Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Over the bridge. Which side?

Andrei Chirica
New Media & PR Manager
BiG Media Relatii Publice

Un jurnalist va crede intotdeauna ca ar face o treaba mai buna decat un pr-ist. La randul lui un pr-ist va crede uneori ca are ceva mai mult talent jurnalistic, ca e usor sa dai din condei si sa relatezi, sa “informezi”. Ambele tabere cred una despre cealalta ca sunt nepregatite si total lipsite de profesionalism. Asa o fi ?! Nu mi-e frica nici cu unii nici cu altii. Am vazut comunicate de presa prost scrise, dar la fel de multe stiri prost scrise. La fel cum am vazut comunicate de presa si articole cu greseli gramaticale.

Pe vremea cand am terminat eu liceul era la moda sa dai la jurnalism. Acum e cool e sa dai la comunicare si relatii publice.

{viewonly=registered,special}Incotro? Cu ce fel de fata Morgana avem de-a face? Nici nu stiu daca vreau sa intru in argumente psihosociale…Din astea scrie destule Dan Petre! Cert este ca din ce in ce mai multi jurnalisti vor sa devina specialisti in relatii publice, invers am vazut mai rar. Cazul meu a fost un pic diferit, eu am lucrat in presa insa fara gandul de a ramane. In 2003, pe cand mi-am facut stagiatura la vechiul Cotidianul, migrarea jurnalistilor catre PR era oarecum la inceput.

Frustrari. Ce-i indeamna, ce-i atrage pe jurnalisti sa treaca podul in tabara adversa? O fi oare un soi de spirit civic, de constiinta: “trebuie sa fie si cineva care sa scrie dracu’ o data un comunicat ca lumea”. Profesionalismul pr-istului este foarte des pus la indoiala de jurnalisti. Cateva din motivele invocate cel mai frecvent sunt: nu stie sa scrie un comunicat, ii ceri niste date in plus/o declaratie pe langa comunicat si nu stie sa ti-o obtina in timp util, te spamuieste cu tot felul stiri foarte interesante pentru publicul tau la care si gaina lu’ bunica ar trage oblonul mai devreme de ora 5. Sau te tot suna unul care isi zice ofiter de presa sa vada daca a ajuns comunicatul, daca apare, cand apare, in ce pagina, cate semne, cu poza fara poza (de parca ar fi advertorial (sic!). Pe deasupra, acelasi individ are tupeul sa te sune pentru o confirmare la o conferinta inainte de sumarul de pe Mediafax de ora 19,00 (de parca el hotareste unde e trimis, el e doar un simplu reporter). In aceeasi serie se inscriu plangeri de genul ca primesc pixuri si calendare/agende in fiecare an de Pasti si de Craciun, ca se fac aceleasi deplasari cu presa in fiecare an. Mai nou un alt motiv de incompetenta pr-istica este introducerea in TO sau CC a listei de jurnalisti in mail.

Dar trecand peste toate aceste motive, aspectul pentru care un jurnalist pleaca din presa este de ordin finaciar, pr-istii sunt mai bine platiti. E de discutat si asta!

De cealalta parte, plangerile pr-istilor par a fi mai putine: articole neverificate, declaratia lui X si Y care iti ataca compania/conducerea, iar opinia acesteia nu fost solicitata, trunchierea declaratiilor si/sau scoaterea acestora din context, trendul editorialistic din articole si/sau stiri, rautati mai mult sau mai putin gratuite, confirmari de participare la evenimente si/sau conferinta de presa neonorate. Ar mai fi dar ma opresc aici.

Cum PR-istii sunt vazuti in mentalul managerial romanesc ca “aia care te baga la ziar”, multi isi trag cate un specialist in comunicare din randul jurnalistilor, mai ales dintre cei care au scris pe domeniul de activitate al firmei. Daca respectivul a scris de rau sau de bine conteaza mai putin.

Ceea ce poate nu se stie este ca aceasta parte de media relations este doar una foarte mica din ceea ce reprezinta relatiile publice. Totusi, recunosc ca si eu, daca as vrea un om pe media relations, as alege pe cineva din randul presei, un profesionist pe domeniul lui. De ce? Pentru ca va cauta sa ofere exact acele informatii care au valoare de stire si va sti sa o imbrace intr-o forma publicabila. Va incerca sa ofere exact acele informatii pe care le-a solicitat el candva unui pr-ist si nu le-a putut obtine.

Trecand la lucruri mai serioase, dintr-o analiza empirica prin sondarea la intamplare a cunostintelor, s-a observat ca proportia dintre jurnalistii care merg la companii si cei care merg in agentii e cam 50 la 50. Nu am observat vreo regula in acest sens. Daca ma insel va rog sa ma iertati.

Teoria sau practica.
E suficient de pregatit un jurnalist sa devina om de PR? Pe langa talent la scris mai are nevoie si de altceva cu care sa porneasca la drum? Dupa opinia mea, agentiile/firmele care se respecta ar trebui sa le faca sau sa ii trimita la un training de comunicare prin care sa se puna bazele teoretice si instrumentele de lucru necesare unui specialist in relatii publice. Nimeni nu s-a nascut invatat! Desi, sunt un pic reticent fata de acei pr-isti fara studii de specialitate, consider totusi ca nu e o conditie obligatorie. Cum nu e necesar sa fi terminat facultatea de jurnalism ca sa fii un bun ziarist (cazuri dintre cele mai celebre: Cristian Tudor Popescu, Robert Turcescu, etc.), asa nu e necesar sa fi terminat SNSPA sau mai stiu eu care facultate de comunicare. Oricum, ziaristii sunt mai avantajati intrucat scoala noastra de jurnalism e mult mai veche decat cea de comunicare si relatii publice, care e asa cum e.

Despre viitor. Anual ies sute de absolventi de pe bancile scolilor de relatii publice. Ai zice ca ar fi suficienti specialisti pentru toata lumea. Insa nu se intampla asta. Calitatea scolii de relatii publice de la noi este scazuta in comparatie cu cea de advertising si jurnalism. Din acest considerent, acest trend prelungit de migrare a jurnalistilor spre PR o sa mai continue pana cand Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP) va reusi sa impuna, candva in viitor, standardele ocupationale si un anumit nivel de expertiza pentru fiecare specialist: asistent sau junior consultant, senior, expert, etc. Dar asta e cu totul alta poveste. Pana atunci ne facem treaba cu ce avem.

Andrei Chirica lucreaza de aproape 4 ani in domeniul comunicarii. Si-a inceput cariera la ziarul COTIDIANUL in 2003, ca redactor la departamentul POLITIC. Ulterior s-a alaturat echipei de comunicare a unui patronat, unde a acumulat o vasta experienta privind comunicarea pentru intreprinderile mici si mijlocii si ONG-uri alaturid e profesionisti in relatiile publice. Din aprilie 2006 este New Media & PR Manager la BiG Media Relatii Publice. Proiectul sau de suflet actual este Ghidulpresei.ro, portal ce contine o baza de date cu mass-media centrala si locala.{/viewonly}

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.