publice din Europa, din care face parte şi TVR. Obiectivul final este optimizarea cheltuielilor şi a activitătii TVR, per ansamblu.

Bucuresti, 19.10.2011

{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *