Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

In ce conditii sa alegi PR-ul

Raluca Dinu, Account Manager Media Pozitiv

Cred că este foarte important să îți placă ce faci și să îți alegi profesia în cunoștință de cauză, nu doar pentru că este o modă. Să afli exact ce presupune, care sunt plusurile și minusurile, dar și care sunt cunoștințele și abilitățile de care ai nevoie pentru a putea performa. În plus, e important să știi dacă profesia aleasă îți poate asigura un venit decent și cât de greu sau de ușor este să obții un job.

Acum aproape zece ani, când m-am hotărât să aleg relațiile publice, am avut ca principală sursă de informare internetul căci, la vremea aceea, nu cunoșteam pe nimeni care să aibă o asemenea profesie.
Mi-ar fi plăcut totuși să aflu și perspectiva unor practicieni, a unor specialiști din țara noastră care să activeze în diferite industrii și arii (relația cu presa, managementul comunicării în situații de criză, strategie, consultanță politică etc.), atât în agenții, cât și în companii, să pot verifica în ce măsură mi se potrivește.

Acum, când avem studenți în practică sau mă întreabă cineva, le spun că, înainte de a alege PR-ul ca profesie și un job într-o agenție, ar trebui să verifice în ce măsură dețin atributele de mai jos:

  • Cunoștințe multidisciplinare – Este o profesie în care este foarte important să ai cunoștințe în mai multe domenii: cele legate de teoria relațiilor publice sunt esențiale, dar, în același timp, trebuie să înțelegi și să poți opera cu concepte din management, marketing, sociologie, psihologie, publicitate, managementul proiectelor, istorie etc. În general, o facultate de comunicare și relații publice asigură un astfel de background.
  • Strategie și privire de ansamblu – Este esențial să înțelegi contextul în care au loc evenimentele, în care acționează organizația, să cunoști piața, cererea și oferta, concurenții, partenerii, diferitele categorii de public țintă, să gândești pe termen lung, să anticipezi și să identifici fenomene și trenduri.
  • Multitasking – Este foarte important să stăpânești strategie, consultanță, relația cu presa, comunicarea în situații de criză, editarea materialelor de relații publice etc. și să poți îndeplini mai multe sarcini simultan. În aceeași zi, poți fi de multe ori “croitorașul cel viteaz”: în timp ce lucrezi la o strategie, te poate suna un jurnalist care îți cere opinia unui client pe un anumit subiect, să fie nevoie să supraveghezi calendarul organizării unui eveniment, să verifici răspunsurile care trebuie să ajungă la presă în timp util etc.
  • Management de proiect – Pentru ca un proiect să aibă succes trebuie să te poți asigura că toate resursele necesare sunt disponibile și că activiățile se desfășoară conform calendarului. E esențial să respecți deadline-urile: ale clienților, jurnaliștilor și ale colegilor.
  • Bune cunoștințe editoriale și de gramatică – Materialele de relații publice sunt cât se poate de diverse, de la clasicele comunicate de presă, rapoarte și discursuri, până la mai noile posturi pentru bloguri și social media, toate trebuie însă scrise în concordanță cu strategia de comunicare, dar și cu specificul fiecăruia. Poate părea desuet, dar e esențial să stăpânești gramatica. Din păcate, mai văd încă virgule între subiect și predicat…
  • Curiozitate – Trebuie să fii conectat la tot ce se întâmplă, la ce apare nou și să înveți permanent.
  • Empatie – E foarte important să poți înțelege punctul de vedere al clientului chiar dacă uneori nu ești de acord cu el, dar și perspectiva diverselor categorii de public țintă.
  • Disponibilitate – Indiferent dacă lucrezi într-o agenție de PR sau într-o companie, trebuie să te adaptezi la calendarul clienților/colegilor și jurnaliștilor, la prioritățile lor. Pentru ei este esențial să fii acolo când au nevoie: fie că se încadrează în programul tău oficial de lucru, fie că e seara după ora 21:00 sau în weekend.
  • Flexibilitate – Într-o singură zi poți trece prin toate ariile de relații publice, dar și prin mai multe industrii, iar prioritățile se pot schimba de la o oră la alta mai ales atunci când apare o criză de comunicare, o solicitare urgentă din partea presei, un discurs pentru o invitație apărută pe ultima sută de metri. În relațiile publice, nicio zi nu se aseamănă cu cealaltă.
  • Încredere în sine – De multe ori, ești pus în postura de a oferi consultanță unor persoane care sunt cu mult mai în vârstă decât tine sau trebuie să convingi un grup de oameni care nu sunt specialiști în relații publice și nici nu cred în acest domeniu că recomandările tale sunt cele mai bune și că este în interesul lor să țină cont de ele.
  • Creativitate – În tot ceea ce faci – de la strategie, campanii de relații publice sau evenimente, trebuie să fii creativ astfel încât organizația pentru care lucrezi să aibă o imagine pozitivă și distinctă pe piață, un nivel ridicat de awareness.
  • Inițiativă – Este important să fii proactiv, să anticipezi, să propui soluții alternative, să iei deciziile în timp util astfel încât să crești șansele de îndeplinire a obiectivelor și de fructificare a oportunităților.
  • Diplomație – Uneori, presiunea este foarte mare pentru că se întâmplă simultan evenimente, apar noi deadline-uri, trebuie să interacționezi cu persoane din diferite industrii și cu pregătire variată. Atât în colaborarea cu clienții și jurnaliștii, dar și cu colegii și partenerii e de dorit să ai o atitudine constructivă, să îți păstrezi calmul indiferent de situație.
  • Sociabil – Ca specialist în comunicare trebuie să colaborezi cu diferite categorii de oameni, de aceea trebuie să poți interacționa cu ușurință și să te integrezi în diferite echipe.

Atunci când lucrezi într-o agenție de relații publice, ai de-a face cu un mediu dinamic și cu multă presiune, dar așa poți învăța cel mai bine ce înseamnă relațiile publice și poți deveni expert într-un anumit domeniu. Lucrând într-o agenție pentru clienți și industrii diferite, poți afla ce îți place să faci și la ce te pricepi cel mai bine. În plus, poți beneficia de know how-ul mai multor specialiști, atât colegi, cât și clienți, și îți poți găsi un mentor. De asemenea, poți vedea ce presupune gestionarea unei afaceri în domeniul comunicării dacă te tentează antreprenoriatul.

PR-ul nu este o profesie previzibilă, chiar dacă se bazează foarte mult pe strategie, anticipare. Nu este pentru cei care vor să știe exact ce fac a doua zi, când începe și când se termină programul. PR-ul este pentru cei care iubesc provocările.

De aceea, tinerii care vor să aibă o carieră în relații publice, dar și alte persoane care vor să aleagă această profesie cred că ar trebui să pună în balanță cu atenție ce presupun relațiile publice și în măsură sunt dispuși să accepte și avantajele și dezavantajele. În ceea ce mă privește, cred că am avut o intuiție bună și am ales ceea ce îmi place și, sper, ce mi se potrivește.

Pe PRwave Raluca a mai scris:

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.