free download 78 travel guides written by experts

Piata bunurilor de folosinta indelungata in 2010, cu 15% sub nivelul anului 2009

Rezultatele GfK TEMAX® România pentru trimestrul al patrulea al anului 2010

Al patrulea trimestru din 2010 a adus un alt declin al pieței bunurilor de folosinţă îndelungată. Vânzările totale în T4 2010 au ajuns la 392 milioane EUR, cu 8,6% mai puţin decât în T4 2009. Chiar dacă sectoare precum Electronicele de larg consum şi Foto prezintă rate pozitive de creştere, per ansamblu, 2010 a fost cu 14,6% sub 2009.

Piaţa totală pentru bunurile de folosinţă îndelungată a fost de 392 milioane EUR în ultimul trimestru din 2010, în timp ce valoarea pentru întregul an a fost de 1234 milioane euro. Sectoarele Foto şi Electronice de larg consum au avut un alt trimestru pozitiv, crescând cu 18,4% şi respectiv 4,8%.

Evoluţia vânzărilor pentru bunurile de folosinţă îndelungată în România
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology

Vânzările de Electrocasnice mici au fost relativ stabile, totalul de 23 milioane EUR fiind doar cu -0,6% mai slab decât în T4 2009. Electrocasnicele Mari (-6,8%) şi Sectorul IT (-8,2%) şi-au menţinut tendinţa de scădere.

Sectorul Telecom (-29,7%) şi cel de Echipamente de birou (-39,5%) nu au dat niciun semn de revenire în ultimul trimestru al anului. Pentru sectoarele Telecom şi de Echipamente de birou, 2010 a fost un an deosebit de slab în care au scăzut cu un uimitor procent de -30%, comparativ cu 2009, an deja afectat de criză.

Foto – cel mai perfomant sector în T4

Cel mai performant sector a fost cel Foto. Cu o creştere de aproape 8% de la an la an, sectorul Foto este primul care prezintă semne clare de redresare, după un foarte dificil an 2009.

Vânzările de Crăciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducând o creştere de 18% în T4 2010 versus T4 2009. Decembrie a fost marcat de preţuri de chilipir, vânzările de compacte cu preţuri mai mici de 100 Euro a crescut la 70% din totalul vânzărilor în unităţi.

Starul anului trecut – ramele foto – au avut de asemenea vânzări ridicate. Cu toate acestea, performanţa nu a reuşit să o egaleze pe cea din decembrie anul trecut, când aceste dispozitive erau în vogă pe piaţă.

Electronicele de larg consum – redresare timidă

Finalul celui de-al doilea an de criză a marcat încă o experienţă provocatoare pentru sectorul electronicelor de larg consum. Cu toate acestea, spre deosebire de 2009, imaginea de ansamblu nu s-a prezentat prea rău. 2010 a fost un an de stagnare, atingând o valoare de vânzări similară cu cea a anului precedent – 270 milioane EUR. După un start slab în 2010, segmentul electronicelor de larg consum a avut parte de o recuperare timidă, de la trimestru la trimestru.

Ultimele trei luni ale anului au adus o creştere a vânzărilor de aproape 5%, performanţa generală fiind de exact 100 milioane EUR. Încă o dată, sezonul Crăciunului a marcat sectorul Electronicelor de larg consum ca fiind unul dintre cele mai dinamice sectoare monitorizate în cadrul GfK TEMAX. În special vânzările de TV şi alte produse potrivite pentru cadouri, cum ar fi Media Player-ele portabile sau Consolele de jocuri video au performat mai bine sau similar în T4 2010 faţă de T4 2009.

în ciuda recesiunii pe tot parcursul anului, precum şi în T4, creşterea volumului categoriei Flat TV a compensat declinul multora dintre categoriile tradiţionale precum Combine Audio, Camere video sau DVD Playere/Recordere. Impulsul în creşterea vânzărilor de TV a fost dat în T2 de evenimentele reprezentate de Cupa Mondială şi creşterea de TVA; a continuat în T3 şi T4 pe baza diverselor promoţii, dar mai mult datorită efervescenţei unui segment inovativ. Anul acesta, pentru consumatorul român noile tehnologii, precum cea LED, au devenit accesibile în ceea ce priveşte preţul. De asemenea, lansarea 3D TV şi TV cu funcţii inteligente a fost un subiect fierbinte.

Cel mai probabil, interesul pentru 3D se va menţine şi anul viitor, dar deficitul de conţinut 3D, în combinaţie cu preţul ridicat al acestor aparate vor menţine acest produs la un volum de vânzări considerabil redus. Totuşi, urmând tendinţa globală şi o rată din ce în ce mai ridicată de penetrare a Internetului în România, anul viitor ne putem aştepta ca Web TV-ul să câştige în popularitate pe măsură ce va exista cerere de conţinut internet din partea consumatorilor.

În ceea ce priveşte alte produse, anul viitor va rămâne o provocare. Datorită ratelor mari de digitalizare şi inovare în alte pieţe, cum ar fi IT şi Telecom, sectorul electronicelor "tradiţionale" se confruntă cu o concurenţă sporită. Cum bugetul alocat pentru electronicele de larg consum în România este încă unul mic, consumatorul va face o alegere pentru produsul care oferă cele mai valoroase beneficii percepute.

Electrocasnicele mici – scădere încetinită

T4 2010 a atins aproape valoarea înregistrată în T4 2009, prezentând o descreştere cu 0,6%. Categoria aparatelor pentru prepararea alimentelor nu mai este un punct de atracţie, locul acesteia fiind luat de categoria aparatelor pentru prepararea de băuturi calde – cerere mare pentru expresoarele care folosesc capsule susţinute de reduceri de preţ –, aparate de tuns şi fierbătoare. În cadrul acestei categorii, roboţii de bucătărie rămân produsele cele mai influente, puternica lor scădere contribuind la declinul întregului segment. Aspiratoarele au înregistrat cifre pozitive în ultimul trimestru al anului, datorită numărului în creştere al aspiratoarelor fără sac, vândute în aceste luni la un preţ mediu mai mic. Chiar şi aşa, luând în considerare întregul an, segmentul aspiratoarelor este unul care a performat negativ în comparaţie cu anul precedent. Fiarele de călcat suferă cel mai mult, nefiind susţinute de promoţii semnificative.

Deşi ultimul trimestru al anului a înregistrat creşteri la aparatele electrice de ras, scăderea epilatoarelor este mai puternică şi face ca balanţa să încline spre o diminuare a categoriei de aparate electrice de ras şi epilat, păstrând acelaşi trend descendent pentru întregul an.

Per ansamblu, piaţa electrocasnicelor mici a suferit un uşor declin de 2,8% în 2010.

„Mediul politic şi-a pus din nou amprenta asupra comportamentului consumatorilor. Reducerile drastice de salarii în sectorul public şi creşterile de taxe au fost resimţite puternic de către consumatori. Influenţaţi de teama de a-şi pierde locurile de muncă sau de a nu avea suficienţi bani pentru a trăi, oamenii sunt rezervaţi atunci când cumpără produse din categoria electrocasnicelor mici, achiziţionând bunuri doar dacă au cu adevărat nevoie sau căutând promoţii“, declară Ciprian Hatneanu, director GfK Retail and Technology.

Electrocasnicele mari – influențate de necesitate

În 2010, piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 mil EUR, fiind a doua cea mai mare piaţă dintre sectoarele auditate GfK TEMAX. Al doilea an de criză a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009; cererea a fost timidă, deoarece oamenii au cumpărat doar ceea ce era absolut necesar pe această piaţă. În concluzie, nu dorinţa de a schimba un aparat încă funcţional cu unul modern sau cu unul premium a condus comportamentul de cumpărare al consumatorilor în 2010. Necesitatea a fost factorul determinant şi în decembrie, când vânzările de congelatoare au prezentat rate pozitive de creştere.

IT – rata de descreștere rămâne stabilă

În al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelaşi trimestru din 2009, a fost de -8,2%, la aproximativ acelaşi nivel ca în T3. Dezvoltarea totală pentru 2010 este încă negativă, cu o scădere de -20% în comparaţie cu anul precedent. Piaţa segmentului cheie, Notebook-urile, arată semne de revenire, cu o creştere uşoară a valorii.

În ciuda unei anumite încetiniri, cifra de afaceri a celor mai multe dintre celelalte categorii de produse este totuşi încă în scădere, ceea ce cauzează declinul pieţei de IT totale.

Telecom – Smartphone-urile: sub lumina reflectoarelor

Piaţa telecomunicaţiilor a continuat trendul negativ, cu scăderi de două cifre de -29,7%, şi a avut o valoare de 51 milioane EUR în al patrulea trimestru din 2010. Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o creştere de două cifre, pe măsură ce inovarea la nivel hardware cât şi la cel software se intensifică, creând astfel mai multă valoare adăugată şi atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de altă parte, telefoanele mobile sunt încă pe un trend descendent în ceea ce priveşte cifra de afaceri.

Echipamentele de birou – imprimantele și multifuncționalele rămân într-un trend negativ

Piaţa printerelor a suferit un declin de 39,5% în al patrulea trimestru din 2010, comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2009. Atingând o valoare de 8 milioane EUR, piaţa echipamentelor de birou a înregistrat o evoluţie negativă din cauza scăderii indicelui de preţ al celor mai importanţi producători. Această situaţie a fost efectul promoţiilor efectuate în trimestrul al patrulea 2010, realizate special pentru a face produsele mai atractive pentru consumatori. Deşi imprimantele prezintă un nivel ridicat de avansare tehnologică, retailerii s-au confruntat cu o putere de cumpărare scăzută a consumatorilor, care s-a reflectat în cifre mici atât în unităţi cât şi în valoarea vânzărilor.

Piaţa echipamentelor de birou urmează tendinţa întregii pieţe de IT, dar nu există nici o îndoială că cercetarea şi dezvoltarea privind tehnologia de imprimare care se reflectă în caracteristici mai performante vor contribui în viitorul apropiat la creşterea în importanţă a acestui segment pe piaţa românească.

Rezumat în format tabelar
Bucuresti, 15.02.2011

{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *