free download 78 travel guides written by experts

Obiceiuri mici, schimbări mari

BJ Fogg, PhD
Editura Lifestyle Publishing

Te-ai apucat vreodată de o nouă dietă, de mers la sală etc. și nu ai reușit să fii consecvent/ă? A fost următorul pas acela de a te învinovăți?

Dacă da, e bine să afli că BJ Fogg spune că nu e vina ta. este vina abordării. “E nevoie de un sistem care se bazează pe mecanismele psihologiei umane și funcționează cu adevărat. De un proces care face ca schimbarea să fie ușoară. De instrumente care nu se bazează pe presupuneri sau principii greșite. (…)

Ca să îți creezi obiceiuri eficiente și să-ți schimbi comportamentul ar trebui să faci trei lucruri:

  1. Să nu te mai învinovățești.
  2. Să-ți fixezi aspirațiile și să le transformi în mici comportamente.
  3. Să-ți folosește în egală măsură greșelile și descoperirile ca să progresezi.” (p. 10)

Obiceiuri mici - schimbari mari

“Cu Metoda Micilor Obiceiuri te focalizezi pe acțiuni mici, care durează mai puțin de 30 de secunde. în felul acesta, îți vei forma rapid noi obiceiuri, care ulterior se vor dezvolta în mod natural. pornind cu pași mici, vei crea schimbări importante fără să ții seama de timp.” (p. 14)

BJ Fogg Propune așadar o metodă care nu se bazează pe motivație sau voință și care are efecte pe termen lung. În carte sunt oferite numeroase exemple care arată impactul pozitiv major al acestei metode – inclusiv unul al autorului care vorbește despre cum voia să facă flotări, iar pentru a dezvolta acest obicei, a ales să facă două flotări de fiecare dată când se ducea la baie.

Două flotări sunt puține, nu e așa? Da, numai că făcute des, pe termen lung, duc la rezultate. Mai mult, atunci când devin o rutină ușoară, se poate crește numărul flotărilor – ceea ce a făcut și autorul.

A ajuns astfel la rezultatele dorite inițial fără eforturi mari.
Metoda de a implica așadar găsirea unui moment ancoră – ceva ce faci de obicei (cum a fost mersul la baie în exemplul de mai sus) – și a unui obicei nou redus la varianta minimă (în cazul anterior doar două flotări). Important este însă că după ce realizezi acest nou obicei să sărbătorești. Aceasta va duce la o nivel crescut al dopaminei, ceea ce va face ca noul obicei să fie adoptat cu succes.

Poți adopta astfel noi obiceiuri pentru orice scop ai avea. Dacă vrei să fii mai ordonat/ă, poți începe prin a spăla vasele după ce ai mâncat (sau a le pune în mașina de spălat vase), poți pune telecomanda la locul ei când ai stins televizorul (fără să o mai lași pe canapea sau în altă parte).

Cartea prezintă în detaliu toate etapele pe care ar trebui să le parcurgi pentru a adopta obiceiuri mici în rutina ta astfel încât să ajungi să produci acea schimbare pe care ți-o dorești. Capitolele acoperă toate informațiile necesare despre elementele comportamentului uman, motivație, ușurința de a acționa, impulsul declanșator și puterea emoțiilor în a adopta noi obiceiuri pozitive.

Se vorbește și despre modul în care se face trecerea de la obiceiuri mici la obiceiuri transformatoare, iar un capitol este dedicat eliminării obiceiurilor negative într-un mod sistematic.

Ultimul capitol vorbește despre schimbările colective – Folosind două metode: Dirijorul și Ninja al obiceiurilor.

De-a lungul cărții există exerciții utile și recapitulări și sistematizări ale informațiilor oferite. finalul includem anexe utile, inclusiv 32 de modalități de a induce sentimentul succesului, 100 de modalități de a sărbătorii și de a simți strălucirea, 300 de rețete pentru mici obiceiuri – 15 situații și provocări de viață.

Obiceiuri mici, schimbări mari este o carte extrem de utilă pentru toți cei care își propun să facă o schimbare în viața lor, indiferent că e vorba despre zona profesională sau personală. De la a mânca mai sănătos și a face mai multă mișcare până la modul în care reacționezi atunci când te insultă cineva toate sunt acoperite în carte, iar metoda poate fi adaptată pentru orice scop propus.

Desigur, indiferent cât de documentată și bine prezentată este metoda în sine, rezultate se obțin numai dacă urmezi toți pașii. Ținând cont însă că e vorba despre acțiuni care îți iau foarte puțin, metoda e ușor de implementat.

Tu ce obiceiuri noi pozitive ai ai dori să adopți? Ce schimbări îți dorești să ai în viață?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *