Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Ioana Arsenie: O companie pierde până la 35% din valoarea de piaţă printr-o evaluare greşită

Ioana Arsenie, Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance şi Trusted App

Un economist de şcoală veche nu poate înţelege funcţionarea pieţelor după un anumit nivel şi de ce o companie “valorează” mult peste ceea ce indică analiza economico-financiară, bazată pe trecut.

Un business matur va prezenta un echilibru între cele două categorii de indicatori, în timp ce, pentru un business în creştere, care nu are ce prezenta la capitolul “istoric”, comunicarea se mută pe modelul de business şi elementele care vor genera valoare în viitorul apropiat şi apoi profit.

Ioana Arsenie, Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance şi Trusted App
Ioana Arsenie, Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance şi Trusted App

„De la clasica evaluare economico-financiară la KPIs noi, adaptaţi la noile condiţii de piaţă şi dinamică. Indicatorii economico-financiari sunt într-o etapă de provocare, de la zona clasică, au evoluat la nevoia de control şi stabilitate. Astfel, o companie pierde până la 35% din valoarea de piaţă printr-o evaluare greşită. În acelaşi timp, evoluţia unicornilor sau a companiilor listate ajung la o capitalizare corelată doar până la un punct cu evaluarea economico-financiară clasică”, explică Ioana Arsenie, strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance şi Trusted App.

În acest context, tabloul de bord al companiilor cuprinde două categorii de indicatori:

  • Indicatorii clasici, precum marje, productivitate, EBITDA (Profit Net + Dobânzi + Taxe + Deprecieri + Amortizări), profitabilitate netă, rotaţia activelor, stocurilor, creanţelor, grad de îndatorare, etc.
  • indicatorii noi, care generează o imagine mai apropiată de viitor şi crează contextul ca, pornind de la indicatorii clasici, un investitor să poată percepe potenţialul de creştere a companiei, respectiv potenţialul său de câştig.

Câteva exemple de indicatori de generaţie nouă:

  • gradul de dependenţă a utilizatorilor de produsul/serviciul companiei. Este vorba aici despre potenţialul de a genera un trib în jurul brandului, care să fie monetizat şi să genereze scalare sau poate venituri pasive.
  • transparenţa şi calitatea comunicării cu stakeholderii
  • ESG (mediu, social, guvernanta) – transparenţa şi măsurarea impactului asupra mediului, social.

În acest cadru, vom vedea modificări în rutina de evaluare bancară? Sau sistemul bancar va continua să finanţeze doar afacerile validate, care însă trebuie să convingă din punct de vedere sustenabilitate şi continuitate.

Care este un nivel de P/E  (price per earnings, indicator care arată valoarea companiei, cu cât este cotată o acţiune raportat la venituri), în viziunea clasică, raportat la industrie şi la ce valoare acest indicator oglindeşte o evoluţie necorelată economic cu performanţa actuală a companiei.

Ioana Arsenie este strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance şi Trusted App, cu 21 de ani experienţă în finanţe şi management strategic. Ioana ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.