Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Grupul Bosch incepe bine noul an fiscal

Strategie concernului german este confirmată – firma este pregătită pentru provocările viitorului

La nivel internaţional, Grupul Bosch a debutat cu dreptul în anul fiscal 2011. În ciuda incertitudinii create de evenimentele din Japonia, compania vede în continuare perspective favorabile de creştere şi profit. „Nimeni nu poate spune deocamdată care sunt efectele concrete ale dezastrului din Japonia. Totuşi, credem în continuare că cifra de afaceri a companiei va depăşi pentru prima dată valoarea de 50 de miliarde de euro, în anul 2011”, a spus Franz Fehrenbach, preşedintele Consiliului de Administraţie al Grupului Bosch, la conferinţa anuală de presă susţinută la Stuttgart. Compania are ca obiectiv menţinerea unei rentabilităţi comerciale de 7 – 8%. Cifrele înregistrate în primul trimestru susţin această previziune: volumul total de vânzări al Grupului Bosch, furnizor de tehnologii şi servicii, a crescut în primele trei luni din 2011 cu circa 15% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Toate cele trei sectoare de activitate ale concernului german au reuşit să-şi sporească cifra de afaceri în această perioadă. Aceste evoluţii pozitive se reflectă şi în numărul angajaţilor: se estimează că, la nivel mondial, numărul angajaţilor Bosch va creşte cu 15.000 până la sfârşitul anului 2011, ajungând la circa 300.000 de persoane în total. Mai mult de jumătate dintre aceste locuri de muncă urmează să fie create în zona Asia-Pacific, 5900 dintre acestea în China.

Bosch intenţionează să angajeze alte 3800 de persoane în Europa de Est şi Turcia, precum şi 1000 de persoane în America de Nord şi 800 în America de Sud. În Germania, compania doreşte să creeze, pe parcursul acestui an, circa 900 de noi locuri de muncă.

Atmosfera pozitivă din cadrul companiei este, pentru moment, umbrită de evenimentele din Japonia. Cutremurul şi consecinţele acestuia nu au produs nicio victimă printre cei aproape 8000 de angajaţi Bosch din această ţară, iar pagubele suportate de cele 36 de sedii Bosch din Japonia au fost limitate. „În prezent, ne aşteptăm ca urmările cutremurului din Japonia să încetinească doar temporar creşterea economiei mondiale”, a spus Fehrenbach. „Cu toate acestea, interdependenţa dintre producători este foarte mare, mai ales în industria auto, şi acest lucru este valabil şi pentru Bosch”. Alte necunoscute ale economiei globale sunt evoluţia preţurilor la materii prime şi efectele fluctuaţiei cursurilor de schimb. În ceea ce priveşte moneda euro, dr. Stefan Asenkerschbaumer, director financiar al Grupului Bosch, a afirmat: „Acum este absolut necesară consolidarea bugetară în ţările din zona euro, cu susţinerea acesteia printr-un set eficient de sancţiuni”.

Revenire rapidă la nivelul anterior crizei

În 2010, economia mondială s-a comportat mult mai bine decât se estimase iniţial. Acest lucru s-a reflectat anul trecut în creşterea cu 24% a vânzărilor Grupului Bosch, acestea atingând cifra de 47,3 miliarde de euro. Altfel spus, cifra de afaceri a companiei a depăşit nivelul anterior crizei, din 2007, cu circa un miliard de euro. Profitul înainte de impozitare a atins valoarea de 3,5 milioane de euro în anul 2010. În 2011, rentabilitatea comercială înainte de impozitare a fost de 7,4%, adică a revenit în ţinta fixată de companie. „Ne-am atins scopul de a ieşi mai puternici din criză”, a spus Asenkerschbaumer.

Strategie confirmată – toate sectoarele de activitate sunt pe o pantă ascendentă

Pentru Fehrenbach, orientarea pe termen lung a companiei s-a dovedit corectă. „Strategia noastră de diversificare focalizată, de sporire a prezenţei internaţionale şi de menţinere a puterii inovatoare rămâne neschimbată. Asta stă la baza creşterii noastre rapide”. Acest lucru este confirmat şi de evoluţiile pozitive ale celor trei sectoare de activitate.

În domeniul auto, Bosch a înregistrat în 2010 o creştere a vânzărilor cu 29%, atingând cifra de 28,1 miliarde de euro şi un profit înainte de plata dobânzilor şi impozitul pe venit (EBIT) de 2,3 miliarde de euro. Acest sector a înregistrat, deci, cea mai spectaculoasă revenire. Pe lângă utilizarea eficientă a capacităţii de producţie ca rezultat al redresării economice, un rol decisiv în succesul Bosch l-a jucat cererea continuă de produse inovatoare, precum şi eforturile considerabile depuse în vederea creşterii competitivităţii pe această piaţă.

