Autor: George Trantea, counsel Filip & Company
Starea de alertă continuă în care ne regăsim de un an și jumătate conduce la modificări pe care altfel nu le-am fi sperat curând. Cel puțin din perspectivă procedural-fiscală, nu ne-am fi așteptat la verificarea documentară instituită ca regulă, la controlul ulterior pentru rambursări TVA sau la simplificarea procedurilor de obținere a unor eșalonări pentru plata principalului și/ sau anularea unor dobânzi.
Proaspăt aprobată Ordonanță 11/2021 pentru modificarea Codului de procedură fiscală ridică la rang de ”Cod” măsuri provizorii regăsite de-a lungul anilor 2020 – 2021. Ceea ce înseamnă pe de-o parte că soluțiile provizorii s-au dovedit eficiente și, pe de altă parte, că la baza acestor modificări este o realitate care nu s-a modificat încă, din păcate.
Modificările din sfera procedural-fiscală sunt cele care reflectă pe deplin cele două principii care stau la baza evoluției fiscale: digitalizare și simplificare. Chiar dacă majoritatea prevederilor importante au termene de aplicare în 2022, fiecare dintre noi trebuie să se pregătească din timp pentru implementarea și bugetarea lor. Bugetul societăților comerciale pentru anul 2022 va ține cont de termene mai scurte de rambursare a TVA dar și de posibilitatea de a solicita eșalonări simplificate a sumelor datorate în ultimul an.
În sfera digitalizării principalele măsuri adoptate țin de SAF-T și de obligativitatea utilizării SPV de către persoane fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent.
SAF-T (Standard Audit File for Tax – fișierul standard de control fiscal) este recunoscut ca ”declarație informativă” ce va conține elemente din evidența contabilă și fiscală. Nedepunerea și depunerea incorectă (și necorectată în termen) se vor sancționa cu amenzi de la 500 la 5000 lei. Până la 1 ianuarie 2022 când aceste prevederi vor intra în vigoare, președintele ANAF are treabă: trebuie să stabilească prin ordine detalii privind natura informațiilor pe care le conține SAF-T, termenul și procedura de depunere. Indicații cu privire la conținutul acestor viitoare ordine se regăsesc deja aici – Programe si strategii (anaf.ro) – , ghidul implementării SAF-T fiind actualizat la 9 august 2021. Din 01.09.2021 este programată demararea testării acestor fișiere la nivelul contribuabililor voluntari și este de așteptat ca ordinele președintelui ANAF să preia observațiile celor care le testează.
Între timp, dată fiind complexitatea structurii datelor ce vor trebui integrate în aceste fișiere de către majoritatea contribuabililor din 2023, este indicată identificarea unor specialiști IT care să sprijine departamentele de contabilitate cu verificările pe care aceste fișiere standard le vor impune.
Utilizarea serviciilor SPV de către persoanele fizice independente/ liberale/ autorizate va deveni obligatorie din martie 2022. Codul nu stabilește dacă SPV-ul persoanei fizice autorizate se va suprapune cu cel al persoanei fizice titulare și nici care va fi autoritatea fiscală competentă (cea de la domiciliul persoanei fizice sau cea de la sediul entității utilizate de aceasta). Se specifică însă că va exista un singur interlocutor fiscal pentru contribuabilul persoană fizică, și acesta, mai mult digital.
Simplificarea este sfera în care măsurile instituite sunt dintre cele surprinzătoare. Nu pentru caracterul de noutate (fuseseră deja adoptate de-a lungul anului 2020-2021), ci pentru permanentizarea mecanismelor. Cele mai importante, din perspectiva noastră sunt eșalonarea simplificată și regula controlului ulterior pentru rambursarea TVA.
În esență, eșalonarea simplificată permite oricărui contribuabil să amâne plata obligațiilor fiscale pentru 12 luni dacă aceste obligații nu sunt mai vechi de 12 luni. Condiția vechimii maxime a obligațiilor fiscale reprezintă elementul de noutate. Cum se determină această vechime în situația deciziilor de impunere emise în ultimele 12 luni dar care stabilesc obligații fiscale pentru o perioadă anterioară? Noile prevederi nu detaliază, dar este posibil să obținem date suplimentare din ordinul prin care președintele ANAF va trebui să implementeze măsura. Este important de notat că eșalonarea nu se va acorda în situația în care există obligații fiscale principale sau accesorii nestinse mai vechi de 12 luni. Prin urmare, dacă suntem la zi cel puțin la nivelul de acum 12 luni, beneficiem de eșalonare simplificată. Dacă există restanțe, ele blochează facilitatea.
În materie de TVA se instituie regula controlului ulterior pentru deconturile cu sumă negativă de TVA pentru care s-a solicitat rambursarea. Adică, teoretic, banii din TVA se vor obține mai repede. Excepțiile cele mai notabile sunt primul decont după înregistrarea în scopuri de TVA sau dacă soldul provine din perioade de raportare mai vechi de 12 luni. Inspecția se va decide în baza unei analize de risc.
Ceea ce transmit noile prevederi este “conformare”. Dacă ești la zi cu declarațiile și plățile, prevederile se vor aplica automat și vei putea obține rambursarea sumelor blocate în TVA sau, pentru perioadele mai dificile, eșalonarea plăților. Aceeași idee este integrată și în articolele II și III ale Ordonanței 11/2021 care permit anularea accesoriilor integrate în deciziile de impunere emise până la 31.02.2021 sau dacă este vorba de verificări documentare, până la 31.01.2022.
Dacă ținem cont și de mulțimea obligațiilor de raportare, de integrarea sistemelor care permit schimbul de informații în timp real, putem concluziona că ne aflăm în mijlocul unor transformări fiscale care pe de-o parte sunt menite să conducă la o supraveghere intensă (DAC6 urmărește să supravegheze și urma intenției unui comportament cu posibile efecte fiscale) și, pe de altă parte, sprijină contribuabilul atunci când plata obligațiilor fiscale devine împovărătoare.
Situația poate fi sintetizată astfel: te conformezi și informezi, ești liber! Informația devine mai importantă, pentru autoritățile fiscale, decât plata. Să sperăm că nu e numai o umbră ceea ce pare a fi un sprijin.