Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Marele Premiu BIEFF 2018: FLORES, o perspectivă unică asupra interacțiunii dintre umanitate și mediul înconjurător

Marele Premiu BIEFF 2018 FLORES 1

Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF s-a încheiat duminică, pe 1 aprilie.

Publicul a fost și anul acesta prezent în număr impresionant la proiecțiile și evenimentele BIEFF și a demonstrat încă o dată interesul său pentru cele mai inovatoare experimente de la granița între cinema și arta vizuală.

Marele Premiu BIEFF 2018 FLORES 1

O bună parte din proiecții au fost sold out: printre acestea se numără cele din Competiția Internațională, concepută anul acesta sub semnul a cinci teme de acută relevanță pentru societatea contemporană – A Lie That Tells the Truth, Human Nature / Mother Nature, (Self)Portrait of the Artist as a Young Man, Embracing the Female Gaze, Intimacy in the Digital Age. Au fost proiectate în competiție 26 de scurtmetraje care demontează cu îndrăzneală și fără compromisuri prejudecățile omniprezente în discursurile din mass-media, reflectând asupra alterității și propunând noi metode prin care ne putem identifica cu cei din jurul nostru.

BIEFF 2018 Making Of
Coordonatori: Alice Gheorghiu & Alberto Niculae

Parteneriatele BIEFF, unice în țară, cu câteva dintre cele mai importante festivaluri europene de film au revenit anul acesta, cu noutăți substanțiale și cu aceeași invitație adresată publicului de a demonta barierele din calea conexiunilor umane:
Quinzaine des Réalisateurs Cannes: proiecțiile Bruno Dumont;
Berlinale Spotlight: Forum Expanded;
Sarajevo Film Festival: Identity and Belonging;
International Film Festival Rotterdam: A Dutch Perspective.

Mulțumim tuturor partenerilor BIEFF pentru sprijinul lor în realizarea acestor programe; publicului, pentru prezența numeroasă și implicarea în dezbateri; și tuturor invitaților festivalului, care ne-au fost alături săptămâna trecută.

De asemenea, ne-am bucurat împreună cu publicul de primirea călduroasă a lungmetrajelor Jeannette, the Childhood of Joan of Arc, de Bruno Dumont; Insect, de Jan Švankmajer; The Green Fog, de Guy Maddin, și a programelor Golden Shorts: Best Films in Major Festivals și Romanian Cinematic Experiments.

Toate acestea au provocat la dezbatere și implicare, EMBRACING OTHERNESS – Conexiuni umane dincolo de bariere fiind numele sub care ediția BIEFF de anul acesta a invitat la un nou exercițiu de empatie, prin care am propus publicului să îmbrățișeze atât diversitatea umană din jurul nostru, cât și posibilitățile fără limită ale limbajului cinematografic de a o reprezenta.

Selecția BIEFF 2018 – realizată de directorul artistic al festivalului, Adina Pintilie, și curatorul asociat, Dan Angelescu – a pus în discuție multiplele granițe care ne despart astăzi, fiecare film acționând ca o platformă de comunicare și ca o sursă constantă de noi perspective asupra alteritații. Într-o eră digitală în care prezența celuilalt este din ce în ce mai tangibilă virtual, contactul uman continuând să ia noi forme, provocăm spectatorii să privească dincolo de ecran, direct în ochii aproapelui lor.

Juriul BIEFF 2018 a fost format din profesionişti de renume ai industriei, cu experiență îndelungată în comitete de selecție și în posturi manageriale cheie: Angelika Ramlow – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Bianca Lucas – selecționeră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo și regizoare; Cristian Neagoe – curator independent, manager al Fundației Cărturești. Alături de noi în București a fost și Ulrich Ziemons, coordonator de program Berlinale Forum Expanded și curator al Berlinale Spotlight: Forum Expanded la BIEFF 2018, și o bună parte din regizorii din selecție.

