free download 78 travel guides written by experts

Pionierii turbo: Noul motor BMW DTM comparat cu predecesorul din 1969

● 50 de ani de BMW Turbo Power în motorsport ● Motorul BMW M121 a stabilit repere în 1969 şi l-a purtat pe Dieter Quester la titlu în Campionatul European de Turisme ● Noul BMW P48 este unul dintre cele mai eficiente motoare de curse BMW din istorie ●

Bucureşti/München. BMW Turbo Power este o poveste de succes în motorsport – şi a fost de-a lungul a 50 de ani. În 1969, BMW a câştigat Campionatul European de Turisme cu Dieter Quester (Austria) şi BMW 2002 TI, deschizând noi teritorii pentru astfel de motoare în europa cu primul BMW Turbo din motorsport, M121. După multe alte motoare BMW Turbo în cei 50 de ani trecuţi de atunci, noul motor BMW P48, dezvoltat în conformitate cu regulamentul Class 1, îşi va face debutul pe BMW M4 DTM când sezonul DTM începe la Hockenheim (Germania), în primul week-end din mai. Timpurile s-au schimbat, dar proprietăţile remarcabile ale motorului au rămas aceleaşi.

În ciuda celor 50 de ani care le despart, cele două motoare de înaltă performanţă au mai multe similitudini: ambele sunt cu patru cilindri, dispuşi în linie, cu capacitate de 2,0 litri şi turbocompresor. Atât la BMW M121, cât şi la P48, componentele sensibile ale motorului trebuie protejate cu un scut termic de căldura emisă de turbocompresor. În ambele cazuri, o pompă de injecţie alimentează motorul cu combustibil.

50 years of turbo passion. comparison BMW P48 Turbo engine si BMW M121 Turbo engine

Putere de peste două ori mai mare cu consum mult mai mic şi durată de viaţă mult mai lungă

Cu o presiune de 0,98 bar, prima generaţie de motorului turbo de curse atingea aproximativ 280 CP la 6.500 rpm. Teoretic, ventilatorul evacuării era capabil să dezvolte o presiune de încărcare de 1,76 bar. Acele presiuni însă nu ar fi putut fi suportate de chiulasă. În prezent, presiunea de încărcare de până la 2,5 bar asigură peste 600 CP. Carterul şi chiulasa sunt produse printr-o procedură specială de turnare, cu matriţe din nisip produse cu tehnologie de printare 3D la turnătoria uzinei BMW din Landshut.

În acelaşi timp, componente precum ventilatorul, carterul umed şi supapa de încărcare au dispărut din motor. Nu mai există conductă de aer directă pentru încărcare, care să alimenteze motorul cu aer comprimat fără răcire. În schimb, P48 are un sistem sofisticat de carter uscat. Uleiul necesar pentru lubrifiere în motor este extras imediat fără ca vreo picătură să fie pierdută prin stropire. O altă parte a acestui sistem este rezervorul de ulei, care este ataşat direct de motor. Răcirea eficientă a aerului de încărcare permite şi o creştere a performanţelor şi a eficienţei.

Unităţile auxiliare, precum starterul şi generatorul, nu se mai află pe motor, ci sunt montate pe transmisia transaxle din spatele motorului. CFRP (plasticul armat cu fibră de carbon) a înlocuit vechea construcţie cu aluminiu sudat şi turnat de pe camera de preîncărcare. Mai mult, mişcarea supapei-fluture se realizează electric acum, nu printr-o tijă de acceleraţie mecanică. În locul cablurilor de aprindere deschise, reţeaua electrică a P48 este găzduită acum de o tavă de protecţie din carbon.

Unul dintre cele mai eficiente motoare de curse BMW din toate timpurile

Unul din aspectele principale ale P48 este consumul excepţional de bun. Cum regulamentul limitează debitul de combustibil permis, fiecare economie de combustibil înseamnă performanţe mai bune şi este deosebit de importantă. Comparativ propulsorul DTM pe care îl înlocuieşte, actualul motor este mai eficient cu aproape 10% şi cu peste 50% faţă de M121 din 1969. Acest lucru a fost obţinut cu ajutorul injecţiei directe de înaltă presiune, pe care o găsim şi la motoarele BMW de serie, precum şi al pregătirii şi arderii amestecului – încercate şi testate în numeroase simulări şi teste – care permit motorului să opereze în aşa-numitul “mod de ardere săracă”.

