Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Mediatorii si mediul de afaceri

Dezvoltarea medierii în mediul de afaceri este una dintre prioritățile Consiliului de Mediere, a afirmat președintele acestei organizații, Dorin Valeriu Bădulescu, în cadrul celei de-a doua ediții a Forumului Medierii, conferință organizată marți, 25 martie 2014, de Legal Magazin, revista profesiilor liberale.

Dorin Bădulescu: Mediatorii sunt bine pregătiți

Dorin Bădulescu a subliniat faptul că mediatorii sunt bine pregătiți și că pot fi evitate instanțele de judecată supraaglomerate, dând exemple de cazuri privind recuperarea unor sume de bani, protejarea profitului, negocierea contractelor, zona de asigurări cu rezolvarea conflictelor pe cale amiabilă.

El a menționat că a observat că la instanțe sunt foarte multe litigii între persoane fizice și companii de asigurări, apărute de cele mai multe ori în urma refuzului firmelor de a achita despăgubirile din anumite motive, în baza documentelor întocmite ca urmare a unui accident. Bădulescu a mai spus că se poate apela la mediere și în domeniul bancar și al insolvenței, în anumite circumstanțe.

Referitor la medierea în dosarele de drept penal, Bădulescu a afirmat că aceasta poate fi dezvoltată și ca urmare a noilor modificări impuse de Codul penal și Codul de procedură penală, motiv pentru care pot fi inițiate câteva protocoale care vor fi implementate cât mai repede, în special în zona Parchetului General.

“Există deja un protocol semnat. (…) Urmează să inițiem dezvoltarea altor două proiecte cu Ministerul Afacerilor Interne, în zona organelor de cercetare penală și în zona penitenciarelor, apropo de executarea unor pedepse”, a explicat el.

Protocol de colaborare cu Ministerul Educației Naționale

Dorin Bădulescu a anunțat că în curând va fi semnat un protocol de colaborare cu Ministerul Educației Naționale, care va avea în vedere derularea unui program privind medierea în școli, cu scopul combaterii și reducerii violenței în rândul elevilor. “De ce medierea în școală? De ce ar fi necesar? Observăm tot palierul social, și în presă, că sunt foarte multe elemente care atestă existența violenței în mediul școlar. Nu vorbim numai de clasele V-VIII, ci mai ales în zona de liceu. Este importantă dezvoltarea acestui sector, pe de o parte, pentru că elevii pot fi mediatorii de mâine, iar pe de altă parte, trebuie să încercăm pe cât posibil să stopăm aceste violențe înainte de a degenera. Dacă mediatorii și-au asumat un anume rol (…) al schimbării de mentalitate – dintr-o mentalitate socială îndreptată spre conflict într-o mentalitate îndreptată spre dialog și comunicare -, modul de acțiune nu poate fi decât prin educație, care trebuie să fie îndreptată spre non-conflict”, a afirmat Dorin Bădulescu, la ediția a II-a a Forumului Medierii.

“În acest moment suntem în curs de semnare a unui protocol cu Ministerul Educației Naționale pentru a derula un program în care mediatorii, pe bază de voluntariat, să încerce să implementeze această zonă a medierii în școli, ideea de non-conflict, de rezolvare pașnică a disputelor. Practic, se dorește pregătirea unor elevi care să aibă capacitatea de a încerca și reuși să aplaneze conflictele care apar între elevi în zona de școală”, a subliniat președintele Consiliului de Mediere, care a adăugat că alte conflicte care trebuie rezolvate sunt cele părinte – profesor sau elev – profesor.

Cum este organizat serviciul de mediere?

Anca Elisabeta Ciucă, membru în Consiliul de Mediere, a prezentat un material despre organizarea serviciului de mediere.

Cadrul legal al meseriei de mediator este reprezentat de: Legea nr.192/ 2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator; Directiva 2008/52/CE privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă și comercială; Directiva 2006/123/CE privind serviciile în cadrul pieței interne.

