Shadow

Iuliana Floricică, co-fondator și CEO în cadrul June Communications: În prezent, consumatorii au devenit sensibili, mulți dintre cei tineri, anxioși

Interviu în exclusivitate cu Iuliana Floricică, co-fondator și CEO în cadrul June Communications

1. Să începem cu câteva cuvinte despre agenție. Când s-a lansat și cu cine v-ați dorit să lucrați?

Iuliana Floricică, co-fondator și CEO în cadrul June Communications
Iuliana Floricică, co-fondator și CEO în cadrul June Communications

Agenția s-a lansat în 2018 ca o unitate de marketing și comunicare care se integrează în business-ul unei companii și o sprijină să crească și să livreze planul de business. Am început să lucrăm în zona fintech, asigurări corporate și brokeraj în asigurări, și am adăugat pe parcurs industrii precum agritech, tehnologie, industrial, automotive și retail. As spune că am testat cât de mult am putut, atât ca segment de piață, cât și ca industrie, astfel încât să ne dăm seama ce ni se potrivește cel mai bine, unde există potențial de dezvoltare, cum să ne folosim de o experiență cât mai diversă.

Ne identificăm cel mai bine în prezent în zona start-ups și SMEs din aria serviciilor financiare, agricultură și tehnologie, cu un mix de companii românești și internaționale care operează în România, Regiunea CEE și US, însă de la început am targetat și clienți corporate care se regăsesc, de asemenea, în portofoliul nostru.

2. Sunt deja 4 ani. Ce s-a schimbat în acest timp?

Dacă în 2018 implementăm acțiuni singulare de PR, astăzi putem combina experiențe variate din aria MarCom, PR și market research, ceea ce ne ajută să livram soluții mai complexe cu un impact mai mare în business-ul clientului, în creșterea vizibilității brandului și a generării de lead-uri de vânzări.

3. Ce strategii au funcționat cel mai bine în 2021? Dar anul acesta?

Strategiile de comunicare diferă destul de mult de la un client la altul, în funcție de industrie și de mărimea companiei, și uneori piețele în care activează sau nivelul de internaționalizare.

Educarea pieței și a consumatorului este una dintre strategiile pe care le abordează multe dintre companiile cu care noi lucrăm. Sunt business-uri care deschid nișe noi de piață și inovatoare. Iar pentru penetrarea pieței este nevoie de educarea stakeholderilor.

Tehnologizarea a fost iarăși o strategie abordată. Orice business de acum merge pe o componentă tehnologică, în special cele care vor să obțină finanțare și să scaleze repede.

Operarea unui business sustenabil, preocuparea pentru schimbările climatice din perspectiva impactului pe care îl generează agricultura, au fost, de asemenea, piloni strategi în comunicare.

Thought leadership sau poziționarea ca expert într-un domeniu, de obicei cel în care operează compania, a fost iarăși o direcție strategică. Bineînțeles că aici nu vorbim neapărat de poziții de CEO, ci și despre acei specialiști din companie care au o expertiză înaltă în activitate și vin cu un input valoros.

4. Din ce domenii sunt cei mai activi clienți ai agenției?

Fintech, tehnologie, agricultură, retail și automotive.

5. Care sunt top 5 campanii pe care le-ați realizat pentru clienții agenției și care v-au plăcut cel mai mult sau au adus rezultatele cele mai bune?

Campanie PR Certificate CO2e pentru sechestrarea carbonului în sol în practica agriculturii conservative – pentru Commoditrader (actualmente Agreena)

Campanie Market research cantitativ și calitativ cu trezoreriile băncilor – pentru Pluridio

Campanie PR pentru equity crowdfunding pe SeedBlink – pentru Oveit

Campanie PR și lead generation pentru lansarea Smart Fintech ca prim TTP autorizat de BNR în România și a produselor sale de open banking.

Campanie PR de Employer Branding – pentru Agra Asigurări

6. Top 5 provocări în PR întâlnite în acești 4 ani?

Înțelegerea mediilor din diverse industrii, construirea unei relații cu presa în calitate de intermediar între companie (client) și jurnalist, educarea clienților noștri cu privire la setarea așteptărilor în privința activității de PR și rolul său într-un business și în funcție de etapa de dezvoltare în care se află, experimentarea comunicării de criză, PR pentru piețe externe.

7. Ce caută clienții cel mai mult pe parte de comunicare și relații publice acum?

Clienții noștri caută un partener alături de care să poată crește și să livreze planul de business. Caută expunerea brandului și a soluțiilor sale, educarea publicului, formarea unei imagini de angajator preferat într-un anumit domeniu de activitate, expunerea preocupărilor sale față de anumite provocări cu care ne confruntăm la nivel local sau mondial precum economia circulară și sustenabilitatea.

Caută diversitate în canalele de comunicare și PR. Caută o comunicare targetată care să producă rezultate punctuale, iar acolo unde este posibil, soluții complementare care să maximizeze rezultatele.

