Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Noul Citigo: tehnologie inovatoare

· Un design complet nou al automobilului
· Siguranţă la cel mai înalt nivel
· Construcţie cu materiale uşoare
· Motoare şi transmisii moderne

Clienţii din ziua de azi se aşteaptă la siguranţă, eficienţă şi confort, la cel ai înalt nivel, chiar şi într-un automobil de dimensiuni mici. Citigo oferă toate acestea. Noul automobil mic de la ŠKODA este mare în ceea ce priveşte tehnologia. Are un concept individual, obiectivele sale principale fiind manevrabilitatea sigură, consumul scăzut şi masa redusă. Aceasta înseamnă o sumedenie de premiere, indiferent din ce unghi ai privi: motoare, transmisii, punţi, şasiuri şi alte componente tehnice: în cazul modelului Citigo, totul este nou.

Siguranţă: la cel mai înalt nivel

Citigo se numără printre cele mai sigure automobile din segmentul subcompact. Aceasta înseamnă că, în cazul unui accident, maşina oferă elemente de siguranţă exemplare, precum şi un pachet de securitate cuprinzător. Nivelul mare de siguranţă oferit de Citigo a primit confirmarea, încă dinainte de lansarea pe piaţă a automobilului, din partea Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), organizaţia europeană de protecţie a consumatorilor. Prin acordarea unui scor optim, de cinci stele, pentru performanţele modelului Citigo, în cadrul renumitului test de impact Euro NCAP, organizaţia a confirmat întregul pachet de securitate al modelului Citigo, inclusiv protecţia pasagerilor, siguranţa oferită pasagerilor copii, protecţia pentru pietoni şi sistemele de asistenţă pentru siguranţă.

La capitolul siguranţă activă, conduita precisă şi stabilă a maşinii joacă un rol foarte important. În multe ţări, Citigo este echipat în dotarea standard cu ABS şi ESP. Caroseria compactă a automobilului, cu console scurte în faţă şi în spate, combinate cu un ampatament lung şi structuri rigide ale şasiului, creează baza necesară unei dinamici superioare şi a unei setări bune a suspensiilor.

Puntea faţă este alcătuită dintr-un sistem McPherson cu braţe triunghiulare. Elementul său central este un subcadru, care ancorează braţele triunghiulare şi bara stabilizatoare, coloana de direcţie şi suporţii motorului, cu stabilizatorul conectat direct la braţul suspensiei. Pereţii subcadrului au o grosime de numai 1,88 mm şi sunt realizaţi din oţel S420MC cu rezistenţă mare la tracţiune, ceea ce oferă o rigiditate mare, chiar şi în cazul unei construcţii cu greutate optimizată.

Puntea spate cu bară torsională impresionează prin masa redusă şi dimensiunile compacte. Pentru a se obţine o rezistenţă torsională mare, puntea are un corp foarte rigid. Traversa deschisă în partea de jos are o formă şi puncte de prindere speciale ceea ce asigură comportamentul autovirator al punţii spate şi o reglare precisă în funcţie de specificaţiile dinamice.

Frânele modelului Citigo oferă distanţe scurte de oprire şi fiabilitate mare. Frânele faţă, cu discuri ventilate au un design complet nou. În comparaţie cu frânele cu disc, de dimensiuni similare, utilizate până acum în cadrul Grupului Volkswagen, acestea reduc greutatea autovehiculului, cu 1,5 kilograme şi îmbunătăţesc confortul în timpul deplasării. Puntea spate este echipată cu frâne cu tamburi, care au şi rol de frână de mână, mecanică. Sistemul servofrânei dispune de un cilindru principal de tip tandem şi de un senzor integrat pentru luminile de frână. Frânele funcţionează conform cu două hărţi de performanţă. Harta pentru confort pune accentul pe un control optim. Dacă este necesar un nivel de frânare mai puternic, sistemul declanşează cea de-a doua hartă, care include un factor de intensificare. Aceasta reduce, în mod semnificativ, forţa de apăsare necesară din partea şoferului, îmbunătăţind siguranţa.

O inovaţie şi, în acelaşi timp, un element important în segmentul subcompact este asistentul automat la frânare, “City Safe Drive”. Această funcţie opţională de frânare de urgenţă, automată, ajută la prevenirea accidentelor în mediul urban.

În funcţie de viteză şi de situaţia din trafic, acţionarea automată a frânei poate reduce gravitatea unui impact, sau îl poate preveni în totalitate. Alături de up! şi Seat Mii, Citigo este singurul automobil subcompact de până acum, care oferă această funcţie de frânare de urgenţă.

Sistemul de asistenţă se activează automat la viteze cuprinse între 5 şi 30 km/h. În prima etapă, un senzor laser, integrat în parbriz, va scana o zonă de zece metri în faţa lui Citigo. Dacă este detectată o coliziune iminentă, sistemul de frânare va fi activat, în a doua fază, dacă şoferul nu are nici o reacţie, asistentul hidraulic pentru frânare fiind comutat la un nivel de sensibilitate crescută. În funcţie de situaţie, a treia etapă implică o acţionare automată a frânei, până la oprirea pe loc sau asistarea şoferului în obţinerea deceleraţiei maxime prin frânare, în cazul în care acesta nu frânează suficient de puternic. În cazul în care pericolul de coliziune devine extrem, deceleraţia va atinge 10 m/s2. În funcţie de viteză şi de situaţia din trafic, “City Safe Drive” poate reduce gravitatea unui accident sau îl poate preveni în totalitate.

Peste toate acestea, şoferul va păstra controlul complet şi va avea întreaga responsabilitate în ceea ce priveşte autovehiculul, în orice moment. Şoferul poate dezactiva oricând funcţia sistemului, accelerând, virând sau prin apăsarea pedalei de ambreiaj. De asemenea, el poate alege să oprească această funcţie prin apăsarea unui buton. În acest caz, un simbol cu înscrisul “off” va indica dezactivarea sistemului. Acest martor va fi vizibil timp de 5 secunde, reapărând de fiecare dată când maşina se află în mişcare, în intervalul de viteză de la 5 la 30 km/h. În cazul unei defecţiuni, simbolul va clipi uşor şi continuu.

Inginerii Euro NCAP au acordat note mari modelului Citigo la capitolul protecţia pasagerilor. Aceasta a însemnat testarea siguranţei la impact în coliziuni frontale şi laterale, testul stâlpului şi aşa-numitul test whiplash, care determină tensiunile asupra coloanei cervicale în cazul unui impact din spate. Cele mai recente modele ŠKODA punctează, de asemenea, foarte bine şi la capitolul protecţia ocupanţilor copii, obţinând un scor maxim în testul care implică protecţia unui manechin, care simulează un copil de trei ani.

De asemenea, o contribuţie importantă la siguranţa copiilor-pasageri o are şi faptul că scaunele speciale, pentru copii, cu sistem Isofix pot fi ancorate pe bancheta maşinii, în puncte de prindere speciale Isofix şi legături Toptether.

Inginerii Euro NCAP au fost impresionaţi şi de nivelul de performanţă al sistemelor de asistenţă ale modelului Citigo. Sistemele de avertizare pentru cuplarea centurii de siguranţă, standard pentru toate locurile şi includerea în pachetul standard a unui program electronic de stabilitate ESP, pentru multe dintre pieţe, au avut o contribuţie foarte pozitivă la rezultatul final. Airbag-urile pentru cap şi torace, oferite ca dotări standard, au adus şi ele puncte în plus. Iar un alt punct forte a fost Senzorul pentru Detectarea unui Impact Iminent, integrat în bara din faţă. Înaintea unui impact frontal, acesta activează sistemele de tensionare ale centurilor de siguranţă, care, în câteva milisecunde, vor strânge centurile de siguranţă cuplate, limitatoarele de forţă ale centurilor reducând apoi stresul iminent de la nivelul cutiei toracice, în timp ce airbag-urile frontale sprijină toracele pasagerului.