În privința formării inițiale a mediatorilor, Anca Elisabeta Ciucă a amintit că sunt 20 furnizori de formare autorizați, iar programul unitar de formare inițială are 80 ore.

Consiliul de Mediere are următoarele atribuții: desemnează examinatorii; emite adeverințe/certificate de absolvire; emite autorizații de practică pentru mediatori; avizează formele de exercitare a profesiei.

Anca Ciucă a prezentat și formele de exercitare a profesiei: birou de mediator; birou de mediatori asociați; societate civilă profesională de mediatori; organizații neguvernamentale din domeniul medierii, prin contract de muncă.

Serviciile asigurate în cadrul formelor de exercitare a profesiei sunt: Mediere; Asistență și consultanță conform Standard Ocupațional; Informații despre mediere și accesul la serviciul de mediere; Consiliere a părților în vederea participării în mediere; Secretariat și consiliere juridică prin angajați în cadrul FEP, conform art. 22 din Legea 192/2006.

De ce este importantă clauza de mediere în contractele comerciale?

Claudiu Ignat, mediator, a afirmat că este necesar ca în cadrul contractelor comerciale să existe o clauză de mediere în caz de litigiu, pentru că, în fond, un conflict între societăți comerciale este un conflict între oameni. O clauză de mediere scurtează timpul de litigiu, pentru că dacă ar exista, de exemplu, o clauză de arbitraj, procesul (la curtea de arbitraj) poate dura în medie 6-8 luni, dar sunt cauze ce s-au extins pe doi ani, a explicat Claudiu Ignat.

Ioana-Adina Marin, membru în Comisia Permanentă a Consiliului de Mediere, a vorbit despre rolul mediatorului în cazul conflictelor de muncă și al disputelor de la locul de muncă.

La locul de muncă există trei tipuri de relații: între angajat și angajator, între angajați și angajatori (relații colective) și relațiile între angajați. În cadrul relațiilor între angajați disputele sunt de regulă dispute interpersonale (de gen hărțurire psihologică). Aceste dispute se pot extinde, și din domeniul interpersonal, ele ajung la o dimensiune inter-organizațională. De aici apar costuri pentru companii, scade performanța și crește absenteismul. Medierea ajută părțile în dispută să rezolve problemele înainte de a afecta organizația, a concluzionat Ioana-Adina Marin.

Zeno Şuştac: Medierea a atins doar 1% din potențial

Zeno Şuştac, vicepreşedintele Consiliului de Mediere, crede că medierea a atins doar 1% din potențial, deși rata de succes a conflictelor mediate este undeva între 70% și 80%. Șuștac crede că legislația trebuie modificată, astfel încât să permită introducerea obligativității procedurii de mediere în anumite cazuri, cum ar fi dreptul familiei. Pe de altă parte, obligativitatea nu are sens în mediul de afaceri, consideră vicepreședintele Consiliului de Mediere.

Daniela Popoviciu, preşedintele Asociaţiei Pro Medierea a vorbit despre problemele cu care se confruntă profesia de mediator în prezent. “Mediatorii sunt un fel de pliante”, a apreciat Popoviciu, nemulțumită de blocarea meseriei doar în partea de informare. Ea a evidențiat necesitatea reconsiderării de către Guvern a procedurii de informare obligatorie.

Radu Ogrezeanu-Ghica, mediator Logsia Mediere, a prezentat două studii de caz interesante privind rezolvarea unor conflicte: unul privind un conflict comercial și unul privind un conflict interpersonal.

Evenimentul s-a bucurat de sprijinul OMV Petrom, UniCredit Leasing, Lupu & Partners, Asociația ProMedierea, Conta Rădulescu și Editura Corint. Partenerii media ai conferinței au fost DreptOnline, MediereNet, Indaco, Calendar Evenimente și Editura C.H. Beck.

Bucuresti, 27.03.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.