8. Ce îți place cel mai mult la domeniul comunicării și relațiilor publice?

Noutatea, research-ul, relațiile dintre oameni. Impactul pe care activitatea noastră îl are în business-ul clientului. Faptul că în unele proiecte care au o componentă educațională simți că ai contribuit un pic la construcția unui bine mai mare. În esență, că suntem utili.

9. 5 tendințe în PR și comunicare pentru 2023?

Ultimii doi ani și jumătate au adus schimbări majore în modul în care ne raportăm la viitor. Dacă în urmă cu 5-6 ani ca director marketing și comunicare făceam un plan pe 1 an de zile, iar business-ul își planifica obiective pe un termen mediu de 3-4 ani, acum un grad mult mai mare de imprevizibilitate trebuie inclus. Ce am învățat noi în ultima perioadă este că adaptabilitatea rapidă la contextul în continuă schimbare este modul în care putem exista.

În prezent, consumatorii au devenit sensibili, mulți dintre cei tineri, anxioși. Au nevoie să se conecteze cu brandul, au nevoie de experiențe cât mai apropiate și veridice ca să fie convinși și să-l iubească. Vor să vadă că brandul lor preferat susține o cauză puternică, însă nu numai declarativ, acest lucru să se reflecte în toate aspectele ce țin de organizație, de la oameni, procese operaționale, resurse, și cel mai important, impactul pe care îl generează prin acțiunile lor.

De aici rezultă și o comunicare foarte apropiată de consumator, personală și autentică. Brandul trebuie să spună o poveste, nu s-a schimbat nimic în această privință în ultimii ani. Aveam un exemplu simplu de viață aici cu educatoarea de la grădinița copilului, care tot timpul ne trimitea nouă, părinților, niște mesaje așa de personalizate, le simțeai că sunt din inimă, că sunt pentru tine. Nu eram mulți, însă își făcea timp și aloca energie pentru fiecare astfel încât să te simți special.

Tinerii de azi sunt mult mai interesați de mediul în care trăiesc, de schimbările climatice, sunt mai activi civic și social și își doresc să se asocieze, să cumpere, de la branduri sustenabile. Aici este atât de mult loc de educare și comunicare, iar PR-ul poate avea un rol major. Pentru că prin tot zgomotul care ne înconjoară și fake news-ul zilnic, ai nevoie de bugete imense ca să obții o acoperire largă și să te distingi din mulțime. Însă prin conținut creativ, autentic și integru, un brand își câștigă locul în mintea și în inimile oamenilor. Comunicarea trebuie aliniată cu interesele consumatorilor, bazată pe cunoașterea consumatorului în profunzime.

Noi release-uri de la Google în privința înlocuirii Google Analytics și a felului de analiză a conținutului de SEO anunțate în această vară vor pune o mai mare presiune pe crearea de conținut organic și SEO de calitate și cu autoritate a autorului în domeniul sau pe subiectul pe care scrie, fie că vorbim de conținut de website sau de social media sau publisheri, influenceri, formatori de opinie etc. Dacă până acum obiectivul conținutului era să aducă click-uri, acesta fiind o treaptă în procesul de conversie, în prezent întâietatea este acordată conținutului de impact care răspunde exact la nevoile și întrebările consumatorului, care poate genera, să spunem, un fel de conversație în experiența utilizatorului.

Un alt instrument care a căpătat putere în acest an și se va menține și pentru 2023 este conținutul generat de utilizator, de client, în special în comunicarea și marketingul B2B. Când ai materiale cu conținut de calitate, în diverse formate și expuse pe canalele propice, beneficiezi ca brand de o validare autentică. Înclinația oamenilor este mai mare în a se încrede în conținut generat de un alt consumator, decât în acela generat de companie. Uneori poate veni ca o recomandare pe care ca potențial client o iei din piață, dacă nu ai poate un network bine dezvoltat să o poți culege direct. La June am produs acest tip de conținut pentru clienții noștri, combinând date de piață despre o anumită industrie, insights de la players din industrie, de la clienți și KOLs, obținând materiale ample de analiză din mai multe unghiuri. Cu ajutorul lor am obținut un impact bun în campaniile de PR și comunicare.

Iar video-ul ca instrument de conținut, la putere în ultimii ani, își va păstra utilitatea în perioada următoare. În completare apare conținutul interactiv, prin care provoci audiența să interacționeze cu brandul, fie că vorbim despre un survey la care împărtășești rezultatele, despre un live demo, despre un chatbot interactiv care îți determină nevoia și îți oferă sprijin sau despre cumpărături interactive live.

Nu în ultimul rând, ca tendințe, tehnologia este prezentă în tot spectrul comunicării. De la oportunitatea utilizării inteligenței artificiale pentru crearea de conținut într-un mod automatizat și până la spațiul Metaverse care conferă unui brand posibilitatea de a-și defini identitatea proprie și rolul pe care dorește să-l dețină aici. Oamenii sunt mult mai disponibili să fie cine vor ei aici sub protecția anonimatului digital pot apărea comunități mai mari sau mai mici, cu reguli proprii.

10. Cât de importanți sunt influencerii în 2022 și pentru 2023? Se caută bloggeri sau social media influenceri?

Pentru un business, orice persoană care vorbește pozitiv și îl recomandă este un promotor. Consider că influencerii sunt importanți, dar sunt doar o parte din mixul de tactici folosite într-o strategie de PR.

În aria B2B și în industriile în care June Communications se desfășoară cu preponderență, vorbim mai degrabă despre key opinion leaders, însă aceștia sunt puțini în România, nu este o piață formată aici. Ca agenție de PR ai puține variante din care să alegi. Cei existenți sunt intens uzitați de toate brandurile și cu greu apoi te mai distingi. Aș spune că se caută în general conținut de calitate, însemnând valoare pentru consumator, combinată cu o expunere cât mai mare la publicurile țintă. Și sunt influenceri care acoperă mai multe canale de media.

June Communications
June Communications

11. Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienți? Unde se află publicul lor cel mai mult?

În portofoliul nostru se optează pentru LinkedIn în cea mai mare măsură și apoi pentru Facebook.

12. Online sau offline? Ce funcționează acum mai bine în PR?

Online-ul funcționează foarte bine momentan și va rămâne la fel de bine și pe viitor. De anul acesta a reînceput offline-ul, prin evenimente, ceea ce după 2 ani de pauză dă senzația restabiliri unei normalități știute și e o gură de aer proaspăt pentru relațiile interpersonale.

Am participat în această vară ca parteneri de comunicare la un eveniment din industria fintech – Unchain Fintech Festival, la Oradea, iar acolo ne-am văzut pentru prima data face to face cu clienți cu care lucrăm de mai bine de 2 ani sau cu colaboratori pe care nu i-am mai întâlnit offline în toată această perioadă. Pentru B2B și PR interacțiunea umană offline este necesară.

Apoi, pentru alte business-uri mai mici care vor să meargă mai targetat și către clienți din țară este nevoie de offline. Online-ul nu este suficient, cel puțin nu în România. Oamenii mai ascultă în continuare și radio, se mai uită și la televizor, vor să iasă din casă, și nu neapărat pentru a merge la lucru. Și atunci e nevoie să fii în aria lor de interes, acolo unde se desfășoară ei.

În parcursul deciziei de cumpărare a unui produs/ serviciu sunt mai mulți pași și nu întotdeauna mesajul tău ajunge în momentul în care consumatorul are deja decizia formată, are o listă scurtă. De aceea, expunerea mesajului pe canale diferite și în momente diferite este benefică în tot acest proces.

13. Ce campanie internațională de comunicare/PR/publicitate din 2021 sau 2022 ți-a atras cel mai mult atenția?

O campanie care mi-a atras atenția a fost ”Hope is everything/ Speranța este totul” realizată de agenția Made by Blah din Londra, pentru promovarea ultimului episod al seriei Netflix, After Life.

Mi-a atras ideea în sine de a creare un context în care oamenii să aibă posibilitatea de a sta de vorbă unii cu alții, de a-și descărca emoțiile, de a diminua pe cât posibil stările negative ale celor care suferă de boli mintale, și în special depresia cu care tot mai mulți oameni se confruntă după doi ani de pandemie, conflicte militar politice, criză economică etc. Sigur, poate a pune niște bănci într-un parc este un lucru banal, însă văd în jurul meu oameni care după pandemie au rămas cu temerea de comunicare și apropiere umană, cărora le este greu să admită că au probleme și să ceară ajutor specializat sau doar să își împartă durerea cu cineva.

Campania este despre durerea pierderii cuiva drag, despre comunicare, reflecție, amintire, și mai ales speranță, și împărtășirea acestor stări și sentimente cu cineva, poate chiar un străin.

Netflix a făcut un parteneriat cu CALM (Campaign Against Leaving Miserably), organizație pentru prevenirea sinuciderii, pentru implementarea campaniei. Iar fiecare dintre cele 25 de bănci amplasate în parcuri au inscripționat un cod QR prin care pot fi accesate resursele de sprijin ale organizației CALM și însoțit de mesajul ” Viața poate fi grea, dar există întotdeauna speranță. Campania Against Living Miserably (CALM) este alături de tine.”

14. Care ar fi sfatul pe care l-ai da unei persoane/unui grup care dorește să lanseze o agenție de comunicare anul acesta?

Aș spune că e un domeniu dinamic care îți aduce varietate, că e mult de lucru, dar asta e o caracteristică a antreprenoriatului.

Aș spune să încerce!

15. Obiective ale agenției pentru 2023?

Extinderea activității la nivel regional.
Pătrunderea în industrii noi.

16. Cuvântul care descrie 2022 pentru tine?

Echilibru.

 

Iuliana Floricică, co-fondator și CEO în cadrul June Communications. Antreprenor de patru ani în cadrul June și cu un background de 15 ani aria comunicării, marketingului și PR-ului pentru servicii financiare pe segmente B2B, B2C și B2B2C. Cu o activitate desfășurată în România, Regiunea CEE și UK & Irlanda.

Leave a Reply

Your email address will not be published.