Marele Premiu BIEFF 2018, în valoare de 3000 de euro, i-a fost acordat regizorului Jorge Jácome, pentru filmul Flores. Premiul a fost oferit de Institutul Cultural Român. Cei trei jurați și-au motivat astfel alegerea: „Pentru abordarea proaspătă și instinctivă asupra limbajului vizual; pentru faptul că dă peste cap perspectiva obișnuită asupra interacțiunii dintre umanitate și mediul înconjurător printr-un portret tandru al fricii implicite în refuzul umanității de a se înclina în fața naturii și pentru felul în care redă frumusețea unei relații fragile în mijlocul acestui univers magic, subversiv, juriul dorește să ofere Marele Premiu BIEFF 2018 scurtmetrajului Flores, de Jorge Jácome.”

Premiul pentru Cel mai bun regizor, în valoare de 1500 de euro în servicii de postproducție, oferit de Cinelab România, i-a fost acordat lui Daniel Robin, pentru All the Leaves Are Brown. „Premiul merge către un autor care întrepătrunde povestea sa personală cu istoria filmului experimental într-un mod unic și care ne invită cu grație să nu lăsăm această memorie prețioasă să se piardă.

Realizatorul acestui film ne conduce într-un mod provocator în universul său personal de legături familiale și se arată dispus să intre adânc, până în miezul fricii, al confruntării cu pierderea, dar și al dorinței de a merge mai departe. Putem simți o acceptare melancolică a faptului că viața este într-o permanentă trecere și, uneori, aceste schimbări pot fi foarte dureroase. Dar sub această poveste extrem de intimă se găsește un alt strat de frumusețe cutremurătoare: dispariția memoriei nu doar în viața celor pe care îi iubim, dar și dispariția unui întreg univers al cinematografului de avangardă. Putem găsi indicii ale acestui strat ascunse în imagini — filmate rafinat pe Super 8 — care se referă cu subtilitate la filme experimentale clasice fără a le cita pur și simplu. Abia apucăm să prindem cu coada ochiului referințele care subliniază melancolia și dispoziția nostalgică. Privitorul care nu le percepe dintr-o privire ar putea fi încurajat să sape mai adânc în moștenirea noastră de artă cinematografică care se disipează treptat într-un fel similar cu cel în care tatăl își pierde memoria.

Felul în care realizatorul desfășoară, prin suprapunerea a două fire narative – povestea personală și a familiei pe de o parte, cea a cinemaului pe de alta – o blândă și emoționantă odă adusă vieții îl face un autor în adevăratul sens al cuvântului.” (motivația juriului BIEFF 2018)

Un al doilea premiu oferit de Cinelab, cu aceeași valoare, este Premiul pentru Cel mai bun concept vizual, care a mers la Boris Poljak, pentru filmul They Just Come and Go. „Pentru compoziția sa simplă și precisă, sugestiile sale subtile și modul catartic în care folosește muzica; pentru contemplarea sa intensă, minimalistă a unei bucăți de viață care transcende atitudini, generații și feluri de a fi prin încadrarea perfectă a tranziției de la crepuscul la răsărit, de la aventurism la maturitate, de la haosul umanității la ordinea tandră a mării.” (motivația juriului BIEFF 2018)

Mențiunea specială a juriului BIEFF i-a revenit lui Karam Natour, pentru Through the Backdoor, „Pentru felul jucăuș în care investighează intimitatea în familie și nevoia de apropiere, filtrate prin angoasa separării de figura maternă; pentru finele sale intuiții psihologice, fără a cădea în capcana de a se lua prea în serios, ca și pentru felul simplu, dar rafinat, în care comunică vizual și performativ.” (motivația juriului BIEFF 2018)

Ca în fiecare an, am fost foarte curioși să aflăm părerea publicului despre selecția festivalului. Competiția pentru Premiul Publicului a fost foarte strânsă anul acesta, jumătate dintre filme fiind foarte aproape ca număr de voturi de primul loc.

Ne-am bucurat așadar să acordăm premiul către două filme: Hotaru, de William Laboury – un scurtmetraj seducător despre memorie în era digitală și despre granița dintre realitate și vis – și What Happened to Her, de Kristy Guevara-Flanagan – un omagiu adus culturii pop și o meditație critică asupra obsesiilor noastre pentru anumite imagini.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.