Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

ONG-urile au nevoie de specialisti in comunicare?!

Raluca Dinu
Account Manager
Media Pozitiv

Tedinţa majorităţii persoanelor care nu înţeleg care este rolul specialistului în comunicare, fie el PR-ist, copywriter sau ArtDirector, este să spună NU şi să se întrebe retoric de ce ar avea nevoie un ONG de un asemenea specialist. Ei şi-ar argumenta răspunsul prin faptul că încă un om în organigrama unei asemenea organizaţii sau o agenţie contractată nu fac altceva decât să consume o parte din fondurile care ar trebui să ajungă la cei nevoiaşi. În plus, oricine ştie când, cum şi ce să comunice. {viewonly=registered,special}Şi totuşi, lucrurile nu stau chiar aşa.

ONG-ul este dedicat unei cauze (ajută copii/bătrânii, luptă împotriva poluării, a discriminării etc), iar acest lucru trebuie simbolizat nu doar prin denumire, ci, mai ales, prin identitate vizuală, că doar imaginea face cât o mie de cuvinte. De curând, am văzut o propunere de logo făcută de o agenţie de branding unui ONG european care luptă pentru protejarea copiilor. Fără a şti despre ce ONG este vorba, am crezut că logo-ul este pentru UNICEF, un lifting al vechiului logo. Dar m-am înşelat şi nu mică mi-a fost mirarea când am aflat că ONG-ul client îşi desfăşoară activitatea în Europa, asta în condiţiile în care logo-ul era format din feţe de copii de culoare şi asiatici. M-am intrebat: bun, care e legătura? Din fericire, aşa a făcut şi ONG-ul cu pricina.

După ce are o identitate vizuală bine conturată, următorul pas ar fi ca ONG-ul să aibă un site şi el adecvat publicului-ţintă. E adevărat că nu toţi oamenii sunt utilizatori de internet, dar indiferent care ar fi publicul-ţintă, există o categorie a lui care foloseşte acest mediu de informare. Nu este neapărat nevoie de un site foarte complex, dar măcar câteva informaţii despre obiectul de activitate al ONG-ului, despre activităţile  desfăşurate şi datele de contact. Într-o perioadă în care numărul utilizatorilor de internet este în creştere, existenţa variantei printate a materialelor distribuite este un semn de înţelepciune şi de adaptare. Cel puţin aşa fac ONG-urile internaţionale care au vechime pe această piaţă.

Fiecare ONG desfăşoară cel puţin o campanie pe an sau măcar aşa ar trebui. Materialele realizate sau coordonarea realizării lor ar trebui să intre tot în sarcina unui specializat în comunicare, pentru că el ştie foarte bine cum să se adreseze tuturor categoriilor de public-ţintă şi unde. Pentru că nu este vorba doar de beneficiari, ci şi de autorităţi ale statului, parteneri şi sponsori care trebuie ţinuţi la curent cu tot ce face ONG-ul. Intenţionat am omis ziariştii, care dau de cap acestor organizaţii în căutarea de ştiri senzaţionale. Rolul PR-istului este să ţină presa la curent cu activităţile oraganizaţiei din care face şi, mai ales, cu rezultatele. De asemenea, PR-istul este cel care poate şi trebuie să obţină ajutorul presei, căci doar un ajutor susţinut din partea tuturor poate duce la diminuarea unor fenomene ca dispariţia copiilor, poluarea…

Sunt de acord că nu toate ONG-urile îşi pot permite un PR-ist, un copywriter şi un ArtDirector şi poate că nici nu au nevoie permanent de serviciile ultimilor doi, dar un om de comunicare ar trebui să figureze în organigramă. El face diferenţa între un ONG  vizibil ale cărui acţiuni sunt ştiute de persoanele afectate şi interesate şi care are rezultate bune şi un ONG a căror angajaţi, voluntari şi sponsori au intenţii bune, dar rezultate slabe.

Din fericire, în România, oamenii care vor să facă bine au înţeles acest lucru şi toate ONG-urile importante au un specialist în relaţii publice şi colaborări cu agenţii de publicitate şi PR. Poate că o factură plătită unei agenţii de publicitate/PR nu este întotdeauna foarte mică, dar cred că rezultatul unei campanii depinde în mare măsură de existenţa ei.

Raluca Dinu este Account Manager la agenţia Media Pozitiv din anul 2005. A absolvit Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice “David Ogilvy” din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative Bucureşti în anul 2006. În prezent este masterand în “Comunicare politică. Marketing politic şi electoral” în cadrul aceleaşi facultăţi. Din anul 2006 este membru ARRP.{/viewonly} {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.