Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Noua generatie MINI, mai conectata: sisteme de asistenta

Conectarea inteligentă între MINI, conducător şi lumea exterioară creează noi modalităţi pentru îmbunătăţirea plăcerii condusului, extinde gama de funcţii de confort şi furnizează cele mai recente servicii din domeniul infotainmentului în automobil. De la lansarea sa, MINI Connected a fost lider de piaţă în privinţa tehnologiei din maşină, având rol de pionier în accesarea aplicaţiilor şi a serviciilor care deopotrivă asistă şi destind conducătorul şi pasagerii.

În viitor, modelele MINI vor deţine o serie de sisteme inovatoare de asistare a conducătorului, care vor utiliza conectarea inteligentă pentru schimbul de informaţii între cel de la volan şi automobil. Mai mult ca niciodată, noile funcţii transformă MINI în asistentul conducătorului şi oferă tehnologii inovatoare de confort şi siguranţă.

Când vine vorba de dezvoltarea şi configurarea noilor sisteme de asistare a conducătorului, MINI exploatează poziţia de lider mondial pe care BMW Group o deţine în privinţa inovaţiilor în acest domeniu. De-a lungul a mai bine de 40 de ani, tehnologia conectării a fost utilizată pentru schimbul orientat de informaţii între conducător, automobil şi lumea exterioară. Inovaţii precum dispozitivul de avertizare bazat pe radar (1972), primul computer de bord din lume cu afişare a temperaturii exterioare (1980), primul sistem de navigaţie complet integrat de un constructor european într-un automobil (1994) şi primul sistem Emergency Call (1997) – un sistem unic şi în prezent – sunt printre punctele de reper stabilite de companie în acest domeniu. Tehnologia interfeţei pentru integrarea Apple iPhone în sistemul de operare MINI a fost introdusă încă din 2007. Cu începere din 2011, funcţii suplimentare bazate pe online pot fi integrate în pachetul MINI Connected cu ajutorul aplicaţiilor și au făcut din MINI primul automobil conectat la internet din România.

Head-up display-ul MINI ajută conducătorul să se poate concentra asupra şoselei prin afişarea informaţiilor relevante chiar în câmpul vizual al celui de la volan. Cele prezentate pot fi văzute rapid şi convenabil fără a fi necesară îndepărtarea privirii de la drum. Sistemele de avertizare de coliziune, respectiv privind prezenţa pietonilor – care includ funcţia de frânare în oraş – uşurează evitarea situaţiilor periculoase, în special în traficul urban. Asistarea MINI la parcare oferă confort maxim în căutarea şi utilizarea spaţiilor de parcare, în timp ce camera pentru mers înapoi oferă conducătorului o vizibilitate mai bună în timpul manevrelor.

Alte inovaţii ale sistemelor MINI de asistare a conducătorului sunt controlul video al vitezei şi distanţei, care menţine automat o distanţă de siguranţă faţă de vehiculul din faţă, şi sistemul de informare privind limita de viteză legală, care detectează şi afişează limitele de viteză valabile pe secţiunea de drum ce este parcursă.

Aceste sistem este completat de funcţiile de afişare a interdicţiilor de depăşire şi de recunoaștere a indicatoarelor rutiere. Funcţia de asistare digitală a farurilor permite condiţii optime de vizibilitate pentru condus în timpul nopții. Acest sistem permite conducătorului să utilizeze întreaga gamă de funcţii ale farurilor. Traficul din sens opus şi vehiculele din faţă sunt înregistrate de o cameră şi, prin comutarea automată pe fază scurtă, se evită cauzarea unor neplăceri celorlalţi conducători.

Noile sisteme MINI de asistare a conducătorului

1. Head-up display MINI

Datorită head-up displayului care va fi disponibil pentru viitoarele modele MINI, conducătorul are acces permanent la toate informaţiile relevante pentru condus. Acestea sunt afişate deasupra volanului, adică direct în câmpul vizual al conducătorului. Aceasta înseamnă că informaţia poate fi asimilată cu până la 50% mai repede, în timp ce atenţia conducătorului este concentrată acolo unde trebuie – pe drum.

În 2003, BMW Group a prezentat în premieră un head-up display la un automobil de serie. Versiunea HuD concepută special pentru MINI reinterpretează principiul şi, în loc să proiecteze informaţiile pe parbriz, le afişează pe un mic afişaj retractabil poziţionat în partea superioară a panoului de bord, între parbriz şi volan.

Head-up display-ul MINI furnizează informaţiile importante pentru condus sub forma unor imagini color de înaltă rezoluţie în câmpul vizual al conducătorului. Schema coloristică clară facilitează realizarea unei diferenţieri între informaţiile generale precum limitele de viteză şi datele de navigaţie, pe de-o parte, şi avertismentele urgente, ceea ce reduce timpul de reacţie corespunzător. Conţinutul pe care head-up displayul MINI îl poate prezenta – precum viteza afişată permanent – depinde de model şi echipare. În plus, conducătorul unui MINI poate configura conţinutul afişat pe head-up display prin intermediul sistemului de operare al automobilului.

Informaţiile afişate includ viteza în cifre, instrucţiunile de navigaţie (cu grafice cu săgeţi şi scheme ale intersecţiilor), semnalele optice pentru avertismentele de coliziune, afişarea simbolurilor pentru sistemele de informare privind limita de viteză, respectiv depășirea interzisă, precum şi detalii de entertainment (posturile radio sau piesele muzicale). Afişarea graficelor pe monitorul high-resolution sunt foarte clare, indiferent de luminozitate.

În plus, spre deosebire de afişajul convenţional, imaginea reflectată apare la o distanţă virtuală. Aceasta înseamnă că apare clar, fără ca ochii conducătorului să refocalizeze atunci când privirea este mutată de pe drum pe head-up display. Întrucât nu mai este necesară mutarea constantă a privirii între planul apropiat şi cel îndepărtat, informaţiile afişate sunt asimilate mai repede. Mai mult, poziţia afişajului poate fi adaptată în funcţie de înălţimea conducătorului şi poziţia scaunului – astfel există certitudinea că are perspectiva perfectă pentru citirea informaţiilor.

2. Avertizarea de coliziune şi de pietoni cu funcţie de frânare în oraş

La viitoarele modele MINI, o cameră multifuncţională montată pe parbriz – la acelaşi nivel cu oglinda retrovizoare – este concepută pentru numeroase sisteme de asistare a conducătorului, printre care avertizare de coliziune, avertizare privind prezenţa pietonilor cu funcţie de frânare în oraş. Acest pachet permite monitorizarea electronică a automobilului din faţă sau a pietonilor care traversează prin faţa maşinii. La viteze de până la 60 km/h, sistemul frânează automat în situaţii potenţial periculoase şi, în acelaşi timp, emite avertizări acustice şi vizuale. Acestea contribuie eficient la o siguranţă sporită în traficul urban prin evitarea coliziunilor sau, cel puţin, prin reducerea semnificativă a intensităţii impactului.

Sistemul de avertizare de coliziune, care înregistrează când distanţa dintre MINI şi automobilul din faţă este pre mică sau când diferenţa de viteză este prea mare, poate fi utilizat şi la viteze mai mari. Imediat ce sistemul înregistrează pericolul unei coliziuni prin intermediul imaginilor camerei video, conducătorul primeşte o alarmă în două etape. În prima fază – preavertizare – este afişat un simbol de alertă pe panoul de instrumente, dar şi pe head-up display (atunci când există în echipare). În cea de-a doua etapă de avertizare, simbolul clipeşte şi este emis şi un semnal acustic. Sistemul este activat automat la pornirea automobilului şi poate fi oprit/pornit prin apăsarea unui buton. Sensibilitatea sistemului de avertizare de coliziune poate fi configurată din meniul sistemului de avertizare MINI prin alegerea unuia dintre cele trei niveluri posibile: "early" (timpuriu), "medium" (mediu) sau "late" (târziu). Dacă este aleasă setarea "late", un pericol detectat de sistem cauzează declanşarea imediată a alertei sonore.

