Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

Online-ul, banii si PR-ul

Violeta-Loredana Pascal
PRwave INTERNATIONAL

“Retete”, sfaturi, articole tip interviu si altele de gen despre cum sa faci bani online inunda Internetul. Astazi insa o sa vorbim despre cum sa dai (sau nu) bani online pe PR.

PR-ul online implica in fapt comunicare si promovare avand foarte multe instrumente la dispozitie. Este dificil sa prezentam in detaliu tot ce inseamna relatiile publice online – astfel ca ne vom rezuma la o sinteza. Pornim cu ideea de PR “intern” online (denumire ce trebuie gandita in sensul de PR propriu al companiei). Aici intra partea de site corporate (ce poate avea doar o prezentare a companiei sau poate fi mai complex si ajunge pana la forum de discutii). Un site bine realizat (a nu se intelege neaparat inglobarea celor mai noi tehnologii, ci a se avea in vedere ca structura trebuie sa fie clara, textul sa nu fie incarcat, linkurile sa fie functionale, datele de pe site sa fie corecte si in permanenta aduse la zi;etc.) implica deseori costuri (fie ca este vorba despre platirea unui angajat care sa il realizeze sau de colaborarea cu o agentie cu experienta in web design si optimizarea site-ului). Distribuirea ulterioara a informatie despre companie implica lucrul cu un soft care sa ofere si date despre accesarea acelor informatii de catre destinatari (un CRM asadar) – aplicatii care iarasi sunt contra cost, fie ca sunt romanesti, fie ca sunt straine. Informatiile despre organizatie trebuie sa fie accesibile si pentru angajati. Se poate crea asadar un sistem intern de comunicare – Intranet – unde sa fie postate diverse informatii, documente etc. toate disponibile angajatilor (poate cu unele permisiuni in functie de pozitia ocupata in cadrul companiei) pentru ca, sa nu uitam, ei sunt primii purtatori de imagine ai unei institutii si este de dorit ca datele relevante sa nu le afle din presa ori cunoscuti ci din interior. Ca o metoda alternativa este crearea unui cont Wiki privat unde pot fi incarcate toate informatiile dorite.

Am amintit asadar primele etape: realizarea unui site, structurarea informatiei despre companie si distributia acesteia – intern prin Intranet si extern utilizand un soft. Tehnologia mileniului al-III-lea ofera multe posibilitati de comunicare.

Vorbim in acest context despre siteuri pe care se poate posta informatia relevanta despre companie – evenimente realizate, comunicate de presa pe diverse teme etc. Astfel de servicii sunt fie contra cost fie gratuite. Comunicatemedia.ro, spre exemplu, ofera posibilitatea de a posta comunicate in mod gratuit si nelimitat insa doar cu un logo atasat materialului. Pentru inserarea unor materiale downloadabile si a unei galerii foto exista unele taxe impuse. Precum Comunicatemedia.ro sunt mai multe site-uri in Romania, unele impunand chiar restrictii la numarul de comunicate ce pot fi postate pe site in mod gratut intr-o luna. Exista desigur si servicii similare internationale: PRweb.com, Newswire.com, servicii de stiri ale unor motoare de cautare precum Yahoo etc. posibilitatile sunt practic nelimitate – constranse doar de calitatea si relevanta informatiei companiei. Sunt insa cu siguranta instrumente de dorit a fi utilizate intrucat beneficiile sunt considerabile in materie de vizibilitate.

Exista apoi site-uri de stiri ale caror informatii sunt selectate din materialele primite. In acest caz compania trimite comunicatul la adresa redactorului domeniului acoperit de informatia transmisa de organizatie (sau la o adresa generala a redactiei daca nu exista persoane de contact) iar cei de la acele website-uri posteaza stirea online – neprelucrata (cum e cazul PRwave) sau cu eventuale modificari ori inserari in cadrul unor materiale mai ample (cum este cazul de pilda al Smartfinancial.ro, wall-street.ro etc.). Aceste servicii sunt de obicei gratuite. Important de retinut ca aspect este faptul ca exista multe astfel de site-uri unele generaliste, altele specifice anumitor domenii – ceea ce pentru specialistul PR inseamna o baza de date atent realizata.

