Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

In 2008 Sonae Sierra a inregistrat un profit net operational de 179.9 milioane de Euro

si o creştere de 16% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2007

• Cincizeci de centre comerciale în operare în şapte ţări
• Patru centre comerciale inaugurate în Spania, Italia şi Grecia
• Fondul Sierra Portugal – creat, lansat şi poziţionat cu succes
• Chriile au crescut cu  17,0% în Europa
• O creştere 7,2% la nivelul chiriilor în Brazilia, cu un grad de ocupare de la 10 b.p. până la 96.8%
• Venitul direct total provenit din investiţii a crescut cu 13%
• Profitul net provenit din activităţi directe este de 67.8 milioane de Euro
• Valoarea activelor nete a fost menţinută la 1,416 milioane de Euro

În timpul anului 2008, Sonae Sierra şi-a consolidat strategia de creştere şi extindere, finalizând anul trecut cu un portofoliu format din 50 de centre comerciale operaţionale, localizate în şapte ţări, cu o suprafaţă totală de închiriat de 2 milioane de metri pătraţi.

Printre cele mai remarcabile momente ale anului 2008 se numără: (i) cele patru inaugurări: Freccia Rossa în Brescia şi Gli Orsi în Biella – ambele în Italia ; Plaza Mayor Shopping în Spania şi Phanteon Plaza în Grecia; (ii) finalizarea extinderii centrului comercial ArrábidaShopping,în Porto, renovarea Centro Colombo în Lisabona – Portugalia, precum şi centrul comercial Valecenter, lângă Veneţia în Italia; (iii) lansarea şi poziţionarea cu succes a Fondului Sierra Portugal cu un capital în valoare de 300 milioane de Euro şi (iv) lansarea a trei noi proiecte în Brazilia, localizate în Londrina, Uberlândia şi Goiânia.

Pe parcursul anului 2008, Sonae Sierra a fost premiată la mai multe secţiuni, respectiv premiul Green Thinker Award care a desemnat compania ca cel mai durabil dezvoltator European din cele 100 de companii de top în acest sector. În cadrul premiilor anuale Global RLI 2008 ale prestigioasei publicaţii britanice, Sonae Sierra a fost distinsă de către revista RLI – Retail & Leisure International cu premiul “Cel mai bun dezvoltator RLI al anului”.

Performanţa noastră globală în 2008
Profitul net consolidat Sonae Sierra din 2008, în valoare de 198.2 milioane de Euro, a fost negativ comparat cu profitul net consolidat pozitiv în valoare de 300.1 milioane de Euro în aceeaşi perioadă a anului trecut. Această variaţie înregistrată în profitele nete este în principal determinată de profitele nete indirecte care au fost grav afectate de creşterile succesive din piaţa beneficiilor capitalizate din Europa, în particular în Portugalia şi Spania.

Venitul direct total provenit din investiţii a crescut cu 35.5 milioane de Euro sau 13% în decursul anului trecut, de la 279.9 milioane de Euro la 315.2 milioane de Euro. Aceasta reflectă creşterea în portofoliu rezultată din achiziţiile realizate în anul 2007 (CC Continente de Albufeira, CC Continente de Portimão, ambele în Portugalia, Münster Arkaden, în Germania, şi River Plaza, în România), creşterea în participaţii a celor trei bunuri în Brazilia (Shopping Metrópole, Plaza Sul Shopping şi Tivoli Shopping), inaugurările anului 2007 (Alexa, în Germania, 8ª Avenida, în Portugalia şi El Rosal, în Spania), la fel ca şi inaugurările îndeplinite în anul 2008 (Freccia Rossa şi Gli Orsi, în Italia, Plaza Mayor Shopping, în Spania, şi Pantheon Plaza, în Grecia), precum şi creşterea portofoliului existent. Aceste constribuţii favorabile compensează pierderea venitului operaţional rezultat din schimbarea metodei de consolidare datorită vânzării de succes a 58% din Fondul Sierra Portugal (în prezent consolidat de metoda proporţională, în locul precedentei metode de consolidare utilizată).