Citigo dispune de servodirecţie electromecanică, cu un actuator pe coloana de direcţie. Servodirecţia se activează doar atunci când este nevoie de ea. Aceasta reduce consumul de energie, ceea ce se traduce printr-o economie de combustibil de circa 0,2 l/100 km, în comparaţie cu direcţia hidraulică. Revenirea activă a direcţiei, la poziţia centrală, creşte confortul în manevrare şi oferă un sentiment de siguranţă în timpul condusului, deoarece sunt necesare mai puţine mişcări de corecţie. Coloana de direcţie a modelului Citigo este proiectată să se restrângă telescopic în cazul unui impact, cu elemente de deformare proiectate special cu zone definite de deformare, care reduc riscul rănirii.

Structura caroseriei: rigidă, uşoară, sigură

Tehnologiile inovatoare de fabricaţie au permis creara unui autovehicul cu greutate redusă, consum mic şi un nivel mare de siguranţă. Structura caroseriei modelului Citigo a fost proiectată pentru a asigura reducerea masei finale, dar şi pentru a oferi siguranţă şi confort. Încă din primele faze de dezvoltare, designerii au fost foarte atenţi la obţinerea unei rigidităţi mari a caroseriei, combinată cu o masă redusă a acesteia şi cu păstrarea unor costuri competitive.

8,1 de procente din caroseria modelului Citigo o reprezintă aşa numitele componente „formate la cald”, ceea ce înseamnă că proprietăţile oţelului, din care acestea sunt compuse, sunt adaptate deja din timpul procesului de producţie a oţelului pentru utilizarea ulterioară: aceasta implică presarea plăcii, încinse la roşu, într-un singur pas şi supunerea acesteia la un proces de răcire controlat, în interiorul presei. Aceste piese sunt utilizate în zonele care suportă solicitări mari în timpul unui impact, mai ales în podea şi în montantul B. Doar utilizarea componentelor formate la cald a însemnat o reducere cu 13 de kilograme a greutăţii caroseriei.

În plus, lonjeroanele, pragurile şi rama laterală a plafonului sunt create din aşa-numitele oţeluri în două faze. Aceste oţeluri cu rigiditate mare se combină cu componentele formate la cald pentru a forma baza celulei de siguranţă a pasagerilor. Ranforsări adiţionale, precum cele din praguri, îmbunătăţesc nivelul de siguranţă pasivă. O proporţie de 39,3 procente de oţeluri cu cea mai mare rezistenţă la tracţiune şi 17,2 procente de oţeluri cu rezistenţă mare la tracţiune înseamnă că Citigo impune noi standarde în acest segment, la fel ca şi VW up! şi Seat Mii. Cota de oţel convenţional este redusă la mai puţin de un sfert (24,9 procente) din masa caroseriei, utilizarea acestuia fiind, în cea mai mare parte, redusă la componentele pretenţioase din punct de vedere vizual, precum elementele exterioare ale panourilor laterale ale caroseriei sau pasajele roţilor din spate.

Structura caroserie modelului Citigo nu impune standarde doar în materie de siguranţă, ci caroseria extrem de rigidă a automobilului oferă şi un nivel de confort caracteristic mai degrabă unui automobil din segmentul superior următor, în ceea ce priveşte comportamentul acustic şi la vibraţii. Aceasta este posibil graţie unui layout special de îmbinări şi unor aşa-numite puncte de transfer a forţelor. O structură cu un înveliş triplu permite utilizarea optimă a spaţiului disponibil, astfel încât spaţiul pentru pasageri este încadrat în secţiuni transversale stabile, optimizate conform unor calcule foarte precise. Rigiditatea torsională statică a modelului Citigo este de 19.800 Nm/° – “cea mai bună valoare din clasă”, din nou, şi cea mai bună garanţie a unor setări echilibrate între confort şi dinamică. La 49 Hz, automobilul obţine o notă mare şi în ceea ce priveşte rigiditatea dinamică, ceea ce înseamnă un nivel acustic foarte bun, la fel ca şi comportamentul la vibraţii şi confortul în mers.

