tech week
Shadow

Mădălin Munteanu, Communication Manager, Pandorra Story Style: multe brand-uri au ales să pluseze foarte mult în campanii mai mult safe

Interviu cu Mădălin Munteanu, Communication Manager, Pandorra Story Style

Ce îți place cel mai mult la domeniul comunicării și relațiilor publice?

Mădălin Munteanu, Communication Manager, Pandorra Story Style
rviu

Deși de multe ori sună ca un clișeu, industria se află într-o continuă mișcare și asta o face palpitantă. Când am început în urmă cu un deceniu aveam bloguri și comunicate de presă, astăzi avem content creators, platforme de SO și influenceri + aproape nicio clipă liberă. Iar asta îmi place. Mă bucură că trebuie să te reinventezi și să urmărești ce e nou și cum poți tu să transformi acel ”nou” în ceva ce poate să îți aducă plus valoare.

Ce s-a schimbat în ultimii trei ani?

Totul. De la modul de lucru la direcții de campanii, viziuni, etc. Nimeni nu prevedea ce avea să urmeze și cum o să se transforme totul. Cred că în comunicare & advertising s-a simțit mult mai puternic pentru că multe brand-uri au ales să pluseze foarte mult în campanii mai mult safe, comparativ cu cele challenging și out of the box. Și e normal, deja sunt doi ani și încă nu avem o claritate în ceea ce urmează.

Ce strategii au funcționat cel mai bine în 2021?

Aș putea să merg chiar și mai în spate și aș spune că atât în 2020, cât și în 2021, a funcționat zona de digital. Mai ales în perioada de lockdown de la început, multe brand-uri au plusat în zona de online, iar rezultatele au apărut ulterior. Citisem că Netflix, Hulu și Amazon au avut cel mai bun an 2020 din punct de vedere al views și awareness fără să facă neapărat ceva. Sunt curios dacă 2021 o să fie chiar peste din punctul acesta de vedere.

Mi-au plăcut și brand-urile care au fost proactive, care mereu au căutat cum să nu stagneze în perioada asta ciudată și să se reiventeze, dar fără să renunțe la valori. În continuare cred că digitalul este zona în care brand-urile trebuie să pluseze și să acorde cea mai mare atenție. Nu există o rețetă sau o strategie exactă care functionează, ci trebuie să existe un mix între ce își dorește brand-ul și care strategie i se potrivește cel mai bine.

Din ce domenii sunt cei mai activi clienți ai agenției?

Zona de fashion and lifestyle continuă să funcționeze la fel de bine ca înainte de pandemie.

Ce se caută în PR acum?

Stabilitate. Cred că din partea tuturor: brand-uri, agenții & angajați.

5 lucruri care au dispărut sau și-au diminuat importanța/impactul în ultimii ani?

Categoric offline-ul. Tuturor ne lipsește ”normalitatea”, ne lipsesc evenimentele și tot ce venea cu ele. Nu aș spune că au dispărut, dar și-au diminuat considerabil impactul, mai ales cele indoor.

Programul ”9 to 5” la birou, nu mai este interacțiunea aceea pe care o aveai zilnic, pauzele de masă, chiar și bârfa dintre mailuri și nu știu dacă o să mai revină vreodată așa cum o știam.

Meet-urile cu diferiti jurnaliști sau influenceri pentru a discuta posibile noi proiecte, acum le facem fie pe Zoom, fie pe mail, însă lipsește cafeaua aceea dintre mese la câte un bistro.

O să mă rezum la trei pentru că acestea sunt cele pe care le-am simțit eu cel mai mult din rutina zilnică și work-flow-ul pe care îl aveam.

5 tendințe în PR pentru 2022?

De ceva ani asistăm la o creștere a atenției pe care brand-urile o acordă în zona”green”, de sustenabilitate, care cred că o să continue puternic și în acest an 2022 și, recunosc, mă bucură. Vom vedea chiar mai mult content în această direcție. Totodată, cred că zona de e-commerce o să beneficieze și de mult mai multă atenție după ce foarte mulți consumatori au trecut la shopping-ul online din momentul în care a început pandemia.

Cu siguranță Tik-Tok își va continua ascensiunea drept cea mai activă platformă de social media, însă nu știu dacă, pe plan local, vom asista la mult mai multe proiecte care se vor desfășura acolo. Mă aștept ca

Instagram să fie în continuare platforma spre care ne îndreptăm, cel puțin în România. Dar totodată cred că atât content-ul, cât și tone of voice-ul se va adresa din ce în ce mai mult ”Generației Z”, mai ales că multe studii (nu chiar cunoscuții cercetători britanici) arată că targetarea trebuie să se facă, în primul rând, spre ei. Din 2018 tot crește și crește.

Per total, nu cred că o să asistăm la modificări masive, cel puțin pe plan local. Cred că 2022 este anul de tranziție, cel în care vom testa apele pentru ca abia apoi în 2023 să asistăm la un boost în industrie.

Cât de importanți sunt influencerii în 2022? Se caută bloggeri sau social media influenceri?

Extrem de importanți, dar depinde foarte mult dacă asocierea se face în mod corect. Sunt multe cazuri în care brandul X îl vrea pe influencerul Y, că are cifre frumoase, că pune poze mișto, etc, doar că o asociere nu ar ajuta deloc brand-ul, ba chiar ar părea fortață și comunitatea, de fapt, ambele comunități, vor taxa asta. Cred că aici e foarte important să existe o comunicare între brand și agenție, cred că este de datoria noastră, celor care lucrăm în industrie, să semnalăm când există o situație de genul.

Deși nu îmi place să folosesc asta pentru că nu e corect, dar trebuie să ”existe o chimie” între companie și influencer. Și trebuie să existe și o definiție clară a colaborării, pentru că rolul unui influencer nu e neapărat să vândă, ci să producă un awareness asupra produsului sau campaniei. Dacă reușește să crească și vânzarea, cu atât mai bine, dar nu acesta este rolul său.

În ultimii trei ani foarte puține brand-uri au mai cerut bloggeri atunci când au fost interesați de testări de produse sau campanii dedicate, dar asta nu înseamnă că un blog bun nu poate genera awareness. Doar că totul e pe fast-forward și, din păcate, nimeni nu mai stă să citească.

Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienți? Unde se află publicul lor cel mai mult?

Cum am spus mai sus, cel puțin pe plan local, Instagram & Youtube își împart coroana, cel puțin în viziunea mea. Tik-Tok are, într-adevăr, cifrele cele mai bune, însă în continuare există o reticiență față de această platformă, mai ales din cauza conținutului. Feeling-ul general este că ori iubești, ori detești Tik-Tok-ul, nu e o cale de mijloc și foarte mulți influenceri cu care colaborăm bine nu au făcut încă pasul spre el.

Online sau offline? Ce funcționează acum mai bine în PR?

În contextul actual există un singur răspuns: Online. Dacă nu era pandemia, probabil subiectivul din mine spunea offline, dar obiectivul tot cu online-ul o ținea.

Depinde foarte mult de brand și de buget. Aș spune că cel mai bine merge & o să meargă în 2022 atât colaborarea cu influenceri, mai ales în zona de videouri, cât și augmented advertising care începe să prindă puternic și la noi.

Astea sunt cele două direcții din online pe care le-aș recomanda și anul acesta.

Pentru că 2021 s-a încheiat curând, care e campania din 2021 care ți-a plăcut cel mai mult?

Nu știu dacă aș spune că ”mi-a plăcut” (preferam să nu existe și totul să fie bine), ci mai repede că m-a impresionat este cea făcută de Cristian Movilă și Serban Alexandrescu: ”Se sufocă. Ne imploră. Regretă”. E o sinteză de 30 de secunde a doi ani de lupte cu o boală cruntă. De excepție.

Ce campanie internațională de comunicare/PR/publicitate ți-a atras cel mai mult atenția?

IKEA #StayHome Campaign rămâne favorita mea, chiar dacă au început-o mai devreme, în 2020.

Ce nu ți-a plăcut în 2021 – legat de PR/marketing/publicitate

În continuare există, deși mult mai mică față de martie 2020, o tendință a brand-urilor locale să își limiteze comunicarea în momentele de criză. Ne întoarcem, evident, la discuția legată de pandemie, deoarece multe brand-uri au pierdut din reputația acumulată în perioada aceea de început.

Obiective pentru 2022?

La Pandorra continuăm ”să cucerim lumea” cum o spune și povestea noastră. Cred că cel mai important este să rămânem sănătoși, restul se vor alinia fără mari probleme.

Cuvântul care descrie 2022 pentru tine?

Echilibru.

Despre autor:

Mădălin Munteanu: Experiență în Comunicare și PR, aproape 11 ani lucrând cu conturi precum: ECCO, Tefal, Rowenta, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Cronicari Digitali, Oracle sau Vitamin Well.

Leave a Reply

Your email address will not be published.