Profitul net direct Sonae Sierra a atins suma de 67.8 milioane de Euro comparat cu 86.3 milioane de Euro în 2007. Această reducere este explicată de creşterea în costurile financiare nete, care instalează îmbunătăţirile în profitul net operaţional (care a crescut de la 55.2% anul trecut la 57.1% în 2008).

Cel mai mare schimb în cadrul rezultatelor companiei a intervenit la nivelul rezultatelor indirecte, unde sunt înregistrate variaţiile valorii de piaţă a proprietăţilor. La sfârşitul anului 2008, în acest sector compania a înregistrat o pierdere de 265.9 milioane de Euro, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului 2007 a înregistrat un câştig de 213.8 milioane de Euro. Acest rezultat indirect are trei componente principale.

În prima componentă (câştigurile realizate din vânzările de investiţii), compania înregistrează un câştig de  19 milioane de Euro care corespund câştigurilor realizate din vânzările poziţiilor către terţi investitori în cadrul Fondului Sierra Portugal, câştigul din vânzarea centrului comercial Mediterranean Cosmos către Fondul Sierra, ajustare de preţ în cazul CascaiShopping, câştigul din vânzarea părţii terenului aparţinând centrului comercial Manauara.

În a doua componentă (Impairment & Development – fonduri cu risc prevăzut), compania a înregistrat riscurile în ceea ce priveşte proiectele din România – Craiova şi Ploieşti şi previziunea pentru riscul dezvoltărilor.

A treia componentă (valoarea activelor nete) corespunde schimbării în valoare, în baza evaluărilor independente, a proprietăţilor din portofoliu. În cadrul acestei componente, compania a înregistrat, în această perioadă, o pierdere de 244.0 milioane de Euro.

Valoarea de piaţă a proprietăţilor investite este afectat de un climat negativ care predomină pieţele de proprietăţi în toate ţările dezvoltate unde compania operează. Acest context conduce la o schimbare continuă a beneficiilor de capitalizare aplicate în evaluările desfăşurate asupra bunurilor din ţările respective, această creştere implică o reducere în valoare a proprietăţii corespondente.

Pierderile în valoarea creată din investiţii au fost atenuate de valoarea creată din deschiderile acestui an a proprietăţilor în dezvoltare şi evaluărilor obţinute în Brazilia, o piaţă care nu a fost afectată de criza şi beneficiile ramase, relativ, stabile.

În 2008 şi în cazul Sonae Sierra, efectul exclusiv al variaţiilor în beneficii a condus către o reducere în valoare a proprietăţilor investite cu 11.4%, care totalizează 410.9 milioane de Euro. Cele mai mari pierderi au fost înregistrate în Portugalia (pierdere de 183.8 milioane de Euro) şi Spania (pierdere de 136.4 milioane de Euro), alte ţări europene care au totalizat pierderi în valoare de 93.7 milioane de Euro în timp ce Brazilia a înregistrat un câştig de 3.0 milioane de Euro.

În ceea ce priveşte variaţia beneficiilor din portofoliu, aceste cifre traduc o creştere medie de beneficiu de 56 de puncte în Portugalia, 95 de puncte în Spania, şi reducere medie de beneficiu în Brazilia de 8 puncte.

Această potenţială pierdere  în valoare de 410.9 milioane de Euro, rezultată din creşterea de beneficiu, a fost atenuată de către o evaluare favorabilă a centrelor comerciale la nivel operaţional. Efectul combinat al schimbărilor în proiectarea chiriilor, banilor-cheie, alt venit net şi cheltuieli de capital, au condus la o creştere în valoare a proprietăţilor de 129.7 milioane de Euro. Aşadar, efectul net a variaţiei în evaluarea proprietăţilor investite a fost negativ în valoare de 281.2 milioane de Euro.

