free download 78 travel guides written by experts

Oamenii din spatele brandurilor

Alina Sandu
Managing Partner
Sheepses

Daca ar fi sa plonjam adanc in istoria relatiilor publice, nu putem ignora contributia lui Edward Bernays, considerat unul dintre parintii relatiilor publice moderne. Ce a reusit Bernays sa faca poate sa ne para banal acum, insa acum aproape 100 de ani insemna inceputul consumerismului. Plecand de la teoria pshianalizei dezvoltata de unchiul sau, Sigmund Freud, combinata cu teoriile despre psihologia multimilor, Bernays a reusit sa manipuleze opinia publica folosind psihologia subconstientului. Practic, Bernays a reusit sa-i convinga pe oameni sa cumpere produse nu pentru ca au nevoie de ele, la nivel primar, ci pentru ca acele produse le satisfac dorinte si nevoi emotionale. Componenta emotionala adaugata produselor le-a transformat in branduri, iar longevitatea lor pe piata a inceput sa depinda mai mult de gradul de cunoastere si iubire a brandului decat de caracteristici precum forma, pret etc.
{viewonly=registered,special}Sunt multe brandurile care au beneficiat de sprijinul lui Bernays si dintre acestea putem sa-l dam drept exemplu chiar pe unchiul sau, Freud, despre care se poate spune ca a devenit un brand in America datorita eforturilor lui Bernays de a-l aduce in fata opiniei publice.

Activitatea lui Bernays ne ajuta sa ne facem o idee mai clara despre cum se nasc brandurile si despre oamenii care sunt responsabili de nasterea brandurilor, cresterea si mentinerea acestora – oamenii din spatele brandului. Cine sunt acesti oameni si cat de puternica este legatura cu brandul de care raspund?

In zilele noastre sunt denumiti “brand manageri”. Unii sunt responsabili si pentru nasterea brandului, multi preiau un brand in timpul dezvoltarii. Cert e ca fiecare persoana care se ocupa de un brand isi pune amprenta asupra acestuia si o parte din el, brand manager, este comunicat impreuna cu brandul. Ceea ce ne duce la o intrebare interesanta: Este obligatoriu pentru oamenii din spatele brandului sa-si iubeasca brandul? Probabil ca este aceeasi diferenta care exista intre un om care isi face treaba cu placere si unul care o face doar pentru ca trebuie facuta. Brandul exprima emotii si atinge emotiile consumatorilor, e firesc deci ca el sa comunice si emotia “gestionarului” sau.

In mare masura succesul brandului este conditionat de brand manager. Sunt multe chestiuni care tin de o matematica a brandului: un nume memorabil, design inspirat de identitate, o comunicare clara, consistenta si memorabila. Mai e nevoie de o viziune, o strategie si o disciplina de fier, iar acestea din urma tin in mod direct de brand manager. Mai e nevoie de un acord tacit intre brand si brand manager. Si nu in ultimul rand, brand managerul trebuie sa realizeze ca brandul nu-i apartine, ci este cumulul emotiilor pe care il au oamenii in legatura cu acel produs / serviciu. Atunci cand isi comunica brandul, brand managerul comunica de fapt cu multimea oamenilor care au aderat la valorile acelui brand. Si iata cum relatia dintre brand si brand manager capata o a treia dimensiune, fara de care nici una din cele doua instante implicate in relatie nu ar putea exista. Cred ca acest lucru nu are voie sa-l uite niciodata un brand manager, pentru a se asigura de succesul brandului.

Alina Sandu
este absolventa sectiei de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Facultatii de Litere, Universitatea Bucuresti. Pasionata de design si grafica, Alina a fondat la inceputul anului 2007 magazinul online Sheepses, in care se vand tricouri mioritice cu imprimeuri originale, create de ea impreuna cu designerii colaboratori.{/viewonly} {mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *