Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Mediul bancar est european sub lupa

Schimbarile si interesele unui important actor bancar in devenire, Romania, de Victor Martin, Director zona Est Europeana, Viveo

In Romania, decizia politica de intrare in Uniunea Europeana a fost declansata de multiplele reforme ale anilor 2000 ale caror rezultate sunt si astazi de necontestat. Sectorul bancar, alaturi de economia romaneasca, au cunoscut in ultimii ani schimbari profunde, cum ar fi privatizari ale majoritatii institutiilor financiare, punerea la punct a normelor regulamentare, intarirea prezentei investitorilor straini ca Societe Generale, ING, Citibank etc. Aceste tendinte de fond, cuplate cu o crestere economica sustinuta si o diminuare importanta a inflatiei au permis restabilirea increderii companiilor si persoanelor fizice in banci, ceea ce a insemnat o crestere fara precedent a creditelor pentru consum si imobiliare. Cateva cifre ilustreaza concret cresterea sectorului bancar pana la jumatatea lui 2008: peste 1300 de noi agentii ale bancilor deschise in 2008, o rata de bancarizare care a crescut de la 28% in 2000 pana la 52% in 2008 si mai mult de 7,2 miliarde investitii straine.

Urmatorii pasi pe care mediul bancar romanesc ii va face pentru a creste pana la nivelul celor din Europa de Vest sunt punerea accentului pe cunoasterea cat mai buna a clientilor si a nevoilor acestora, largirea ofertei de produse, pentru a se ajunge la cresterea economisirii si cresterea activelor bancare per client.

Tur de orizont al schimbarilor din sectorului bancar romanesc

In concordanta cu economia, sectorul bancar roman a evoluat sub impulsul investitorilor straini si a conditiilor de intrare in Uniunea Europeana. Azi, mediul bancar romanesc este o piata foarte concentrata, detinuta in majoritate de catre bancile straine, care au mai mult de 90% din activele bancare. Exista 41 de banci din care 29 de drept roman. Dintre acestea, numai 4 sunt cu capital majoritar romanesc. Exista 12 succursale de banci straine europene. Din punct de vedere al activitatii, marea majoritate a bancilor sunt generaliste, existand doar doua banci specializate in credit imobiliar si una specializata in credit auto.

Totalul activelor bancare depaseste 79.6 de miliarde de euro din care 60% sunt concentrate in primele cinci banci ale sistemului. In ceea ce priveste creditul bancar, ritmul de crestere a fost foarte puternic, ajungand pana ala 68,9% in 2006-2007. Structura creditului este inca foarte dezechilibrata – 78% din credite sunt de consum pe termen lung. In prezent, datorita crizei financiare, sectorul de credit a simtit din plin lipsa de lichiditati, care a paralizat procesul.

In acelasi timp trebuie subliniat ca sectorul bancar roman a stiut sa isi modernizeze infrastructura inainte ca regulamentele europene sa impuna acest lucru. Pana la jumatatea lui 2008 cresterile in mediul bancar romanesc au avut doua cifre, repartitia geografica a dezvoltarii a fost uniforma iar sistemul regulamentar a devenit conform normelor Uniunii Europene. In plus, infrastructura comunicationala si informatica este la zi, respectand standardele internationale.

In Romania, chiar si in situatia actuala, exista un potential foarte mare de crestere fata de Europa de Vest, deoarece rata de bancarizare a populatiei este de doar 52%, departe inca de cei 70%-80% din Europa Centrala. Oferta de produse bancare poate fi dezvoltata in continuare, finantarea IMM-urilor poate fi imbunatatita, acestea fiind alte domenii care dau sperante ca in mediul bancar romanesc vor exista in continuare cresteri. Toate aceste sperante sunt sub rezerva unui plan anti criza care sa deblocheze procesul de creditare si sa reduca efectele crizei economice.

Principalele obiective de indeplinit de catre sectorul bancar roman

Maturizarea sectorului bancar romanesc este unul din lucrurile asteptate in perioada urmatoare. Aceasta maturizare implica atingerea taliei critice, specializarea in functie de nevoile clientilor si mai ales accentuarea activitatilor de cunoastere si si fidelizare a clientilor. In acest sens au fost facute progrese majore si evolutia va continua pana la ajungerea la nivelul institutiilor occidentale.

Piata de retail banking a ajuns deja la stabilitate in ceea ce priveste numarul de actori si al regulilor de intrare pe piata. Institutiile bancare trebuie sa se concentreze in continuare pe obtinerea de noi clienti si pe fidelizarea clientilor existenti, pentru a-si organiza durabil cresterea. O foarte mare parte dintre clientii bancilor folosesc serviciile acestora la minim. Pentru a creste educatia bancara a populatiei, bancile trebuie sa-si dezvolte din ce in ce mai mult arta de a-si fideliza clientii. In aceasta optica, vor trebui sa puna mult mai mult accent pe servicii care usureaza relatia dintre banca si client, cum ar fi internet banking-ul si CRM bancar. Clasa mijlocie exista deja si are nevoie de instrumente de economisire si de investitii pertinente, IMM-urile se dezvolta in continuare si cauta oferte de finantare inovative.

Acestora li se adauga necesitatea conformarii noilor directive europene referitoare la SEPA si la politicile impotriva spalarii banilor, care au un mare impact asupra lumii bancare a Uniunii Europene. Bancile romanesti isi pregatesc terenul pentru a deveni concurenti viabili in intreaga Europa.

De asemenea, criza a ridicat si cateva prioritati strategice si mult mai importante. Printre acestea se afla gasirea resurselor de lichiditati la clientii din Romania si nu in institutiile mama din UE, gasirea formulelor potrivite pentru a relua procesul de credit pentru persoanele fizice si pentru intreprinderi dupa o negociere inteligenta cu BNR si gasirea resurselor interne pentru reducerea dobanzilor la valori suportabile pentru clienti.

Pe o piata pe care, chiar si in conditiile actuale, o rata de crestere optimista este estimata la 3-6% pentru 2009, sectorul bancar roman va dezvolta in continuare noi servicii si oferte. Solutiile de internet banking, CRM bancar specializat, private banking, care sunt doar cateva din ariile de expertiza ale Viveo Technology, vin in sprijinul acestei dezvoltari. Cu o experienta de peste 15 ani in Romania si apartinand grupului Viveo, actor european care dispune de competente si de solutii recunoscute in sectorul bancar, Viveo Technology este in masura sa acompanieze bancile romanesti in asigurarea unei cresteri armonioase in continuare.

Bucuresti, 16.01.2009

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.