Este de remarcat că variaţiile negative ale proprietăţilor investite rezultă din forţele pieţii nefavorabile, şi în nici un caz nu evidentiază o sub-performanţă a portofoliului centrelor comerciale europene ale companiei care înregistrează o variaţie pozitivă de 4.1% a chiriilor în comparaţie cu 2007, cu o ocupare stabilă, şi o creştere de 7.2% în chiriile din Brazilia, unde gradul de ocupare a crescut cu 10 b.p. la 96.8%.

Performanţa noastră în Brazilia în 2008

2008 a fost un an benefic pentru Sonae Sierra Brazil.
Venitul operaţional provenit din retail a crescut cu 16% la 40.5 milioane de Euro iar venitul provenit din servicii cedate a crescut cu 22%, la 8.0 milioane de Euro în această perioadă. Creşterea în costurile extra şi operaţionale au fost stabilite de performanţele remarcabile în venituri, determinând o creştere de 8% a venitului net operaţional la 28.6 milioane de Euro şi o creştere de 6% a profitului direct la 21.3 milioane de Euro.

Creşterea în ratele de ocupare şi colectare aplicate portofoliului brazilian şi unui spaţiu economic mai prielnic explică cel mai bine performanţa excelentă şi creşterea în profitul direct.

Profitul indirect al anului, care reflectă în principal variaţiile pieţei a valorii proprietăţii, a fost de asemenea pozitiv în anul 2008. La sfârşitul anului 2008, Brazilia a fost cel mai puţin afectată negativ de impactul tulburant din pieţele financiare ale lumii decât alte ţări şi beneficii folosite în evaluările rămase stabile. Buna performanţă operaţională a întregului portofoliu şi reducerea beneficiului Parque D.Pedro (cel mai mare bun al nostru) au condus spre evaluări mai bune ale proprietăţii şi spre un profit indirect pozitiv de 49.1 milioane de Euro in 2008.
La sfârşitul anului 2008 şi în ceea ce priveşte dezvoltarea, am reuşit să închiriem un total de 96% a suprafeţei totale de închiriat a noului centru comercial Manauara Shopping Centre în Manaus. Cei 43.000 de metri pătraţi sunt programaţi pentru a fi deschişi în Aprilie 2009. În anul 2008 am aprobat dezvoltarea altor trei noi centre comerciale în oraşele Londrina, Uberlandia şi Goiania. Acestor trei noi dezvoltări li se alătură şi magazinele-ancoră din Brazilia.

Pe parcursul anului, am marcat alte două realizări importante prin obţinerea standardului de mediu ISO 14001 pentru toate centrele comerciale operaţionale şi pentru Manauara Shopping, care se află încă sub construcţie. Două din centrele noastre comerciale –  Parque D.Pedro Shopping şi Penha Shopping – au fost certificate, de asemenea, cu standardul OHSAS 18001 pentru Siguranţă şi Sănătate, particularinzându-le prin unicitatea de a fi singurele din centrele comerciale cu această distincţie.

Valoare metrică
În prima instanta, compania îşi măsoară performanţa, prin schimburile valorilor activelor nete plus dividendele distribuite. Valoarea activelor nete este calculată urmând metodologia INREV, (i) adăugarea costului estimat promovat în legatură cu Fondul Sierra (Fondul va plăti un cost managerului de fond, iar la sfârşitul existenţei fondului, o remunerare pentru managerul fondului dacă acesta obţine o performanţă superioară) şi (ii) taxele de transfer- evaluarea portofoliului european pe o bază brută (evaluatorul nostru independent decontează de la OMV un procentaj stabilit în legatură cu costurile tranzacţiei, pe care le inversăm pentru calculul valorii activelor nete) cele mai mari diferenţe de la calcularea publicată în anii precedenţi.
Pe baza metodologiei, valoarea activelor nete în data de 31 decembrie 2008 a proprietăţilor atribuabile Sonae Sierra a fost de 1.416 milioane de Euro comparat cu 1.713 milioane de Euro pe data de 31 decembrie 2007.