Fehrenbach a descris perspectivele de creştere în domeniul sistemelor auto ca fiind promiţătoare. Relansarea cererii de autovehicule diesel în Europa de Vest reprezintă un avantaj pentru companie. Prin urmare, Bosch se aşteaptă ca numărul de sisteme de injecţie common-rail comercializate să crească anual cu 10% până în 2015. Şi sistemele de injecţie directă de benzină urmează o pantă ascendentă: procentul de autovehicule echipate cu astfel de sisteme se va tripla până în 2015, la nivel mondial, ajungând la 18%. În combinaţie cu sistemul de supraalimentare, sistemul de injecţie directă de benzină permite reducerea dimensiunilor motoarelor. Motoarele de dimensiuni mai mici şi cu mai puţini cilindri furnizează aceleaşi performanţe, dar se caracterizează printr-un consum mai mic de carburant. Şi piaţa sistemelor de supraalimentare, pe care Bosch este implicată în cadrul societăţii mixte Bosch Mahle Turbo Systems GmbH & Co. KG, se dezvoltă rapid.

Fehrenbach prevede, de asemenea, o creştere a cererii de sisteme de siguranţă, precum ESP® (Programul electronic de stabilitate). Până în prezent, 34 de ţări au adoptat legi care cer ca acest sistem antipatinare să fie montat pe autoturismele noi. Aceste legi vor intra în vigoare în următoarele luni, în mai multe ţări europene, în SUA şi Australia. Bosch doreşte, de asemenea, să ducă electrificarea sistemului de propulsie al autovehiculelor la un nivel superior: compania investeşte în acest scop 400 de milioane de euro anual. Circa 800 de ingineri îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu. Până în 2013, Bosch va demara producţia de serie a 20 de proiecte în segmentul de autovehicule electrice, pentru 12 producători auto. Cel mai recent proiect este înfiinţarea unei societăţi mixte împreună cu Daimler AG pentru dezvoltarea şi fabricarea de motoare electrice destinate autovehiculor din Europa. Bosch şi Daimler au semnat o scrisoare de intenţie în acest sens şi au început negocierile.

Deşi relansarea a început abia în a doua jumătate a anului, sectorul Tehnologiei industriale a realizat cea mai mare rată de creştere: vânzările sale au crescut cu 30%, atingând cifra de 6,7 miliarde de euro. Un rol important în acest sens l-au avut efectele de consolidare rezultate din preluarea companiei aleo solar AG. Dar chiar şi în lipsa acestora, vânzările în domeniul tehnologie industrială au crescut considerabil, cu 20%. Divizia Energie Solară a realizat o creştere peste medie a numărului de vânzări. Bosch estimează că volumul global de pe piaţa sistemelor fotovoltaice să se dubleze până în 2015. Pentru a înregistra un progres din punct de vedere al costurilor, trebuie să realizăm şi economii de scară”, a spus Fehrenbach. „Noua fabrică din Arnstadt (Germania), care se va deschide în iulie 2011, reprezintă un pas important în acest scop. Următoarea uzină va fi construită probabil în Asia”. Per ansamblu, sectorul de tehnologie industrială a realizat şi în 2010 un EBIT pozitiv. Acesta a atins valoarea de 90 de milioane de euro, după pierderea semnificativă din anul precedent.

În sectorul Bunurilor de larg consum şi echipamentelor pentru construcţii, Bosch a înregistrat vânzări de 12,5 miliarde de euro în 2010. Aceasta înseamnă o creştere de 10%. Cu un EBIT de 740 milioane de euro, acest sector de activitate s-a dezvoltat în mod promiţător. Bosch prevede continuarea acestui trend pozitiv în 2011, mai ales în ceea ce priveşte cererea de bunuri de consum cum sunt electrocasnicele cu consum redus de energie şi sculele electrice. Pentru divizia de Termotehnică există un stimulent suplimentar, şi anume lansarea pe piaţă a unei centrale termice hibride extrem de compacte, care combină avantajele centralelor termice în condensare, alimentate cu gaz şi cele ale pompelor de căldură cu aer exterior ca sursă de căldură.

Prezenţă internaţională sporită

În 2010, vânzările în Europa au atins cifra de 27,7 miliarde de euro. Această regiune, care realizează 59% din cifra de afaceri a Grupului Bosch, reprezintă în continuare baza activităţilor companiei. În 2011, circa 70% din cheltuielile de capital vor fi destinate obiectivelor din Europa. De exemplu, până la sfârşitul anului, Bosch va începe construirea unui nou centru de cercetări şi inginerie avansată la Renningen, lângă Stuttgart.

În 2010, Bosch a reuşit să-şi consolideze poziţia în regiunea cu perspective mari de creştere Asia-Pacific. Vânzările în această regiune au crescut cu 43%, ajungând la 11 miliarde de euro. Ceea ce înseamnă că, pentru prima dată, cota de vânzări a Grupului Bosch, generată în această regiune, a urcat la 23%. Se estimează că aceasta va continua să crească în următorii ani până la 30%. De aceea, Bosch va investi, între anii 2011 şi 2013, circa 2 miliarde de euro în regiunea Asia-Pacific. Aproximativ jumătate din această sumă va fi îndreptată spre China. La 20 aprilie 2011, compania a deschis un sediu nou la Shanghai. Până la sfârşitul anului 2012, în acest loc vor lucra circa 2000 de angajaţi.

Anul trecut, compania a înregistrat o creştere puternică şi în America de Nord şi de Sud. După o lungă perioadă dificilă, companiile regionale din America de Nord au reuşit să înregistreze din nou rezultate pozitive. În America de Sud, vânzările din 2010 au depăşit chiar nivelul din 2007. În total, Bosch estimează perspective bune de creştere în America. În S.U.A., compania profită de politicile implementate, cum ar fi promovarea energiei ecologice şi reglementările CAFE.

Bosch susţine sectorul serviciilor

Pe lângă expansiunea globală a sectorului de tehnologii, portofoliul de servicii al companiei Bosch va fi, de asemenea, extins. Compania vede un potenţial deosebit în acest sector, ca şi în interconectarea dispozitivelor, sistemelor şi serviciilor în „internetul obiectelor şi serviciilor”. Există foarte multe domenii de aplicaţie a acestei tehnologii, în special în construcţii şi sisteme energetice.

Divizia Sisteme de securitate urmăreşte, la rândul ei, să realizeze o creştere suplimentară în sectorul serviciilor. În Rusia şi China sunt în faza de proiect două noi centre de comunicaţii. Există 21 de astfel de centre de servicii în toată lumea. Pentru acest an, compania prevede o creştere puternică în cadrul acestei divizii, de 20%.

Numărul de investiţii viitoare va creşte din nou

În acest an, Bosch intenţionează să cheltuiască peste 7 miliarde de euro pentru a-şi asigura viitorul. Dintre aceştia, peste 4 miliarde de euro vor merge în cercetare şi dezvoltare, în timp ce 3 miliarde vor reprezenta investiţii în mijloace fixe. În 2010, costurile cu activitatea de cercetare-dezvoltare au atins 3,8 miliarde de euro, în vreme ce investiţiile în mijloacele fixe s-au ridicat la 2,4 miliarde de euro. Proiecte vaste şi importante, cum ar fi fabrica de plăcuţe semiconductoare din Reutlingen, Germania, sau extinderea capacităţii de producţie pentru dispozitivele fotovoltaice au fost realizate în timpul crizei economice. „Circa 45% din activitatea de cercetare-dezvoltare se concentrează pe produse care permit economisirea resurselor naturale şi asigură protecţia mediului înconjurător. Aceste produse reprezintă deja 40% din vânzările noastre, iar acest procent va creşte”, a spus Fehrenbach. În 2010, Bosch a înregistrat o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de euro cu sisteme care utilizează energiile regenerabile, precum sistemele fotovoltaice, termosolare sau eoliene. În aceste domenii îşi desfăşoară activitatea peste 5000 de angajaţi.

În 2010, numărul angajaţilor Bosch implicaţi în activitatea de cercetare-dezvoltare a crescut la nivel mondial la peste 34.000. „Avem o echipă puternică, care creează produse „pentru o viaţă” în tot mai multe variante”, a spus dr. Volkmar Denner, membru al Consiliului de Administraţie responsabil cu activităţile de cercetare-dezvoltare. „Câştigăm un plus de forţă prin interconectarea competenţelor noastre”. Această interconectare poate avea forme foarte diferite, a explicat acesta. De exemplu, Bosch depune eforturi pentru îmbunătăţirea colaborării dintre inginerii săi din diversele sectoare de activitate şi regiuni.

Punerea în comun a cunoştinţelor în acest fel va crea sinergii. Un exemplu de astfel de interconectare este sistemul de comandă hidraulică diesel pentru utilajele mobile, dezvoltat în comun de divizia Sisteme de acţionare şi comandă şi divizia Sisteme diesel. Acest produs respectă cerinţele viitoarelor standarde de emisii poluante şi permite, în acelaşi timp, reducerea cu 20% a consumului de carburant.

Pentru Bosch, electronica de putere reprezintă un domeniu important, cu un viitor promiţător. Dispozitivele electronice sunt necesare pentru controlul transferului de energie, inclusiv în cadrul autovehiculelor electrice. Aproape 750 de ingineri Bosch lucrează exclusiv în acest sub-domeniu. Mai mult, compania s-a asociat cu două universităţi din regiunea Stuttgart pentru a înfiinţa, în apropiere de Reutlingen, un centru de studii şi cercetare în electronica de putere.

Stuttgart/Gerlingen / Bucuresti, 04.05.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.