Motoare: puternice, eficiente şi uşoare

Odată cu Citigo debutează şi o nouă generaţie de motoare pe benzină, cu trei cilindri (EA211). Aceste propulsoare montate transversal, în faţă, oferă 44 kW/60 CP şi 55 kW/75 CP, şi acţionează roţile din faţă. Cilindreea este de 1,0 litri (999 cm3) pentru ambele motoare. Toate propulsoarele respectă normele Euro 5, standardul de emisii aplicat la nivel european.

Motorul de intrare în gamă este cel de 1,0 litri, cu 44 kW/60 CP. Cuplul maxim de 95 Nm este disponibil între 3.000 şi 4.300 rpm. Motorul 1.0 MPI/55 kW furnizează 90 de procente din cuplul maxim între 2.000 şi 6.000 rpm, conferind modelului Citigo agilitate, pe aproape toată plaja de turaţii.

În cazul versiunii de 44 kW, Citigo va accelera de la 0 la 100 km/h în 14,4 secunde. Viteza maximă este de 160 km/h. În combinaţie cu transmisia manuală, cu cinci trepte de viteză, motorul de 44 kW va consuma, în medie, 4,5 l/100 km şi va emite 105 grame de CO2 pe kilometru. Versiunea Green tec, care este foarte eficientă, (cu sistem automat start-stop, funcţie de recuperare a energiei de frânare şi anvelope cu rezistenţă optimizată la înaintare) atinge valori de 4,1 l/100 km şi 96 g/km. Autonomia teoretică a acestei versiuni ajunge astfel la 853 kilometri.

Având aceeaşi cilindree (999 cm3) şi valori identice ale alezajului şi cursei (74,5 mm şi 76,4 mm), versiunea mai puternică a propulsorului disponibil pentru Citigo, furnizează 55 kW/75 CP. Creşterea de putere este rezultatul unui sistem modificat de management al motorului. Cuplul maxim este de 95 Nm. Puterea maximă este disponibilă la 6.200 rpm. Consumul de carburant al motorului de 55 kW ajunge la o medie de 4,7 l/100 km, în combinaţie cu transmisia manuală, ceea ce se traduce în emisii de CO2 de 108 g/km. În versiunea Green tec, propulsorul mai puternic va consuma 4,2 l/100 km şi va emite 98 g/km de CO2. Viteza maximă a modelului Citigo cu motorul de 55 kW este de 171 km/h (cu transmisie manuală), accelerarea de la 0 la 100 km/h are loc în 13,2 secunde.

La o dată ulterioară lansării, Citigo va fi disponibil cu un propulsor pe gaz natural, care are la bază motorul cu acelaşi design şi care furnizează 50 kW/68 CP, în timp ce consumă doar 2,9 kg/100 km (gaz). Aceasta se traduce în emisii de CO2 de numai 79 g/km. Aceste valori scăzute sunt obţinute, în principal, graţie densităţii energetice mari a gazului natural. Gazul va fi depozitat în două rezervoare poziţionate sub podea, lângă puntea spate, cu un volum total de 72 de litri /11 kg GPL. Un rezervor este poziţionat în partea din faţă a punţii spate, împreună cu un rezervor de rezervă, cu benzină, care are o capacitate de 10 litri. Cel de-al doilea rezervor este poziţionat în lăcaşul pentru roata de rezervă. În afară de lipsa unui spaţiu pentru roata de rezervă, nu există altă restricţie în ceea ce priveşte utilizarea spaţiului. În combinaţie cu rezervorul de benzină, versiunea pe gaz a modelului Citigo are o autonomie teoretică de peste 550 de kilometri. În comparaţie cu motoarele care funcţionează doar pe benzină, rata de compresie a motoarelor pe gaz va creşte de la 10,5 : 1 la 11,5 : 1. În plus, supapele şi scaunele supapelor vor fi consolidate, pentru a suporta tensiunile mai mari, caracteristice combustiei gazului natural. Distribuitorul de gaz necesar, dedicat, din oţel inoxidabil, este montat pe suporţi speciali, pe galeria de admisie.

Green tec – foarte eficient

Ambele motoare de 1,0 litri ale modelului Citigo pot fi comandate cu un pachet Green tec. Elementele sale de bază sunt sistemul start-stop, tehnologia de recuperare a energiei de frânare şi anvelopele optimizate pentru rezistenţă redusă la înaintare – soluţii inovative, care contribuie la obţinerea unui consum mai mic şi la reducerea emisiilor, permiţând astfel conservarea mediului înconjurător.