SONAE SIERRA : REZULTATE 2008 ŞI REORGANIZAREA COMPANIEI
INTERVIU CU ÁLVARO PORTELA, CEO

Maia, Portugalia 18 Martie 2009

Q – Care este analiza dumneavoastră pe 2008 pentru Sonae Sierra?
Álvaro Portela (AP) – În ciuda crizei financiare globale, Sonae Sierra şi-a consolidat în 2008 atât extinderea cât şi strategia internaţională, înregistrând la finalul anului un portofoliu de 50 de centre comerciale funcţionale în şapte ţări şi un total de 2 milioane de metri pătraţi de suprafaţă închiriabilă. 

Această realizare a fost posibilă în contextul inaugurării a patru noi centre comerciale pe parcursul anului: Freccia Rossa – Brescia şi Gli Orsi – Biella (ambele în Italia), Pantheon Plaza în Larissa – Grecia şi Plaza Mayor Shopping în Malaga – Spania. De asemenea, la acestea se adaugă extinderea centrului Arrábida Shopping din Porto – Portugalia şi remobilarea centrelor comerciale Colombo din Lisbona – Portugalia şi Valecenter de lângă Veneţia, în Italia.
Atingerea acestui record este o realizare cu care ne mândrim, nu doar pentru că 50 este o cifră importantă, dar cel mai important pentru că – în cursul creării şi finalizarii centrelor noastre comerciale – ne-am dezvoltat o reputaţie ca fiind una dintre cele mai bune companii operaţionale în acest sector; companie pentru care oamenii vor să lucreze şi cu care să lucreze.

În 2008, această percepţie a fost întărită din nou printr-o serie de premii pe care Sierra le-a obţinut, dintre care menţionam Premiul Green Thinker, oferit pentru munca noastră în domeniul durabilităţii şi protejarea mediului înconjurător. În domeniul mediului, În cadrul programului Environmental Management System, suntem deja certificaŢi ISO 14001 pentru multe dintre centrele noastre comerciale; 18 şi apoi încă 5 din aceste dezvoltări au obţinut această certificare în 2008. În final, toate centrele noastre să obţină certificarea ISO 14001.

În luna septembrie a anului trecut, am încheiat proiectul Personae, care s-a concentrat pe dezvoltarea unei culturi a siguranţei în cadrul companiei noastre, implicând 70.000 de persoane şi o investiţie de peste 6 milioane de euro. Acest proiect a dus la obţinerea  în noiembrie 2008 a certificarii Sistemului nostru de Management al Securităţii şi Sănătăţii la standardul OHSAS 18001, standardul de excelenţă al industriei în ceea ce priveşte securitatea operaţională şi sistemele de sănătate. Suntem convinşi că în acest moment avem cele mai bune practici de securitate din industria în care ne desfăşuram activitatea.

Şi ca să închei, anul 2008 a marcat de asemenea lansarea şi plasarea pe piaţă a 52% din capitalul  Fondului Sierra Portugal, cu o valoare totală a capitalului  de 300 de milioane de euro.

Q – Totuşi, 2008 nu a fost atât de favorabil în ceea ce priveşte performanţa financiară …
AP – Efectele crizei financiare erau imposibil de evitat, şi i-am simţit impactul în activitatea noastră din Europa, cu precădere în Spania, dar în acelaşi timp am avut o experienţă mult mai fructuoasă în Brazilia.
În plan global, am continuat să creştem la nivel operaţional, înregistrând o creştere de 16% a ratei profitului operaţional.
Marea schimbare în rezultatele companiei s-a produs în ceea ce priveşte profiturile indirecte, care au suferit un impact negativ cauzat de creşterea amortizării beneficiilor.

Q – Ce se face pentru a gestiona criza?
AP – În primul rand, se lucrează la creşterea eficienţei în tot ceea ce facem în paralel cu reducerea cheltuielilor. De exemplu, am micşorat deja costurile comune din centrele de cumpărături, pentru a ne ajuta chiriaşii să depăşească provocarile curente.
Este important să rezistăm tentaţiei de a lua decizii pripite. De exemplu, ne este relativ uşor să scădem numărul angajaţilor dar noi credem că aptitudinile echipei noastre ne vor fi necesare atunci când situaţia economică se ameliorează. Prin urmare, nu plănuim să facem concedieri.
Momentul pe care îl trăim este inedit şi cere companiilor o capacitate de a se adapta noilor condiţii aproape zilnic. Noi facem asta, analizând momentul curent şi încercând să luăm deciziile, măsurile potrivite fiecărei situaţii. Ne concentrăm eforturile gândind pe termen lung, pentru a fi pregătiţi şi eficienţi atunci cand economia lumii îşi reîncapătă încrederea în sine.