Promovarea online se poate analiza din mai multe perspective. In functie de tipul de informatie si de canalul si modalitatile utillizate, se remarca:

  • postarea anunturi pe forumuri sau pe grupuri de discutii. Serviciul pare gratuit la prima vedere, insa compania are niste costuri asociate: angajatul platit pentru a crea informatia si a posta datele / agentia cu care se lucreaza pe acest segment.
  • inserarea unor materiale contra cost in anumite locuri – advertoriale, publicitate asadar ce trebuie platita.

Online, din punctul de vedere al afacerilor si relatiilor publice, se mai plateste si pentru inscrierea in diverse locuri precum directoarele spre exemplu. Si aici avem situatia cu unele gratuite (generale de cele mai multe ori) sau contra cost, exemplele fiind numeroase atat in Romania, cat si in alte tari – o simpla cautare online va dezvalui sutele de site-uri de acest gen. Din nou atentie la tipul de director: generalist sau de nisa, la trafic, grafica, termeni si conditii. Inscriind PRwave in unele dintre directoarele gratuite, am remarcat si care ar fi avantajele (clare pentru toata lumea – vizibilitate) dar si dezavantajele: emailuri dese cu solicitari de reanalizare a inscrierii, oferte de diverse pachete ori chiar precizarea ca daca nu se plateste o anumita suma dupa o perioada de timp, site-ul este inlaturat. Am remarcat de asemenea ca in cazul directoarelor contra cost, date fiind precizarile clare (sume necesare, beneficii, contracul existentasteptarile si obligatiile partilor sunt clar stipulate, conditiile pentru cei inscrisi fiind in final mai avantajoase . Un exemplu de directory de nisa si contra cost este chiar PRwave Directory (care si din acest punct de vedere este adaptat pentru Romania, intrucat, spre deosebire de alte tari, nu se percepe decat o taxa la inscriere si nu una de gestiune anuala – mai multe detalii insa pe site sau la loredana at prwave.ro ).

Se plateste uneori si pentru servicii in caz de situatie extrema. Gasim in acest caz doua situatii clare:

  • publicarea unor informatii incorecte dar care aduc prejudicii companiei;
  • situatiile de criza.

In cazul in care reputatia unei companii are de suferit, lucrurile nu sunt deloc simple. Daca ne gandim numai la situatia unui mesaj postat de un client nemultumit pe un forum extrem de accesat (si care, ca atare este foarte bine indexat aparand chiar si in prima pagina de rezultate a oricarei cautari) ce poate fi vizualizat de parteneri, media si alti potentiali clienti, este evident ca nivelul de risc al unei astfel de plangeri este foarte mare. Doua solutii se intrevad aici iar ele depind de natura informatiei/plagerii: cand informatia negativa scrisa de cineva (fie ca este jurnalist, fie ca este client nemultumit) se bazeaza pe fapte reale si situatia in care informatiile sunt incorecte. Daca in prima situatie compania trebuie sa lucreze intai la nivel intern si abia apoi la nivel extern, in a doua situatie prejudiciile sunt importante si masurile ce trebuie luate complexe. Exista furnizori de servicii de management al reputatieiINTI la nivel international. Sunt chiar companii care s-au specializat pe a repara imaginea anumitor clienti ce au avut de suferit in urma unor situatii descrise mai sus, cateva exemple fiind: "ReputationHawk", "International Reputation Management", "Reputation Defender" sau "Done! SEO" – despre care puteti afla mai multe de aici: //cotidianul.ro/spalatorii_reputatiilor_pierdute_pe_net-39490.html . Desigur lista poate fi completata oricand.

Am spus de la bun inceput: nu discutam despre a primi si face bani online, ci despre a da bani online. Nu despre a-i imprastia insa, ci despre a-i investi – pentru ca in zilele noastre este foarte important sa fie dati banii acolo unde trebuie. Mediul online este unul cu particularitati cunoscute – inclusiv cu disponibilitatea instantanee si pe termen lung (daca ne aducem aminte de arhivele motoarelor de cautare) a informatiei. Este firesc in acest caz sa se cunoasca bine oferta online si cele mai relevante instrumente pentru companie sa fie utilizate – chiar atunci cand acestea implica unele costuri. Realizarea unor strategii de comunicare online, de gestionare a imaginii si nu numai sunt de asemenea in mod firesc activitati ce costa. Exista deja multe companii care au constatat importanta unei prezente online bine puse la punct – si care au investit in aceasta zona iar pe termen lung au avut de castigat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *