Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Piața de pavele și prefabricate mici – creștere cu 5% în 2022, la peste 173 mil. €

Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica
  • În 2021, piața de profil a ajuns la cca 165 milioane de euro
  • Creșteri majore de preț pentru materiile prime și energie & impredictibilitate – cuvintele cheie ale anului în curs

În ciuda contextului impredictibil, dar și a creșterilor majore de prețuri atât la materiile prime, cât și la energie, piața locală de pavele și prefabricate mici va avea, în acest an, un avans cu 5% comparativ cu anul trecut, la cca 173,2 milioane de euro, potrivit estimărilor Symmetrica, liderul pieţei locale de pavele şi borduri vibropresate şi cel mai mare producător autohton, cu 8 unități de producție distribuite la nivel național.

Anul trecut, marcat de primele scumpiri ale costurilor la energie și materie primă, a însemnat pentru piața de profil un avans cu cca 3% din punct de vedere valoric, la cca 160 de milioane de euro. În 2022 însă, recalibrarea business-urilor din domeniu și aplicarea de măsuri pentru a face față contextului volatil de piață au avut un impact pozitiv, determinând, potrivit estimărilor Symmetrica, un avans de cca 5%.

„La nivelul pieței de pavele și prefabricate mici, în 2022, provocările au venit în primul rând din schimbările rapide cu care s-au produs majorările de prețuri care impun și pentru noi un ritm accelerat de adaptare a deciziilor de business. Oricum ultimii ani de pandemie au fost un bun exercițiu de recalibrări continue ale business-ului și de reorientare rapidă în funcție de necesitățile pieței”, a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv al Symmetrica.

Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica
Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica

Conform afirmațiilor sale, după ce toamna lui 2021 a adus primul val de creșteri de prețuri, anul acest s-au raportat majorări semnificative de costuri atât la materie primă, cât și la energie – de până la 25% pentru agregatele minerale, cca 20% pentru ciment și de peste 50% la energia electrică. În acest context, jucătorii din piața de profil au fost nevoiți să se replieze rapid la nivel de business și să alinieze prețurile produselor noului context de piață.

De asemenea, conflictul din Ucraina, deși nu a impactat în mod direct piața de profil, a determinat efecte la nivel macro acutizate de inflație și care s-au răsfrânt în multe sectoare și industrii, printre care sunt vizate și construcțiile – vulnerabile la evoluţia preţului energiei şi a necesarului de materii prime.

În ciuda problemelor apărute pe piața de construcții, în general, și pe cea de pavele și prefabricate mici, în special, piața de profil nu a suferit foarte mult în acest an, existând o inerție în ceea ce privește derularea proiectelor, mai ales a celor aflate deja în execuție.

De altfel, acest lucru este susținut și de proiecția de toamnă publicată de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP)*. Instituția estimează, astfel, un avans cu 7,4% al lucrărilor de construcții, în general. În același timp, lucrările de construcții noi se estimează a avea, în acest an, un avans cu 3,2%, cele de reparații capitale de 20%, iar cele de întreținere și reparații curentie de 15,3%.

În ceea ce privește creșterea pe proiectele rezidențiale, CNSP estimează un avans cu doar 1%, în timp ce proiectele non-rezidențiale ar putea crește, la nivel de 2022, cu 18,4%. Potrivit instituției, toate acestea sunt coroborate cu prognoza privind creșterea costului în construcții cu 20,2%.

În plus, cele mai recente date INSSE**, raportate la septembrie 2022, arată că în perioada 1 ianuarie–31 septembrie 2022, volumul lucrărilor de construcţii a crescut, faţă de perioada similar a anului trecut, ca serie brută cu 8,9%. Pe tipuri de construcţii, au avut loc creşteri la lucrările de construcţii inginereşti (+11,4%), clădirile nerezidenţiale (+7,0%) şi la clădirile rezidenţiale (+3,6%).

“Din perspectiva noastră ca și producător de materiale de construcții utilizate în toate categoriile de proiecte, anul acesta, la nivel de piață, s-a simțit un avans al cererii pentru lucrări în sistem privat, cele cu finanțare bugetară încetinind simțitor”, spune Sebastian Bobu.

De asemenea, conform analizelor Symmetrica, piața de profil a simțit o cerere mai mare, raportat la mediul privat, din zona proiectelor logistice, urmată apoi de cele rezidențiale și, în final, comerciale.

„Piața de prefabricate mici a fost susținută, în acest an, în special de proiectele private, după ce încă din ultima parte din 2021 s-a observat o scădere a fondurilor pentru proiectele de infrastructură. Astfel, cum pavelele și bordurile nu impactează semnificativ bugetul unui proiect privat (rezidențial / logistic / comercial), considerăm că scumpirile aplicate de jucătorii din piață nu au avut un impact negativ. În ceea ce privește proiectele publice, majorarea prețurilor prefabricatelor din beton a avut o influență destul de importantă în bugetele alocate, alături de celelalte produse ce au la bază materii prime precum agregatele minerale, bitumul și cimentul”, susține Sebastian Bobu.

Piața locală de pavele este dominată, în proporție de peste 70%, de jucători locali, Symmetrica fiind lider, atât din punct de vedere al volumelor, cât și în ceea ce privește acoperirea geografică prin cele opt unități de producție.

Din totalul pieței de profil, cca 40% din volumele de produse sunt direcționate către proiectele de infrastructură, în timp ce 25% merg către cele logistice și industriale. Segementul rezidențial, inclusiv cel al magazinelor de materiale de construcții și DIY, reprezintă 35% din totalul pieței de profil.

Când vine vorba de tipurile de produse vândute tot mai mult pe piața de pavele și mici prefabricate, Sebastian Bobu estimează că produsele premium sunt tot mai căutate, în ciuda inflației galopante și a creșterilor de prețuri pe acest segment.

“Asistăm în mod clar la o maturizare a pieței și la un context în care accentul cade pe avantajele tehnice și vizuale ale produselor. Astfel, începe să primeze calitatea, cu o pondere semnificativă pentru achiziția de game superioare de produse. Clienții sunt mult mai dispuși să investească în materiale fiabile, rezistente, premium, cu design și forme deosebite. Dacă în urmă cu 5 ani cca 60% din vânzări erau reprezentate de produse clasice, gri, iar colecțiile de design, în diverse culori sau chiar în mixuri de nuanțe, însemnau doar 25% din piață, acum asistăm la o creștere constantă pentru a doua categorie – la peste 35%“, a încheiat reprezentantul companiei.

* https://cnp.ro/wp-content/uploads/2022/10/Prognoza-de-TOAMNA-2022-2026.pdf
** https://insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/indici_constr09r22.pdf

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.