O minimizare constantă a pierderilor prin frecare, cum ar fi prin intermediul sistemului de ulei menţionat anterior şi prin utilizarea unor componente rezistente la temperaturi ridicate care nu necesită răcirea, face ca P48 să fie unul dintre cele mai eficiente motoare de curse BMW din toate timpurile.

Motoarele BMW Turbo garantează sportivitate maximă

În ciuda acestora, motorul turbo original din 1969 nu trebuia să se ascundă atunci când era vorba de performanţe. Cum dezvoltatorilor BMW 2002 TI nu le era permisă mărirea capacităţii cilindrice, performanţele trebuiau mărite din altă parte. Motorul nu mai aspira el amestecul. În schimb, era asigurat prin intermediul turbocompresorului. Acest lucru a transformat BMW 2002 TI într-o adevărată maşină sport, cu o viteză maximă de 240 km/h. Acesta a fost urmat în 1973 de primul automobil german produs în serie cu turbocompresor: BMW 2002 turbo.

Următorul capitol în povestea BMW Turbo în motorsport este pregătit pentru a fi scris acum în DTM. Mai presus de orice, regulamentul Class 1 deschide o nouă eră tehnică. Precedentele motoare V8 au fost înlocuite cu motoare turbo cu patru cilindri, mai puternice. Acustica noilor propulsoare turbo este spectaculoasă, iar performanţele pe măsură. Cu toate acestea, cea mai strălucitoare calitate a lor este eficienţa. Cu o masă de 85 de kilograme, cântăreşte mai mult de jumătate din predecesorul său. Modelul ultrauşor are date impresionante în comparaţie cu motoarele DTM utilizate până acum: jumătate din capacitate, putere mai multă, consum mai mic.

Date şi informaţii despre noul motor BMW P48

Tip:P48, motor turbo, patru cilindri dispuşi în linie, cu injecţie directă
Capacitate:1.999 cmc
Masă:85 kg (masă de bază, conform regulamentului)
Alezaj:între 86 şi 90 mm
Turaţie:maximum 9.500 rpm
Putere:peste 600 CP
Durată de viaţă:peste 6.000 km (per sezon)
Debit de combustibil:obligatoriu 95 kg/h; 100 kg/h cu push-to-pass activat

• Corpul cilindrilor şi chiulasă realizate din aluminiu turnat la uzina BMW din Landshut
• Arbore cotit din oţel
• Patru supape per cilindri, operate prin culbutor
• Arbori cu came din oţel, operaţi prin angrenaje
• Injecţie directă de înaltă presiune, ca la motorul BMW de serie, cu 350 bar
• Carter uscat

În ciuda creşterii semnificative a puterii cu aproximativ 100 CP, propulsorul este conceput pentru fiabilitate, rezistând 6.000 de kilometri. Pe parcursul sezonului pot fi folosite 1,5 motoare per maşină. Sistemul Push-to-Pass, nou în 2019, oferă un debit suplimentar de 5 kg/h pe durata a cinci secunde, având ca rezultat o creştere a puterii de aproximativ 30 CP.

Turbocompresorul de la P48 alimentează motorul cu 400 de litri de aer pe secundă – de 3.500 de ori mai mult decât respiraţia umană. Pistoanele accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puţin de o sutime de secundă – de 1.200 de ori mai rapid decât o navetă spaţială. Pompa de apă schimbă aproximativ 18.000 de litri pe oră. Este suficient pentru a umple o cadă în circa 20 de secunde. 1.005 de schiţe au fost realizate pentru asamblarea finală a motorului, care constă din aproximativ 2.000 de componente individuale. Aşezate unele lângă altele, ele ar acoperi podeaua unui apartament de 250 de metri pătraţi.

O nouă eră a curselor de turisme începe odată cu BMW P48 şi regulamentul Class 1 – la fel cum a fost în 1969, cu strămoşul motorului. Turbo este gata de aprindere – acum, la fel cum a fost acum 50 de ani.

Sezonul DTM debutează în acest weekend la Hockenheim, Germania şi poate fi urmărit on-line pe canlul oficial Youtube DTM, cu comentariu în engleză sau germană.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *