Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

In Lunea Pastelui, pe scena Teatrului TV, o confruntare regala:

TVR2

„Leul in iarna”, in regia regretatului Petre Bokor la TVR 2, ora 20:10

Casa de Producție a TVR propune spre difuzare, comemorând un an de la dispariția regizorului Petre Bokor, un spectacol majestuos, condus de o distribuție pe măsură: „Leul în iarnă”, cu Carmen Stănescu, Damian Crâșmaru și Medeea Marinescu, preluat de la Teatrul Național București.

În Lunea Paștelui, Casa de producție a TVR și TVR2 vă invită să urmăriți confruntarea regească dintre doi mari actori: Carmen Stănescu (Alienor de Aquitania) și Damian Crâșmaru (Regele Henry II). Aflați de sărbători în Normandia, în anul 1183, Regele și Regina, sunt prinși într-un joc al puterii, își stabilesc succesorul. Candidați sunt cei trei fii, John (Marius Rizea), Richard (Vlad Ivanov) și Geoffrey (Dragoș Ionescu), secondați de intrigile și manevrele prea-frumoasei Alais (Medeea Marinescu) și a fratelui ei, Philip al Franței (Gavril Pătru).

„Pentru Henry, renunţarea este preludiul înfrîngerii şi tocmai de aceea nu o poate accepta. Spirit acid, prin excelenţă ludic, trecînd foarte rapid de la furie ireprimabilă la o disponibilitate afectivă accentuată şi chiar la fragilitate (accente extrem de fin dozate de Damian Crâșmaru, într-un rol de compoziţie lucrat în profunzime), Henry al-II-lea etalează o strategie infailibilă. Nu o cedează nici pe Alais, nici teritoriul, stîrnind revolta fiilor consternaţi de ingeniozitatea jocului său. Fluxul pulsatoriu al tensiunii interioare dinamizează jocul actorilor. Damian Crâșmaru şi Carmen Stănescu acoperă o gamă largă de nuanţe în interpretare, de la furie şi încrîncenare la acceptarea calmă a greşelilor. Doi regi aflaţi în pragul crepusculului îşi dispută cu voluptate autoritatea, fără să se gîndească o clipă la resemnare sau abdicare./…/ Bokor îşi asumă poziţia regizorului discret în spatele unei arene regale tensionate. Oricînd şi oriunde reperul determinant este puterea şi lanţul ei de forţe coalizante într-o istorie care se recunoaşte prin repetabilitate.” („Arena regală – Leul în iarnă”, Mihaela Michailov, Observator Cultural, ianuarie 2002)

Regizorul Petre Bokor (n. 24 mai 1940, Cluj – d. 25 aprilie 2014, Edmonton, Canada) a debutat alături de Mircea Veroiu și Dan Pița ca co-scenarist și co-regizor la filmul „Apa ca un bivol negru”. Emigrat în 1977 în Canada, Bokor și construit cu succes o carieră artistică, devenind directorul Teatrului Francez din Edmonton, dar și una universitară, fiind profesor de artă teatrală la Universitatea Alberta. A lucrat doi ani în Australia, la Canberra. După căderea regimului comunist,a revenit în țară unde a continuat să pună în scenă spectacole de succes atât în București, cât și în țară: „Leul în iarnă” de James Goldman (2001, Teatrul Național Ion Luca Caragiale), „Cumetrele” de Michel Tremblay (1994, Teatrul Odeon), „A fi sau ce va fi…” de Lyle Victor Albert (Teatrul Metropolis), „Nebunia regelui George” de Alan Bennett (Teatrul Bulandra), „Vrăjitorul din Oz”, după basmul lui L. Frank Baum (Teatrul Excelsior), „Scandal la operă!” de Ken Ludwig, „Ultimul Don Juan” de Neil Simon, „39 de trepte”, după filmul lui Alfred Hitchcock, „Blues” de Arthur Miller (2008), „Război și pace”, adaptare după romanul lui Lev Tolstoi (2003), „Miresele căpitanului” de Larry Gelbart (2002) sau „Operele complet prescurtate ale lui WLM ȘXPR” de J. Borgeson, A. Long și D. Singer (2001) la Teatrul Nottara, „Liniște în culise!” de Michael Frayn (2008, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj), „Ați auzit ce s-a întâmplat în drum spre forum?” de Plaut (2006, Teatrul Național din Târgu Mureș), „Cumetrele” de Michel Tremblay (2001, Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova), „Jack și femeile lui” de Neil Simon, (Teatrul „Sică Alexandrescu”, Brașov), „Cyrano” de Buffalo de Ken Ludwig și „Suntem happy!” de Alan Bennett, (Teatrul Național din Timișoara).

Cei cu care a lucrat, îl menționează pe Bokor ca pe un „regizor care a ştiut să propună texte de mare succes, să facă distribuţii impecabile şi spectacole care s-au jucat sau se joacă ani de zile cu casa închisă. Atmosfera, la repetiţiile sale, era în armonie cu întreaga sa fiinţă, plină de umor, de tandreţe, de entuziasm"( Marinela Ţepuş, directoarea Teatrului Nottara), iar la Teatrul din Timișoara e pomenit mai ales pentru că : „a iubit Actorul cu pasiune, cu delicatețe, cu umor și, mai ales, cu tandrețe. Iar dincolo de hohotul de râs – pentru că Petre Bokor a ținut mereu să îi facă pe cei din jurul lui să glumească, să râdă, să se simtă bine – spectacolele sale au transmis fidel această iubire, acest zâmbet cald, atent al creatorului lor.” (Teatrul Național din Timișoara, //ro.tntimisoara.com/petre-bokor-1940-2014)

LEUL ÎN IARNĂ
de James Goldman
Traducere şi adaptarea de PETER BOKOR
Regia: PETRE BOKOR
Spectacol preluat de la Teatrul Naţional I.L.Caragiale
În distribuţie: Carmen Stănescu, Damian Crâșmaru, Medeea Marinescu, Vlad Ivanov, Dragoş Ionescu, Marius Rizea, Gavril Pătru;
Scenografia : Irina Solomon şi Ion Olaru;

Echipa TV: Director imagine : Laurenţiu Popescu; Producţia : Cezarina Hărăbor; Regia de montaj : Judith Georgescu; Regia TV : Silvia Ionescu

Foto Petre Bokor (c) Teatrul Nottara

Bucuresti, 11.04.2015
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.