Q – Care sunt obiectivele pentru 2009?
AP – În 2009, vom inaugura două centre comerciale: Loop5 în Germania şi Manauara în Brazilia. În acest moment, construim Leiria Shopping şi am început extinderea Guimarãe Shopping; iar în Brazilia, vom începe construcţia a trei noi proiecte şi extinderea Parque D. Pedro. 
Totuşi, criza mondială actuală va condiţiona creşterea fiecărei companii, iar Sierra nu va face nici ea excepţie.
Economia este ciclică şi de aceea, imediat după criză, se va resimţi întotdeauna o creştere economică. Ne concentrăm acum pe creşterea eficienţei în tot ceea ce facem. Scopul nostru este să devenim o companie mai bună, mai capabilă să profite de oportunităţi de îndata ce criza va lua sfârşit.
Suntem încă în căutare de noi oportunităţi de business pe pieţele pe care operăm şi chiar pe unele noi. Ne vom menţine strategia de creştere, cu menţiunea că vom fi dependenţi de evoluţia pieţei financiare, aşa că nu prevăd că Sierra să intre pe pieţe noi atât timp cât ciclul economic prezent nu dă semne de inversare.

 Q- Care sunt obiectivele schimbărilor din organizaţie şi ce motive există în spatele retragerii d-voastră?
AP – Schimbările reprezintă o consecinţă fundamentală a deciziei mele de a mă retrage din funcţia de CEO al Sierra, din motive strict personale, iar aceasta este o decizie pe care am luat-o în primavara lui 2008 după câţiva ani de gândire. Este o schimbare planuită de mine şi de colegii mei din Consiliul de Administraţie încă de anul trecut, dinainte de perioada de incubaţie a crizei financiare.
Înlocuirea mea va avea loc într-un an şi nu va afecta funcţionarea companiei Sonae Sierra.

Q- Nominalizarea lui Fernando Oliveira ca Director Adjunct înseamnă că el va fi noul CEO în 2010? De ce această alegere?
AP – Da, planul este că acţionarii Sierra să ia această decizie la timpul potrivit. Pe asta ne bazăm. Fernando Oliveira lucrează în Sonae Sierra de când ne-am început activitatea în 1989, timp în care şi-a format o carieră de succes. Din 2001, el este Administrator Zonei de Dezvoltare din Europa, o zonă foarte importantă în ceea ce priveşte strategia companiei. Îi recunoaştem cu toţii capacitatea de a face faţă acestei provocari. Va beneficia de întregul meu sprijin atât înainte cât şi după martie 2010.

Q- De ce atâtea schimbări de responsabilitate pe paleta actuală?
 AP – Toţi cei direct implicaţi în această reorganizare au în spate mulţi ani de experienţă în companie în privinţa Consiliului de Administraţie şi a managementului de top, precum şi o viziune de ansamblu asupra afacerii. Cu această schimbare, intenţionăm să ne adaptăm mai bine abilităţile fiecarei persoane pe domeniul de care sunt responsabili. Cred cu tărie că această schimbare va aduce rezultate pozitive pentru toate domeniile într-un termen scurt.
Promovarea lui Fernando Oliveira ca Director Adjunct a dat naştere unei nevoi de a nominaliza o altă persoană responsabilă pentru Dezvoltarea în Europa, fapt care a implicat două schimbări la nivelul Directorilor Executivi şi o întărire a echipei prin numirea unui nou Director Executiv.
Considerăm că aceasta este cea mai bună modalitate de a asigura o tranziţie eficientă şi lipsită de evenimente.

Maia, Portugalia, 19.03.2009

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.