Începând cu 28 iunie 2025, Legea Europeană a Accesibilității (European Accessibility Act sau EAA, pe scurt) va intra oficial în vigoare. Legislația urmărește să ofere acces egal la produsele digitale pentru persoanele cu dizabilități, pe teritoriul Uniunii Europene.
În plus, EAA introduce cerințe obligatorii de accesibilitate pentru o gama largă de produse și servicii digitale și urmărește să ofere un cadru legal cât mai clar pentru furnizori.
Cui se adresează legea?
Toate companiile care furnizează servicii online în UE trebuie să se conformeze, indiferent dacă au sau nu sediul în interiorul Uniunii. Există însă și o excepție de la regulă, pentru microîntreprinderi, definite ca firme cu mai puțin de 10 angajați și cu o cifră de afaceri sub 2 milioane euro.
“Cu toate acestea, adoptarea voluntară a standardelor chiar și de către companii mai mici poate aduce beneficii semnificative, precum creșterea audienței și îmbunătățirea experienței utilizatorilor.” – spun reprezentanții companiei românești de tehnologie OptiComm.AI.
Legea Europeană a Accesibilității completează alte legi existente la nivelul Uniunii printre care și Directiva privind Accesibilitatea Web (WAD), legi care până recent acopereau în principal spațiul public și guvernamental, nu și pe cel privat.
Cum va afecta EAA magazinul tău?
“În mod evident, prevederile EAA se vor reflecta și asupra comerțului online. Toate magazinele online care își desfășoară activitatea în UE sau care vizează consumatorii din UE vor fi obligate să respecte noile cerințe de accesibilitate.” – menționează reprezentanții OptiComm.AI.
Spre deosebire de alte legi, unde impactul este mai degrabă unul punctual, EAA acoperă tot parcursul utilizatorului, de la înțelegerea meniurilor și a textelor pe site, la căutarea produselor și navigare, până la procesul de plată și la asistența post-vânzare.
Ce înseamnă “accesibil” din punct de vedere digital?
Deși legislația acoperă o gamă largă de situații, ele sunt grupate în patru mari categorii. Practic, pentru a respecta EAA, site-urile de comerț digital trebuie să fie:
- Perceptibile: Conținutul trebuie să fie clar (textul să aibă un contrast bun cu fundalul, de exemplu) și să fie disponibil și în formate alternative (de exemplu: text pentru imagini, audio pentru text). Deși nu pare o prevedere foarte strictă, în continuare multe magazine online nu oferă o experiență de utilizator foarte prietenoasă.
- Operabile: Operabilitatea se referă la procesul de navigare pe site care trebuie să poată fi realizat și cu mijloace alternative (tastatura în loc de mouse, de exemplu). Tot aici intră și evitarea conținutului care poate cauza probleme pacienților cu sensibilități (precum pop-up-urile care își schimbă des culorile) dar și eventualele tactici de marketing care pot îngreuna experiența de utilizare (cronometre care să blocheze navigarea, de exemplu).
- Inteligibile. Aici regulile sunt cele care ar trebui să ghideze designul de interfețe inteligente și prietenoase. Instrucțiunile și informațiile trebuie să fie scrise clar, iar formularele trebuie să nu conțină câmpuri greu de completat sau mesaje înșelătoare.
- Robuste: Site-ul trebuie să fie construit cu tehnologii moderne care nu interferează cu alte tehnologii destinate accesibilității (cititoare de ecran, de exemplu).
Practic, toate aceste prevederi sunt similare cu ceea ce puteam găsi și în Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, un set de reguli care exista deja de ani buni. Din păcate, raportările europene recente asupra progresului arată încă neconformități semnificative in multe state membre, chiar și în cazul unor țări mature din punct de vedere al comerțului online.
Mai mult, aceste prevederi nu se opresc doar la conținutul scris și la navigație, ci ele includ și alte forme de media. De exemplu, în cazul conținutului video (filme de prezentare, live shopping, webinarii), includerea de subtitrări, navigabilitatea sau descrierile complete vor fi obligatorii.
„Legea Europeană a Accesibilității nu este doar o obligație legală, ci și o oportunitate pentru comercianții online din România să devină mai competitivi și incluzivi și chiar să poată aborda noi categorii de public. Accesibilitatea digitală înseamnă un comerț online mai bun pentru toți – iar companiile care se adaptează la timp vor fi cele care vor câștiga încrederea și loialitatea consumatorilor.” — Cristi Movilă, Președinte ARMO și Fondator OptiComm.AI

Care sunt consecințele nerespectării legii?
Fiecare stat membru al UE va implementamecanisme proprii de monitorizare și sancționare. Sancțiunile pot include amenzi semnificative și restricții asupra activității. Astfel, conformarea nu este doar o obligație legală, ci și o investiție în sustenabilitatea afacerii tale.
Ce poți face pentru a te pregăti?
- Audit de accesibilitate – evaluarea magazinului tău pentru a identifica eventualele bariere de accesibilitate.
- Implementarea rapidă recomandărilor – modificari tehnice și de conținut, conform standardelor de mai sus
- Informarea echipei – instruirea dezvoltatorilor, designerilor și creatorilor de conținut cu privire la noua legislație.
- Testarea continuă – menținerea standardelor prin verificarea periodică a conținutului de pe site.
- Colaborarea cu experți – parteneriate cu specialiști în accesibilitate, dar și cu alte persoane
- Folosirea de tehnologii inovatoare – tehnologiile pe bază de AI precum roboții de chat, sistemele de traducere și interpretare, dar și platformele de predicție inteligentă pot face atât navigarea, cât și procesul de comandă mai ușoare și prietenoase.
Concluzii din perspectiva echipei OptiComm.AI
Legea Europeană a Accesibilității este un pas esențial către o piață digitală incluzivă și echitabilă. Pentru magazinele online, aceasta reprezintă nu doar o obligație, ci și o oportunitate: aceea de a crea experiențe mai bune pentru toți clienții și de a-și consolida prezența pe piață europeană.