Avertizarea de coliziune este activă începând de la 15 km/h. În funcţie de viteză, avertizările acustice sau vizuale sunt asociate cu un răspuns mai rapid al sistemului de frânare. Pentru aceasta, pragurile de activare a sistemului de asistare a frânării sunt reduse, iar circuitele de frânare sunt pregătite. Aceste manevre pregătesc sistemul de frânare pentru o frânare de urgenţă şi ajută conducătorul să reacţioneze cât se poate de eficient atunci când este necesar.

La viteze de până la 60 km/h, sistemul identifică atât vehiculele din imaginea generată de cameră, cât şi pietonii care traversează prin faţa MINI. Sistemul utilizează datele imaginii pentru a calcula poziţia, distanţa, viteza relativă şi direcţia mişcării pietonului pentru a determina riscul de coliziune. Un semnal optic pe panoul de instrumente şi unul acustic avertizează conducătorul cu privire la un posibil pericol.

În plus, un proces automat de frânare este declanşat când există riscul lovirii unui pieton sau când există pericolul unei coliziuni în traficul urban. În aceste situaţii, automobilul MINI este încetinit cu o forţă medie de frânare. În funcţie de situaţie, acţiunea contribuie la evitarea unei coliziuni sau reduce gravitatea coliziunii.

3. Informare privind limita de viteză

Informarea privind limita de viteză este un sistem de asistare a conducătorului care identifică şi afişează limitele de viteză maximă legale. Acesta ia în considerare şi datele înregistrate de camera montată lângă oglinda retrovizoare interioară şi le compară cu datele stocate în sistemul de navigaţie. Camera înregistrează şi ia în considerare limitele de viteză afişate pe indicatoarele rutiere şi pe poduri de-a lungul autostrăzilor. Indicatoarele rutiere sunt identificate atât ziua, cât şi noaptea.

Pentru eficiență maximă, sistemul evaluează şi datele suplimentare cu privire la momentul actual al zilei şi activitatea ştergătorului de parbriz pentru a verifica limita de viteză. Aceasta înseamnă că sunt identificate restricţiile care se aplică numai în anumite intervale orare sau în condiţii de carosabil ud. De exemplu, în cazul în care camera înregistrează limitare "80 km/h în condiţii de carosabil ud", conducătorul MINI va fi avertizat despre limitarea de viteză doar dacă senzorii de ploaie transmit un semnal corespunzător referitor la condiţiile meteo – cu alte cuvinte, când condiţia suplimentară "ud" este îndeplinită. Acelaşi lucru se aplică şi pentru limitele de viteză care se referă la anumite intervale orare ale zilei.

În plus, limita de viteză înregistrată de cameră este comparată cu informaţia din sistemul de navigaţie. Acest test permite evitarea afişărilor incorecte. Limita de viteză este afişată pe panoul de instrumente şi pe head-up display (dacă este în echipare), unde este prezentată ca simbol grafic al indicatorului rutier corespunzător.

4. Memorarea indicatoarelor rutiere şi informarea privind interzicerea depăşirii

Sistemul de memorarea a indicatoarelor rutiere permite conducătorului MINI să reţină o imagine generală în ciuda multitudinii de semne pe care le întâlneşte. Camera frontală de pe oglinda retrovizoare interioară înregistrează indicatoarele rutiere de-a lungul traseului, iar informaţiile derivate din acestea sunt afişate în format digital pe panoul de instrumente.

Astfel, conducătorul este informat continuu cu privire la viteza maximă permisă. Sistemul înregistrează atât indicatoarele rutiere statice, cât şi afişajele dinamice aflate pe pasarelele de pe autostrăzi. Viteza maximă permisă este afişată pe panoul de instrumente sau pe head-up display. Dacă anumite date sunt incerte – de exemplu, pentru că un indicator a fost deja monitorizat şi nu există informaţii recente -, indicatorul rutier este de culoare gri pe monitor.

În cadrul acestei funcţii, sistemul de informare privind limita de viteză pentru modelele MINI este completat de afişarea tronsonului de drum cu depășire interzisă. După înregistrare, această informaţie este afişată în aceeaşi manieră ca şi limita de viteză prin intermediul unui simbol de indicator rutier – până când simbolul se schimbă sau nu mai este valabil. Sunt luate în considerare şi diferenţele naţionale în ceea ce priveşte semnele de circulație.

