Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Membrii Guvernului Privat cer reducerea cheltuielilor din administratie

Dan Nica si reprezentanti ai ministerului Administratiei si Internelor s-au intalnit astazi cu membrii Guvernului Privat in cadrul unei mese rotunde despre reforma in administratia publica, eveniment organizat de cotidianul Business Standard. Auditul sistemului actual, restructurarea si procedurarea aparatului birocratic, respectiv evaluarea performantei si eficientei actului administrativ sunt cateva dintre cerintele oamenilor de afaceri catre Ministrul Administratiei si Internelor, Dan Nica.

Potrivit participantilor la eveniment reducerea cheltuielilor inutile din administratie ar trebui sa fie principala prioritate a Guvernului intr-un an de criza. Acestia propun ca rezolvarea sa vina din reducerea numarului de posturi si structuri inutile mai degraba decat dintr-o reducere a salariilor, astfel incat serviciile publice sa nu devina chiar si mai ineficiente decat pana acum.

"Reducerea cheltuielilor trebuie sa inceapa neintarziat, coordonata de premier sau vicepremier pentru a avea forta la nivel politic. Sunt agentii care nu au niciun rost", a spus Marius Bostan, managing partner la VMB Partners, cel mai mare consultant local pentru finantari municipale.

Ministrul Dan Nica a fost de acord cu criteriile de evaluare, dar a evitat sa se pronunte asupra temei legate de reducerea cheltuielilor. "Tot ceea ce facem trebuie sa fie si masurat", a admis Nica, adaugand ca ar exista suficienti bani. "Nu e problema lipsei de resurse de finantare, (…) va repet, sunt 4 miliarde de euro credite comerciale contractate intre 2005 si 2007 care nu au fost utilizate. Acestia sunt bani BEI, BERD, care probabil trebuie cheltuiti dupa anumite reguli.Trebuie sa organizam licitatii dupa regulile lor. S-au preferat investitii de la bugetul de stat, iar acesti bani au ramas necheltuiti si platim comisioane de neutilizare. S-au platit si in 2007 si in 2008, si nu sume mici, ci foarte mari!", a replicat Nica.

Directorul IPP, Adrian Moraru este de parere ca eficientizarea sectorului administrativ se poate obtine prin impunerea unor indicatori de performanta, in functie de care sa se realizeze si descentralizarea. Potrivit lui Moraru, acesti indicatori trebuie sa fie aplicati atat la nivelul serviciilor publice locale, dar si la nivelul unor programe guvernamentale. Pe de alta parte, Moraru a atras atentia asupra lipsei de transparenta, una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta administratia. "Este nevoie de mai multa transparenta, atat in ceea ce priveste obtinerea a diverse acte de catre o firma, cat si in privinta contractelor de achizitii publice sau a modului in care se iau deciziile in sedintele autoritatilor. Vreau si eu sa stiu pe unde trece o autostrada, cat costa un kilometru de drum sau o scena, sa particip la o sedinta a liderilor locali", a cerut Moraru.

Ideea pretului unitar pe produs a fost sustinuta si de directorul Transparency International Romania, Victor Alistar, care a insistat insa pe realizarea unei evaluari a sistemului administrativ, in functie de obiective si activitati, in baza careia sa se poata reduce numarului de functionari publici. “Aceasta reorganizare este realizabila, pas cu pas, in sase luni. Trebuie sa renuntam la ideea fixata in Romania: nu masuram niciodata si taiem de zece ori. Trebuie sa ne invatam sa masuram mai intai", a insistat Alistar.

In opinia Laurei Florea, Managing Partner al companiei de lobby Point Public Affairs, una dintre cele mai stringente probleme ale sectorului administrativ este lipsa procedurilor, problema din cauza careia "hartiile se pierd, iar raspunsurile nu mai vin". "Procedurarea este esentiala pentru administratie, pentru eficientizarea acestui sector si pentru evaluarea functionarilor", a spus aceasta.

Potrivit lui Guy Burrow, managing partner pentru Romania al companiei regionale de lobby Candole Partners, evaluarea performantei in administratia publica trebuie sa tina cont de obiective multiple. "Dimensiunile care pot fi luate in considerare sunt, de la nivel macro la nivel micro: buget multianual elaborat pe baza de programe si proiecte, raport cost-eficacitate, sondaj de opinie pentru a determina gradul de ne-/multumire al populatiei si un sistem independent de evaluare a performantei ", enumera Burrow.

Alaturi de Dan Nica au mai fost prezenti secretarii de stat Marius Martinescu si Catalin Vrabie, Dacian Ciolos – Director Directia de Programe de Dezvoltare Rurala din cadrul Comisiei Europene, Cristian Bitea – Secretar General Institutul National de Administratie, Andreea Vass – Economist, Dan Boberly – Partner Tuca, Zbarcea si Asociatii, Michael Weiss –  Vicepresedinte AT KEARNEY, Dan Sucu – Proprietar MOBEXPERT, Sorin Velicu – Director Romprest Service, Alexandru Petrovici –Director Executiv Asociatia Oraselor din Romania, Dana Comag – Director Executiv FIC, Veronica Ionita –Membru Asociatia Comunelor din Romania, Tudor Pendiuc – Director Executiv Asociatia Municipiilor din Romania.

Evenimentul a fost moderat de Dan Suciu, realizator The Money Channel, si  Adrian Mirsanu, redactor-sef Business Standard. Concluziile dezbaterii vor fi publicate in paginile cotidianului  Business Standard si pe site-ul dedicat proiectului: www.guvernulprivat.ro.

 Bucuresti, 23.06.2009

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.