Cel mai important pas tehnologic în vederea reducerii semnificative a consumului este sistemul start-stop, care va reduce consumul mediu al modelului Citigo cu aproape 11 procente, şi chiar cu mai mult în timpul condusului în mediul urban.

De exemplu, în timpul perioadelor de aşteptare la semafor, motorul se va opri automat şi astfel nu va consuma carburant. Pentru a permite acest lucru, şoferul opreşte maşina, pune maneta de viteză în poziţia neutră şi ridică piciorul de pe ambreiaj (sau apasă pedala de frână, în cazul unei maşini cu transmisie automată). Motorul se va opri singur, pornind automat imediat ce şoferul apasă ambreiajul (sau ridică piciorul de pe frână).

Recuperarea este o altă tehnologie inteligentă. Aceasta implică utilizarea cât mai eficientă a energiei cinetice. De fiecare dată când şoferul ridică piciorul de pe acceleraţie sau apasă pedala de frână (în timpul rulării în virtutea inerţiei sau a frânării), voltajul alternatorului creşte şi este utilizat pentru a încărca acumulatorul. La următoarea acceleraţie sau la viteză constantă, voltajul alternatorului poate fi redus, ceea ce reduce solicitarea motorului şi consumul de carburant. În plus, un acumulator complet încărcat va alimenta reţeaua electrică a maşinii chiar şi în timpul în care motorul este oprit. Recuperarea necesită un software de management al energiei special şi un software modificat pentru unitatea electronică de control a motorului.

Perfect până la ultimul detaliu al motorului

Eficienţa noilor motoare se regăseşte în diferiţi parametri. Greutatea şi frecarea reduse sunt printre cei mai importanţi factori. Designul a fost direcţionat în mod constant către optimizarea frecării şi a masei.

Atât motoarele compacte pe benzină, cât şi cele pe gaz natural sunt construite din aluminiu. Carterul din aluminiu este turnat şi are un design de tip open-deck. Unităţile auxiliare sunt montate direct pe punctele de prindere de pe carter, eliminând astfel nevoia de puncte de prindere tradiţionale auxiliare. Toate acestea duc la o reducere semnificativă a masei.

O curea dinţată angrenează cele două axe cu came. Axul de admisia este reglabil, astfel fiind reduse şi mai mult emisiile şi consumul, dar crescându-se şi performanţele la turaţii joase. O rolă de ghidare, cu o rezistenţă fricţionară foarte mică acţionează mecanismul supapelor. Circuitul dual de răcire şi o galerie de evacuare integrată, răcită cu apă, contribuie la reducerea timpului de încălzire al motorului, precum şi la tranziţia rapidă la gama de temperaturi optime de funcţionare. Fiecare cilindru are propria sa bobină de inducţie. Alezajul şi cursa sunt de 74,5 mm şi 76,4 mm. Rata de compresie este 10,5:1 şi 11,5:1 pentru versiunea cu gaz natural. Injecţia este ME 17.520 Bosch Motronic.

Designul mecanismului bielă-manivelă reflectă faptul că s-a pus accentul pe reducerea masei şi a frecărilor. Reducerea masei în tijele pistoanelor şi în pistoane înseamnă că arborii auxiliari, prezenţi de obicei la acest tip de motor, au putut fi eliminaţi. Layout-ul optimizat al lagărelor de bielă reduce masa totală a motorului, frecările şi astfel consumul de carburant. Şase contragreutăţi de pe arborele cotit reduc forţele interne, reducând sarcinile asupra lagărelor bielelor, ceea ce contribuie la fiabilitatea motorului.