Temporar, sistemul stochează toate datele astfel încât, după o scurtă pauză de condus, limitele de viteză şi interdicţia de depăşire înregistrate anterior să fie afişate din nou. Chiar şi pictogramele suplimentare, care fac referire la vehiculele grele de marfă sau la cele cu remorcă, sunt identificate vizual, verificate şi filtrate.

5. Reglarea vitezei şi a distanţei cu ajutorul camerei video

MINI subliniază poziţia sa de lider al segmentului prin oferta de reglare activă a vitezei şi a distanţei. Aceasta sporeşte semnificativ confortul condusului întrucât conducătorul auto nu mai trebuie să se concentreze asupra distanţei sau a vitezei. Această soluţie este deosebit de benefică în traficul intens sau pe drumurile aglomerate cu schimbări constante ale vitezei.

O cameră frontală identifică situaţiile din trafic şi adaptează viteza de condus. Sistemul poate fi utilizat la viteze între 30 şi 140 km/h şi, asemenea tempomatului convenţional fără funcţie de frânare, poate fi setat pentru o anumită viteză. În plus faţă de viteza predefinită, versiunea sistemului bazat pe cameră video controlează şi distanţa faţă de vehiculul din faţă în trafic fluent – o completare optimă pentru un condus extrem de confortabil.

Menținerea vitezei şi a distanţei necesare faţă de automobilul din faţă este asigurată pe drum deschis prin coordonarea controlerului motorului şi a sistemului de reglare a frânelor. Când banda este liberă, sistemul operează ca un tempomat convenţional. În situaţia în care camera frontală identifică un alt automobil care rulează cu o viteză mai mică, sistemul de control adaptează distanţa prin reglarea vitezei.

Dacă sistemul este activ, el accelerează sau frânează moderat, pentru a menține confortul călătoriei. În orice moment, conducătorii MINI pot interveni peste sistemul de reglare prin apăsarea pedalei de frână sau accelerație – astfel, ei sunt cei responsabili pentru modul de condus. Sistemul este dezactivat imediat ce maşina din faţă rulează cu o viteză mai mică de 30 km/h, în acelaşi timp, conducătorul este avertizat cu semnale acustice şi optice pentru a regla viteza şi distanţa.

Camera frontală recunoaşte vehiculele aflate în faţă la o distanţă de până la 120 de metri, iar identificarea necesară pentru reglarea distanţei de către sistem se realizează pe spaţii de până la 90 de metri. Spre deosebire de tehnologia radar convenţională, sistemul de asistare bazat pe cameră video poate detecta şi vehiculele staţionare şi are o rezoluţie transversală bună care permite identificarea acelor vehicule care schimbă banda. În situaţia în care condiţiile meteo sau de luminozitate nu permit identificarea obiectelor cu uşurinţă, conducătorul va recepţiona un semnal acustic şi optic.

Când sistemul este activ, viteza dorită poate fi modificată corespunzător cu creşteri de 1 km/h sau 10 km/h prin utilizarea butoanelor de pe volanul multifuncţional. Există patru setări pentru distanţa cerută faţă de automobilul din faţă. Aceasta este selectată cu ajutorul panoului de control de pe braţul stâng al volanului. Viteza selectată este afişată digital pe panoul de instrumente, iar datele sunt prezentate şi pe head-up display dacă este activ.

6. Asistarea parcării

Când trebuie găsit un loc de parcare, conducătorii MINI au un avantaj important datorită dimensiunilor şi agilităţii automobilului. Noul sistem de asistare a parcării uşurează şi mai mult parcare unui MINI.

Sistemul ajută conducătorul în parcarea laterală. Cu ajutorul senzorilor cu ultrasunete, sistemul măsoară spaţiile posibile pentru parcare atunci când automobilul trece pe lângă ele. Spaţiile de parcare sunt înregistrat la viteză de până la 35 km/h şi o distanţă de maximă de 1,5 metri faţă de rândul de automobile parcate. Operaţiunea este realizată indiferent dacă asistarea la parcare este activată. Imediat ce este identificat un loc de parcare suficient de spaţios – lungimea automobilului plus un metru ca spaţiu de manevră, iar sistemul este activ, spaţiul este afişat pe monitorul central de informare MINI. Secvenţa parcării automate poate fi începută prin apăsarea unui buton, sistemul va calcula linia de parcare, iar automobilul se va parca singur. Conducătorul nu trebuie să atingă volanul – trebuie doar să apese pedalele de acceleraţie şi frână.

În timpul căutării locului de parcare şi al procesului de parcare, toate informaţiile relevante sunt afişate pe monitorul de bord. Cu ajutorul semnalelor acustice de pe afişaj, conducătorul primeşte solicitări pentru utilizarea acceleraţiei sau a frânei. Semnalele sunt furnizate de sistemul de control al distanţei de parcare care include echipamentul de asistare a parcării. Astfel, procesul de parcare este monitorizat cu uşurinţă şi este controlată respectarea trasei.

Există două modalităţi de activare a funcţiei de asistare a parcării: prin utilizarea unuia dintre comutatoarele MINI tradiţionale sau, la găsirea unui loc de parcare, cuplarea marşarierului va activa meniul pentru asistarea parcării pe monitorul central.

7. Camera pentru mers înapoi

Pe lângă funcţia de asistare a parcării, care utilizează senzorii cu ultrasunete pentru a identifica automat locul potrivit de parcare şi pentru a direcţiona automobilul în acel loc, MINI dispune şi de o cameră pentru mers înapoi care simplifică parcarea şi alte manevre. Sistemul furnizează un nivel ridicat de siguranţă şi confort la marşarier.

În timpul parcării cu spatele, camera pentru mers înapoi, aproape invizibilă sub mânerul hayonului, oferă conducătorilor MINI cea mai bună vizibilitate prin proiectarea imaginii pe monitorul de bord. Împreună cu controlul distanţei de parcare cu spatele, ajutorul suplimentar este disponibil la manevre datorită trasei interactive care indică distanţa şi unghiul de virare. De asemenea, aceste funcţii indică şi dacă este suficient spaţiu pentru parcarea maşinii.

După configurarea corespunzătoare, imaginea furnizată de camera pentru mers înapoi, care acoperă un unghi de 120 de grade, este afişată în meniul sistemului de operare imediat ce este activat marşarierul. Aceasta înseamnă că obiectele altfel invizibile pentru conducător pot fi văzute cu uşurinţă pe monitor. Lentilele "wide-angle" oferă imagini color cu o perspectivă optimă, iar orice pericol este indicat cu claritate pe monitorul central.

8. Asistarea digitală a farurilor

Sistemele MINI de asistare a conducătorului reduc stresul celui de la volan prin faptul că permit tehnologiei să-şi asume controlul unor sarcini repetitive. Un exemplu este noul sistem de asistare digitală a farurilor, cu ajutorul căruia condusul noaptea este mai confortabil şi mai sigur. Sistemul este controlat de o cameră aflată pe parbriz, la acelaşi nivel cu oglinda retrovizoare, care monitorizează condiţiile de luminozitate şi de trafic. La viteze de cel puţin 50 km/h, faza lungă este activată şi dezactivată în funcție de traficul identificat în față.

Camera înregistrează farurile vehiculelor din sens opus de la o distanţă de aproximativ 1000 de metri, respectiv stopurile vehiculelor din faţă de la circa 500 de metri. Imediat ce ceilalţi parteneri de trafic nu mai pot fi orbiţi, sistemul de asistare digitală a farurilor comută din fază scurtă în fază lungă. Activarea şi dezactivarea automată optimizează utilizarea fazei lungi. Ca regulă, aceasta este utilizată mai frecvent, ceea ce permite ca obstacolele şi pericolele să fie identificare mai eficient.

Sistemul de asistare a farurilor este pornit prin apăsarea unui buton aflat lângă panoul de control al luminilor şi poate fi dezactivat oricând prin apăsarea clapetei de control a fazei de pe coloana de direcţie. Sistemul sporeşte atât siguranţa conducătorului MINI, cât şi a celorlalţi parteneri de trafic. De asemenea, sistemul opreşte complet faza lungă în zonele luminate precum oraşe sau clădiri rezidenţiale.

Bucuresti, 11.10.2013
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.