Chiulasele cu patru supape pe cilindru ale motoarelor lui Citigo sunt confecţionate prin turnare, dintr-un aliaj din aluminiu. Supapele sunt poziţionate în partea de sus a camerei de combustie, la un unghi de 21 de grade pentru supapele de admisie şi 22,4 grade pentru cele de evacuare. Diametrul axului supapei este de 4 milimetri. Galeria de evacuare este integrată în chiulasă, pentru a permite motorului să ajungă mai repede la temperatura optimă. Canalele de evacuare se unesc într-o flanşă centrală, ceea ce face ca apa din radiator să se încălzească mai repede. În timpul funcţionării normale, prin contrast, apa din radiator răceşte gazele de evacuare, permiţând motorului să funcţioneze la un raport optim carburant-aer, reducând astfel şi mai mult consumul şi emisiile.

Suporţii de tip pendul ai motorului oferă, de asemenea, diverse avantaje. Elementele din cauciuc şi metal despart efectiv motorul de caroserie, şi de asemenea reprezintă soluţia tehnică cu cea mai redusă masă, în comparaţie cu competitorii. În plus, şi soluţiile de izolare fonică şi amortizare utilizate în cadrul compartimentului motor au fost optimizate din punctul de vedere al masei. Astfel, designul automobilului a oferit suficient spaţiu între motor şi peretele de foc pentru a permite ca izolarea fonică a peretelui de foc să fie efectuată dintr-o singură piesă presată. Amortizoarele structurale au fost reglate special, iar caroseria a fost izolată. Aceste măsuri, precum şi un sistem complex de atenuare a zgomotelor şi de antifonare, fac ca Citigo să ofere un nivel de perceptibilitate a zgomotului mai mic decât cel al competitorilor.

Transmisia: nou creată

Noua transmisie manuală cu cinci trepte de viteză, cunoscută intern sub denumirea MQ100 este un proiect complet nou, pentru Citigo, aşa cum este şi transmisia opţională, automatizată, SQ100. În proiectarea acestor transmisii ne-am concentrat pe reducerea masei şi a dimensiunilor.

Scopul operaţional al transmisiei MQ100 este direct adiacent cu cel al lui MQ200 care a fost cea mai mică transmisie de până acum. MQ100 impresionează prin construcţia scurtă şi compactă, având 341 mm lungime şi 462 mm lăţime. Designerii au optimizat, de asemenea, şi toate componentele, reducând astfel masa totală, şi au implementat o serie de măsuri care au dus la creşterea eficienţei. MQ100 cântăreşte numai 27 kilograme, inclusiv uleiul (1,2 litri), ceea ce o face să fie cea mai uşoară transmisie din această clasă de cuplu, din întreaga lume. Cuplul maxim de intrare este de 120 Nm (acelaşi ca şi pentru transmisia automatizată).

Denumirea transmisiei

MQ100

Tipul transmisiei

Transmisie manuală cu cinci trepte

Cuplu maxim de intrare

120 Nm

Arbori

Arbore de transmisie, arbore primar, arbore pentru marşarier

Poziţionare

Faţă, transversal

Lungime şi lăţime

341 mm/462 mm

Greutate, fără ulei

25,9 kg

Materialul transmisiei şi ambreiajului

Aluminiu

Capacitate ulei

1,2 l

Versiunea automatizată a transmisiei – SQ100 este printre cele mai uşoare transmisii automate construite vreodată, cântărind doar 30 de kilograme. Va selecta treptele de viteză şi va opera ambreiajul în locul şoferului, acesta trebuind doar să aleagă “D”, “N” sau “R”, prin intermediul unui nou selector. În plus, şoferul poate comuta la modul manual în orice moment. În modul automat “D”, cutia de viteze va alege momentul optim pentru a schimba treapta de viteză şi va preselecta treapta, pentru a maximiza eficienţa, reducând şi mai mult consumul de carburant, faţă de cutia de viteze manuală. Schimbările de trepte vor fi sincronizate în funcţie de diferite hărţi, care vor fi selectate în funcţie de profilul călătoriei şi de acceleraţia autovehiculului.

Spre deosebire de o transmisie automată convenţională, cu ambreiaj cu sistem de blocare a convertorului de cuplu, transmisia automatizată a modelului Citigo nu mai are setarea “P”. Pornirea maşinii se face astfel în poziţia “N” (neutru) la fel ca şi oprirea.

Bucuresti, 09.03.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.